Gå til innhold
Arkivverket

Overstrøket innføring under feil årstall

Trude Nilsen
 Del

Recommended Posts

Hele innføringen er overstrøket fordi den er feilført under 1891. Skal jeg skrive 1892 ved dato for begravet/jordfestet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn lenke til den aktuelle siden så er det større sjanse for å få et svar 🙂 

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Hele innføringen er overstrøket fordi den er feilført under 1891. Skal jeg skrive 1892 ved dato for begravet/jordfestet også?

7 timer siden, Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket skrev:

Legg inn lenke til den aktuelle siden så er det større sjanse for å få et svar 🙂 

Hvis hele innføringa er ført på nytt igjen under 1892, ville jeg droppet hele den overstrøkne innføringa. Eventuelt ville jeg satt en merknad på den riktige innføringa fra 1892, f.eks. E: Også innført under 1891, men overstrøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket skrev:

Oooops. Det glemte jeg ja. Igjen. 😉

7 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Hvis hele innføringa er ført på nytt igjen under 1892, ville jeg droppet hele den overstrøkne innføringa. Eventuelt ville jeg satt en merknad på den riktige innføringa fra 1892, f.eks. E: Også innført under 1891, men overstrøket.

Det går også ja...

Nå legger jeg i hvertfall inn lenke til kb da. 😁

Hvis jeg eventuelt fører det under 1891 som det står i kb, skal jeg da skrive 1892 sammen med dato for begravelse og jordfestelse? For at det ikke skal bli "kluss i systemet" eller noe? Dukker sikkert opp liknende tilfeller senere, uten at de er overstrøket.

nr. 17

Lunder kirkebøker, SAKO/A-629/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1885-1912, s. 158
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051031010673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Hvis jeg eventuelt fører det under 1891 som det står i kb, skal jeg da skrive 1892 sammen med dato for begravelse og jordfestelse?

Det trenger du ikke. Denne (lnr. 17) i 1891 har presten strøket over. Sett da inn en merknad i merknadsfeltet: E: feilført og strøket over i kirkeboken, innført på nytt som lnr. 1 i 1892. Og på innførselen i 1892 setter du inn merknad som f.eks. den Kristian foreslår over. (Dere som korrekturleser skal forresten ikke hoppe over de overstrøkne personene, men la dem stå og sette inn en merknad E: strøket over etc.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ha med %-tegnet foran og bak løpenummeret i posten slik at registreringen blir i henhold til gjeldende Kyrre-standard. I dette tilfellet %17%

% foran og bak løpenummeret viser at hele posten er overstrøket.

Remi

Endret av Remi
Lenke til kommentar
Del på andre sider