Gå til innhold
Arkivverket

Søker etter mer informasjon om "Hjorths Oppgave til Stavanger Fattigcommission" 1862

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg har hatt flere grunner til å tro at min stamfar snekker Steffen Einarsen Rognved (1827-1905) slet økonomisk nesten hele livet og denne kilden ga meg ytterligere bevis på det. Steffen bodde i Bergen hele sitt voksne liv, men i 1860 flyttet han til Stavanger – jeg antar på jakt etter arbeid – og to år senere flyttet han tilbake til Bergen hvor han ble til sin død.

Jeg er først og fremst nysgjerrig på om det er mer kontekst eller informasjon om «Hjorths Oppgave til Stavanger Fattigkommisjon» som jeg kanskje er uvitende om. Også hvis noen har noen formening om hvor eller hva "St: Hanstid" er, vil jeg være takknemlig for informasjon om det også!

Bergen politikammer oppføring for Stephen Einarsen
[Original Norwegian]

83 – 5/5, Jnr. 482/62

Snedkersvend Stephen Einersen

forklarede sig i et og alt overensstemmende med

[Neste side:] Hjorths Opgave til Stavanger Fattigcommis-

sion af 31 Marts d:A: ifølge hvilken han har opholdt sig

uafbrudt her i Byen fra han var 19 Aar gammel, ind-

til han nær(?) St: Hanstid 1860 flyttede til Stavanger

hvorfra han dog sidst afvigte Paaskeaften er

flyttet her tilbage med sin Familie. Hans Forældre

der vare Gaardmandsfolk på Rongved i Haus Præste-

gjæld afgik ved Døden medens Angj.[=Angjeldende] var liden.

Han er nu 34 Aar gammel. Siden han blev gift

for over 8 Aar siden har han logeret

i Strangehagen, i Sydneskleiven og senest i Mada-

me Monsens eller rettere hendes Døttres Huus i Hau-

kelandsmuget.  Logerer nu hos Michael Arnesen i Mar-

ken. Bergen Politikammer 5 Mai 1862. 

J. Frisak

Bergen Police Station entry for Stephen Einarsen

[English Translation]

83 - 5/5, Jnr. 482/62 

Journeyman carpenter Stephen Einersen explained himself in one and all in accordance with Hjorth's assignment to the Stavanger Poor Commission of March 31, 1862: according to which he has stayed uninterrupted here in the city from the time he was 19 years old, until he near(?) St: Hanstid 1860 moved to Stavanger from where he last deviated from Easter Eve and has moved back here with his family. His parents who were farmers on Rongved in Haus Parish passed away while he was little. He is now 34 years old. Since he got married over 8 years ago, he has lodged in Strangehagen, in Sydneskleiven and most recently in Madame Monsen's or rather her Daughters' House in Haukelandsmuget. Now staying with Michael Arnesen in Marken. Bergen Police Chamber 5 May 1862.

J. Frisak [Johannes Frisak - Police Adjutant]

LENKER:
Bergen politikammer / politidistrikt, Heimstadsforklaringer, nr. 3: 1859-1863, Digitalarkivet, <https://www.digitalarkivet.no/view/237/pc00000000033066>, Bergen Police Station entry for Stephen Einarsen accessed 22 October 2021.

Bergen county, Homeland Protocol no. 3 (1859-1863), Protocol page 396

https://media.digitalarkivet.no/view/58926/396

Bergen county, Homeland Protocol no. 3 (1859-1863), Protocol page 397

https://media.digitalarkivet.no/view/58926/397

Screen Shot 2022-06-04 at 2.16.01 PM.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet St:Hanstid har ikke blitt oversatt til engelsk i teksten. På engelsk heter sankthansaften Eve of Saint John/Saint John's Eve, og den 24/6 er Feast of Saint John.
St:Hanstid betyr tiden rundt 23.06 eller 24.06, som er St. Hanskvelden og St. Hansdagen, Sankthans, eller Jonsok. Det er Johannes døperens fødselsdag i henhold til katolsk tradisjon, og faller omtrent samtidig med sommersolverv.
'at around the Feast of Saint John' er en brukbar oversettelse.
Dessverre har jeg ikke funnet oppgaven du etterlyser.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Inger Hohler said:

Begrepet St:Hanstid har ikke blitt oversatt til engelsk i teksten. På engelsk heter sankthansaften Eve of Saint John/Saint John's Eve, og den 24/6 er Feast of Saint John.
St:Hanstid betyr tiden rundt 23.06 eller 24.06, som er St. Hanskvelden og St. Hansdagen, Sankthans, eller Jonsok. Det er Johannes døperens fødselsdag i henhold til katolsk tradisjon, og faller omtrent samtidig med sommersolverv.
'at around the Feast of Saint John' er en brukbar oversettelse.
Dessverre har jeg ikke funnet oppgaven du etterlyser.

Tusen takk Inger, det er faktisk utrolig nyttig informasjon for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2022 at 2:31 PM, Johan Stenslie said:

Jeg er først og fremst nysgjerrig på om det er mer kontekst eller informasjon om «Hjorths Oppgave til Stavanger Fattigkommisjon» som jeg kanskje er uvitende om.

Jeg vet jo ikke for sikkert, men tror det er sannsynlig at denne Hjort, er identisk med den Niels Hjort som vi i 1865 finner som "Fattigfoged" i Stavanger: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038196009849

Videre er vel da "Hjorts Oppgave til Stavanger Fattigkommisjon" rett og slett en rapport som han skrev til kommisjonen, hvor innholdet samsvarer med det som står i oppføringen fra Bergen politikammer, slik det står i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/5/2022 at 5:48 PM, Espen Tjernshaugen said:

Jeg vet jo ikke for sikkert, men tror det er sannsynlig at denne Hjort, er identisk med den Niels Hjort som vi i 1865 finner som "Fattigfoged" i Stavanger: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038196009849

Videre er vel da "Hjorts Oppgave til Stavanger Fattigkommisjon" rett og slett en rapport som han skrev til kommisjonen, hvor innholdet samsvarer med det som står i oppføringen fra Bergen politikammer, slik det står i den.

Det høres veldig sannsynlig ut. Jeg har løpt rundt i Bergen den siste uken for research, så du må tilgi meg for sen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider