Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er forfar til prest Siggo Frondelius født i Sverige 1648 og død i Finland 1733


Knut Waagaard
 Del

Recommended Posts

Kanskje du kan finne noe du kan ha nytte av her

 

https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=3442

 

Med google translater

 

8.10.1687 Siggo Qvist, senere Frondelius Siggo Gunnari, Vestrogotus 3442. Opprinnelig fra Västra Götalands län. Student i Åbo 8.10.1687 [Qvist] Siggo Gunnari VG _ 173. Navnet er kopiert fra Svenska foreningens register 1733/34 til Svenska foreningens register [1687/88] \ 1687. d. 8. okt. \ Siggo Gunnari Qvist. - Assisterende prest i Pälkjärvi (1697). Kapellan i Salmi (1700-05). Pastor i Impilahti (allerede 1722, men ennå ikke 1712). † (1733).
Pso: 1: o (så tidlig som 1722) Katarina Stille; 2: o Susanna Auvonius i hennes 2. ekteskap († 1760).

Lanko (?): Tohmajärvi kapellan Mårten Tolliander U489 († 1721).

/ Det er ingen direkte bevis for identifiseringen av en student som pastor i Impilahti, men det virker sannsynlig. - Uppsala 2.9.1665 Gunnarus Siggonius, en student fra Västra Götaland, som var sønn av pastoren i Nårunga, en predikant ved Vest-Götaland-Taala infanteriregiment (Vilh. Jernsköld) 1672, † Riga 1676. /

Referanser: HYK ms., Indeks s. 155a; HYK ms., Sverige. dele. matr. I # 124; KA mf. ES 1800 (gg 16) Pälkjärvi, Ilomantsi og Suojärvi menigheter 4–9.10.1697 f. 255 (Coadjutoren wällärde H: r Siggo Frondelius framhade een bobel ifrå Pirtpohia Olof Immonen hwillcken förledne 1 ½ t tunna m: och 2 lisp: d Kött, uthräcknat i penningar till 55 D: r K: m: t af honom bestulet och des medelst Hans endeste näringz medel uthi denn förbijgångne dyra tijden med Hans hustro och barn warmth); KA mf. ES 1801 (gg 25) Lipers herredsretter 17-20 desember 1706 s. 286 (Cappellanen H: r Siggo Frondell); KA mf. ES 1801 (gg 26) Kitee og Tohmajärvi menigheter 22–24.2.1708 f. 70v (Rådmans i Kexhollm Bertill Bollins Sonn Fabian Bollin inlef: de Cappellans i Sallmis H: Siggo Frondelij allaredan åhr 1699 forpliktelse S: d:). - V. Lagus, Studentmatrikulasjon I (1889–91), s. 230 (XLVIII); B. Lundqvist, Västgöta Nation i Uppsala I 1595–1720 (1928–46) # 601, s. 360, 360; H. Sallander, Västgötarna vid Åbo Akademi under 1600-talet. Vestrogothica 6 (1944) s. 91. - M. Akiander, Herdaminne I. BNF 13 (1868) s. 258; K. Väänänen, gammelfinsk presteskap. SKHST 95 (1975) # 97; O. Rimpiläinen, In labore et aerumna. SKHST 107 (1978) s. 101, 132.

Oppdatert 4/10/2011.

Kildereferanse
Yrjö Kotivuori, Studentmatrise 1640–1852: Siggo Frondelius. Nettpublikasjon 2005 <https://ylioppilasmatrikkeli.helsinki.fi/henkilo.php?id=3442>. Vist 30. mai 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggo Gunnari Frondelius, Vestrogotus (født Qvist, ca. 1648 Västra Götalands län, Sverige - ca. 1733 Impilahti) var en svenskfødt pastor som hovedsakelig påvirket Impilahti. Faren hans var Gunnarus Siggonius († 1676), sønn av presten i Nårunga.
Frondelius tok eksamen ved Universitetet i Åbo 8. oktober 1687. Han begynte sin prestekarriere i Pälkjärvi som assistentprest i 1697. Derfra endte han opp som kapellan i Salmi (1700–1705) og til slutt som pastor i Impilahti, fra kl. 1722 til sin død.
Salmi kommune ble angrepet av russerne under den store nordkrigen da Frondelius tjenestegjorde som kapellan. Vinteren enten 1700 eller 1701 angrep væpnede russere Salmi kirke og drepte flere kirkemedlemmer. Frondelius klarte å rømme fra sidedørene til kirken, selv om han ble forfulgt av russiske soldater. Etter å ha nådd kysten fortsatte Frondelius å krype langs den svake isen til Lunkulansaari og derfra i sikkerhet. Russerne turte ikke å dra på den svake isen, men til tross for deres vellykkede flukt falt Frondelius eiendom i russernes hender og huset hans og bøker ble brent. Frondelius giftet seg to ganger i løpet av livet. Den første kona var Katarina Stille (1665–1731), datter av Sven Stillen, inspektøren og tjenestemannen for Tohmajärvi Free Kingdom, etter hvis død Frondelius giftet seg med Susanna Auvonius (1684–1760). Alle åtte barna er fra hans første ekteskap.


Kilder

Studentmatrikulering 1640-1852. Universitetet i Helsingfors. Henvist 7.2.2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for svarende som du (Ivar Moe) har funnet fram til ovenfor. Jeg studerer de fortsatt og lurer på hvordan slekten kan føres bakover i tid fra Västra Götaland. Västra Götaland var nær den norske grensen på 1500 tallet slik jeg forstår det.

 

Jeg sitter på andre Y-DNA resultater som jeg bearbeider. Disse kan tyde på at forfedrene er enten norske eller svenske. Jeg vil komme tilbake til dette i en annen lenke. Dette for å skille spørsmålene og diskusjonene fra hverandre. Men jeg vil referere til relevante sammenhenger på de forskjellige spørsmålene og diskusjonene.

 

Tilslutt er håpet at resultatet blir en felles forfar for meg, Frondelius og andre aktuelle Y-DNV treff. Vi får se hvordan det går, om det i hele tatt finnes åpninger i kjent materiale for å komme videre.

 

Som et resultat av innspillet ovenfor, har jeg kommet over en diskusjon i et familieforum-forskningsfunn-forskningsresultater -Frondelius/Frondelles. Dette forumet er finsk. I dette forum diskuteres mange med etternavn Frondelius, inkludert etterkommere. Noen av disse har navnet Frondell. jeg har klippet ut noen få innspill nedenfor. Jeg vil legge inn linken ved en annen anledning. Det ble borte for meg mens jeg skrev.

 

En debattant som kaller seg krøllede blomst, skriver: " Takk Ritva for disse sertifiseringene. Det er åpenbart at minst tre separate familier (Frondelius) har dukket opp i Finland."

 

SamiMerilainen skriver: " Siggo Gunnerus Frondelius sn 1670 Sverige Västra Götaland len, f. 1733 Impilahti Pastor i Impilahti far: Gunnar (us) Siggonius sn 1648 Sverige Amt, f. 1676 Riga, Latvia Soldat av militærpastoren : Sigge Caroli (Siggonius) = Sigge Caroli Sjøblad i Gärdhem Gård sn 1600 Västra Götaland len, d. 1678 Militørpastor og far til Nårunga."

 

Ovennevnte virker uklart, men det kan skyldes den automatiske oversettelsen fra finsk til norsk.

 

SamiMerilainen skriver: "En av forfrdrene til Frondelius er gravlagt under alteret i Ås kirke."

SamiMerilainen skriver videre:" Det ser ut til at Frondelius' forfedre kom fra Forstena-området, og det er også riddere blant militærpastorer og pastorer."

 

Kan være av interesse å følge, finne ut mer omkring:

1. Sigge Caroli Sjøblad i Gärdhem Gård,

2. "En av forfrdrene til Frondelius er gravlagt under alteret i Ås kirke,"

3. Frondelius' forfedre kom fra Forstena-området og

4. det er også riddere blant militærpastorer og pastorer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vedlagt følger en fil som jeg refererte til ovenfor som inneholder mye informasjon om Frondelius familien. Dette for å fullstendiggjøre mitt innspill.

 

Jeg tok med et lite utvalg kommentarer i mitt innlegg ovenfor, men det er mye her og det er en diskusjon som inneholder mange vinklinger på Frondelius forfedre i Sverige. 

 

https://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-8902.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnstein,

Interessant svar fra deg. Det kunne være interessant å vite hvilken DNA-test du har tatt som gir treff mot Frondelius. Er det Y-DNA treff? og eventuelt hvor mange markers er eventuelt treffene på?

 

Jeg har sett gjennom mine treff på Y-DNA og finner bare nn Frondelius som treff.

 

Det er interessant med koblingen som du lister opp. Er du en direkte etterkommer på manns siden, dvs. Y-DNA av Siggo Gunnari Qvist Frondelius, på samme måten som nn Frondelius, som er min kobling gjennom Siggo Gunnari Fondelius Qvist mot en felles forfar rundt år 1200 - år 1300.

 

Hvis så er tilfelle, så vil du ha samme Y-DNV Haplogruppe som nn Frondelius og undertegnede. For å bestemme siste ledd på Y-DNV Happlogruppen kreves BIG Y DNA test. 

Så langt er det bare nn Frondelius og undertegnede som har denne Haplogruppen bestemt, men det er sikkert mange hundre rundt i Norge, Sverige og Finland, eventuelt UK med denne Haplogruppen.

 

Så hvis du er en direkte etterkommer av Siggo Gunnari Qvist Frondelius vil det være av interesse om du tok en BIG Y DNA test.

 

Når det gjelder forfedrene til Siggo Gunnari Qvist Frondelius tyder kilder på nettet på at faren heter :

Gunnar Siggonius, født mellom (1583 og 1643) fødested Sverige, død ca 1676, Riga, Latvia. Ektefelle Elisabeth Johansdatter Qvist. Han var : Nårunga Kirkkoherran poika.

Eierne av Nårunga Barnegård (Källersgården):

1666 - 2 eiere: Sigge Caroli (Kirkoherre) og Erik Person Kjellsberg

1671 - 1 eiere Erik Pesson - Kjellsberg

1673 - 1 eiere Elin

1675 1 eiere Herr Gunnar Regimentsprest

Källersgården - ligger ved syd-østre siden av Vänern (Trollhättan og Linköping)

 

Herr Gunnar Regimentsprest skal være sønn av Siggi Caroli Sjöblad i Gärdhem Gård nevnt i år 1600 Västre Götaland len, død 1678 som Militærpastor. Faren skal være Karl i Artorp Guttormsen Sjöblad nevnet 1550.

Skara stiftshistoriske sällskap i Sverige har utgitt 2 bind, navnet er:

Mellan liljan och Sjöbladet 2:1 av Bo J Theutenberg, innbundet , Sverige, 2017.

Jeg har bestilt denne boken som skal inneholde slekt i dette aktuelle området i Sverige i aktuell periode.

Knut Waagaard

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. kirjoitan suomeksi, koska en osaa norjaa.  Olen Siggo Gunnari Frondeliuksen suora jälkeläinen, 10. sukupolvi. Siggo oli Impilahden kirkkoherrana vuodesta 1722. Isoäitini äiti oli sukunimeltän Frondelius. Hän asui Impilahdella Karjalassa vuoteen 1904 asti. 

 

https://gw.geneanet.org/emhelminen?n=frondelius+qvist+gunnarsson&oc=&p=siggo

 

Gunnarus Siggonius. Isä

Elisabet Johansdotter Qvist.  äiti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.