Gå til innhold
Arkivverket

Domkirken sokneprestkontor, SAST/A-101812/001/30/30BA/L0032: Ministerialbok nr. A 31, 1896-1917, s. 156

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å hjelpe en amerikaner med tyding av en kilde, men er litt usikker selv og håper derfor noen kan komme meg til unnsetning ...

Domkirken sokneprestkontor, SAST/A-101812/001/30/30BA/L0032: Ministerialbok nr. A 31, 1896-1917, s. 156, nr. 14 Karen Malene Vinje, f. 1877

https://www.digitalarkivet.no/kb20060518050418

Det er dødsårsaken og begravelsesinformasjonen under Anmærkninger som jeg er usikker på. Dødsårsaken starter vel med lunge ...

Så "Begr. fra --- til Ledaal kl. 1" [?]

Takker på forhånd for bistand!

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsårsaken går igjen på flere og er nok Lungetuberc.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Ja, det virker sannsynlig at det er snakk om lungetuberkulose, men de siste bokstavene var ikke så lett å tyde ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Ledaal, så menes det kanskje heller Eiganes gravlund rett i nærheten? Ble kanskje kalt Ledaal i begynnelsen?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Så "Begr. fra --- til Ledaal kl. 1" [?]

Lurer på om du les på feil linje?, eg ser ikkje "Ledaal", men:

Begr fra hjemmet

kl 1. (J?)

"hjemmet" skrive med strek over "m" for å markera dobbel "m", "J"i parentes er kanskje initialen til forrettande prest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm … slik jeg ser det er det to linjer som tilhører nr. 14 og Ledaal står på andre linje?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja – tror at du leser feil innføring, RJ. Mener du må ha lest første innføring kvinner (under streken), Brynla Ellingsen (eller siste mann over?) mens hun det spørres etter er Karen Malene to innførsler under Brynla:

Begr. fra hjemmet til Ledaal Kl 1 (G)

[enig i at initialen må tilhøre forrettende ‹klerk›.]

Forøvrig underlig at Ledaal går igjen som stedet man skulle begraves. Eiganes gravlund ble innviet 1910 – før dette var Egenes Kirkegård ‹stedet› (I bruk til ca. 1870, nedlagt 1910.) Bortsett fra Lagård gravlund (fra 1834).

Finner ingen steder at noen av disse har blitt benevnt Ledaal.

Familen Kielland hadde et privat gravsted på selve Ledaal, men neppe dette som menes her? 😉

Det nevnes også (nr. 13, kvinner) Begr. fra Kap på den nye Kirkeg. Kl 1 (J). Slik at det kan virke som «den nye» (Eiganes?) er en annen enn Ledaal.

For å gjøre forvirringen total nevnes også et kapell i.f.m. Ledaal (bl.a. nr. 21, kvinner – Begr. fra Kap. på Ledaal Kl 12 1/4). Uansett hvilke kapell det menes – kapellet på Eiganes ble først reist i 1916-19. . .

Som residerende i Stavanger i 35 år irriterer det meg kraftig at jeg ikke finner ut av dette, men livet skal visstnok ikke alltid være enkelt . . . 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiganes gravlund het tidligere Ledaal leser jeg i Rogalands Avis 14.6.1982

AFA70F62-7684-4BE0-B5EA-EF11C88D0A26.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hmm … slik jeg ser det er det to linjer som tilhører nr. 14 og Ledaal står på andre linje?

4 timer siden, Even Stormoen skrev:

Tja – tror at du leser feil innføring, RJ. Mener du må ha lest første innføring kvinner (under streken),

Ja dette er ille, eg kan ikkje lenger lesa! Eg har tyda anm. til nr. 14, menn! Baklager, Dag!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle bidrag! Da melder jeg fra til amerikaneren og lenker til diskusjonen her.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider