Gå til innhold
Arkivverket

Hadde Anders livsarvinger? (Skifte i Kongsberg, 1814)

Peter S. Lunga
 Del

Recommended Posts

• Peter S. Lunga changed the title to Hadde Anders livsarvinger? (Skifte i Kongsberg, 1814)
40 minutter siden, Peter S. Lunga skrev:

Det holdes skifte etter Anders Giermundsen Schavanger i Kongsberg i 1814 (venstre side), men jeg får ikke til å tyde det ordentlig. Står det noe om han hadde livsarvinger? Er det eventuelt informasjon om deres navn eller om de var gift der?

Dette er en skifteutlodningsprotokoll, hvor det handler om hvordan boet ble fordelt. Og siden Anders ikke eide nok til å dekke all gjeld, ble det ingenting å dele for enka og arvingene, og dermed får vi ikke vite hvem arvingene var, eller om de var livsarvinger eller utarvinger. Enka Berthe Maria Hansdatter nevnes, men da fordi begravelsesvederlaget var en av gjeldspostene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Dette er en skifteutlodningsprotokoll, hvor det handler om hvordan boet ble fordelt. Og siden Anders ikke eide nok til å dekke all gjeld, ble det ingenting å dele for enka og arvingene, og dermed får vi ikke vite hvem arvingene var, eller om de var livsarvinger eller utarvinger. Enka Berthe Maria Hansdatter nevnes, men da fordi begravelsesvederlaget var en av gjeldspostene.

Men er det mulig å håpe på at det står noe om livsarvinger etter Anders i enkens Berthe Marias skifteutlodning? Hun hadde giftet seg på nytt med Anders Berg i 1816.

Hilsen

Peter

Endret av Peter S. Lunga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peter S. Lunga skrev:

Men er det mulig å håpe på at det står noe om livsarvinger etter Anders i enkens Berthe Marias skifteutlodning? Hun hadde giftet seg på nytt med Anders Berg i 1816.

Hvis Anders hadde barn med Berte Maria, ville de være hennes arvinger. Om Anders hadde barn fra tidligere ekteskap, ville disse barna ikke være Berte Marias arvinger, og så ville de ikke uten videre nevnes i et skifte etter henne.

Nå var også boet etter Berte Maria i underskudd, så det opplyses ikke om arvinger, men det nevnes noen barn blant kreditorene: Rasmus Bergh, Ole Andreassen Bergh og Anne Margrethe Andreasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Hvis Anders hadde barn med Berte Maria, ville de være hennes arvinger. Om Anders hadde barn fra tidligere ekteskap, ville disse barna ikke være Berte Marias arvinger, og så ville de ikke uten videre nevnes i et skifte etter henne.

Nå var også boet etter Berte Maria i underskudd, så det opplyses ikke om arvinger, men det nevnes noen barn blant kreditorene: Rasmus Bergh, Ole Andreassen Bergh og Anne Margrethe Andreasdatter.

Ja, selvfølgelig. Jeg er nettopp på utkikk etter datter av Anders og Berte Maria. De du nevner ser ut til å være stebarna til Berte Maria og altså barn av hennes andre mann Andreas Berg. Men, kanskje du ser noe mer enn jeg i dødsfallsprotokollen?

Den datteren av Anders og Berte Maria jeg er på jakt etter heter Grete, og nevnes i 1801-tellinga i Kongsberg. Jeg lurer nemlig på om hun kan være den samme Grete Andersdatter som gifter seg nemlig i Tønsberg i 1813. For så vidt jeg kan se dukker det ikke opp noen sannsynlige kandidater i kirkebøkene eller folketellingen for 1801 i Vestfold. Faddernes navn når Gretes barn døpes (i Tønsberg, Borre og Sem) antyder muligens en forbindelse til Kongsberg / Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Peter S. Lunga skrev:

Men, kanskje du ser noe mer enn jeg i dødsfallsprotokollen?

Det står fattiglem i kolonna for arvinger, dvs. at det ikke ville være noe å arve og ikke noe behov for å notere arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider