Gå til innhold
Arkivverket

Skattelister for Fredrikstad rundt/før 1700

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Leter litt forgjeves etter skattelister for Fredrikstad før 1700. Er de ikke bevart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Kristian. Har du noen søketips? Jeg søkte på byregnskap Fredrikstad, prøvde å avgrense tidsmessig, men jeg fikk ikke dette opp..

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Tusen takk, Kristian. Har du noen søketips? Jeg søkte på byregnskap Fredrikstad, prøvde å avgrense tidsmessig, men jeg fikk ikke dette opp..

I arkivkatalogen er ikke ordene Fredrikstad og byregnskap nevnt på samme nivå. Ordet Fredrikstad er bare nevnt på serienivå (serie Rb), men altså uten at ordet byregnskap er nevnt på samme nivå.

Søket byregnskap Fredrikstad gir 8623 treff som inneholder begge eller bare ett av søkeordene. Treff som inneholder begge søkeordene rangeres øverst: https://www.arkivportalen.no/search/1?text=byregnskap Fredrikstad

Et eller annet sted blant de 8623 treffene vil det være et treff som heter Rb - Fredrikstad med stien RA/EA-4066/R/Rb, men det er ikke umiddelbart enkelt å forstå at dette treffet gjelder byregnskapene, med mindre du vet at RA/EA-4066 er arkivsignaturen for arkivet Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Byregnskaper.

I praksis må du vite at byregnskapene er skilt ut i et eget arkiv, som du f.eks. kan søke fram slik: https://www.arkivportalen.no/search/1?unitType=1000&text=byregnskap

Deretter må du finne riktig serie i dette arkivet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.