Gå til innhold
Arkivverket

Alder i kirkebok

Jon I Teigland
 Del

Recommended Posts

Link -  "Ministerialbok for Fron prestegjeld 1839-1848 (0518Q)": https://media.digitalarkivet.no/view/9258/195

Spørsmålet gjelder alderskolonne for nr 17 og 18, Kari Østensdatter. Jeg er litt usikker på om det dreier seg om to personer, men det må det vel være siden det er avsatt to linjer i kirkeboka(?). Da kan det i såfall dreie seg om både bestemor (Kari Østensdatter), og evt barnebarn (som også kan være Kari Østensdatter, men død like etter fødsel) - og at de begge evt døde på samme dag(?).

Bestemor, Kari Østensdatter bodde hos sønnen, Østen Christensen og hans kone, Kari Andersdatter på bruket "Skoehaugen" så adressen stemmer forsåvidt. Det er mange Kari og Mari på 1800 tallet så det kan gå litt i surr av og til. Vet at foreldrene (Østen Christensen og Kari Andersdatter) også fikk en Kari tidligere, i 1838, som døde etter kort tid (noen uker). I 1843 fikk de også en Kari, som vokste opp.

De to Kariene i kirkeboka fra 1842 kan evt være tvillinger, som begge døde da de ble født, og begge fikk navnet Kari(?) Det forkom jo av og til i "gamle dager" at flere barn i samme "kjernefamilie" fikk samme navn. Min tipp-tipp-tipp oldefar hette f.eks. Ole (Tordsen). Hans hel-bror, som var noen år eldre, hette også Ole Tordsen. Begge vokste opp, og ble gamle så den ene er ikke opppkalt etter en annen Ole som døde - som nok var mer vanlig...

Jeg har lett, med lys og lykte etter dødsdatoen til Kari Østendatter den eldre, men finner ikke noe annet i kirkebøkene, som kan stemme... Derfor lurer jeg på hva som kan skjule seg i "alderskolonnene" til de to Kariene  Kari Østensdatter d.e burde vært ca 72 år i 1842, men det er umlig å tyde ut fra alderskolonnen - bortsett fra at det ikke synes å være oppgitt alder på noen av Kariene, men noe annet "kryptisk"... Det ser ut til at det står det samme i alderskolonnen for begge, og det kan jo peke i retning av at det kan dreie seg om tvillinger, som enten var dødfødte eller døde etter kort tid. 

I så fall må jeg bare lete mer etter når min tipp-tipp-tipp oldemor; Kari Østensdatter døde. 

På forhånd takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det var det jeg hadde en mistanke om, dvs at de to "Kariene" var tvillinger, som døde ved fødsel - og begge fikk navnet "Kari". da fortsetter jakten etter bestemor; Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider