Gå til innhold
Arkivverket

Gjesvål gård (gnr 31, bnr 7) Orkdal (Orkland kommune)


Recommended Posts

Jeg skriver en Wikipedia-artikkel om Gjesvål gård i Orkdal: https://no.wikipedia.org/wiki/Gjesvål

 

Skrondals trebindsverk Orkdalsboka er en god kilde, som er sitert av flere senere forfattere, forskere og andre, MEN han var ikke verdensmester i å oppgi kilder … Jeg lurer på hvor jeg kan finne, helst skannet, teksten til rapporten etter det han kaller, i anførselstegn, «besigtelse»r når ny eier overtar. Det skal ha vært én i 1762 (iflg bind 2, s. 239) eller 1765/-66 da feltskjær Wasmuth overtok. I Orkdalsboka står det om mange mangler ved bygningene på gården, visstnok anført i «besigtelsesrapporten». Det var verken saue- eller grisehus der, f.eks. Hvor kan jeg se denne rapporten. Det er tydelig at Skrondal har hatt tilgang/har sett den.

 

Da Henrik Schiødt overtok gården i 1772, skal det ha vært 18(!) hus på gården. «Som vanleg let Schiødt halde synfaring på eigedomen …» (Orkdalsboka, b. 3.1, s. 136) Hvor kan jeg se denne rapporten?

 

I 1754 var det en storbrann på gården. 11 bygninger strøk visstnok med. Det er nevnt tingsvitner i sakens anledning. Hvor kan jeg finne en rapport om brannen og følgene?

 

Jeg antar/håper at jeg kan finne noe i Statsarkivet i Trondheim, men er usikker på hvor jeg skal begynne å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Du kan starte å leite i tingboka etter en åbodsforretning eller tingsvitne. Anbefaler deg å ta turen til lesesalen til Statsarkivet i Trondheim, i tillegg til mer lokalkjent veiledning vil de også sannsynligvis ha et åstedsaksregister for matrikkelgården. Det kan være at dette kan gi deg nyttige arkivreferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar! Jeg ser at jeg registrerte meg i august i fjor også ... Da satte jeg hele navnet som visningsnavn. Når jeg klikker på lenken til «…change-display-name» i svaret fra deg, får jeg beskjed om at nettsiden ikke er tilgjengelig. Går jeg inn på min konto, står både for- og etternavn som visningsnavn. Dette ble visst bare rot.

Uansett: Jeg skal besøke Statsarkivet og prøve å få hjelp videre der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde åbot gjaldt leilendingens plikt overfor jordeieren til å vedlikeholde hus og gjerder o.l. På den tiden jeg etterlyser, var Gjesvål kommet i privat eie. Er det likevel åbodsforretning jeg skal se etter, eller var det bare et forslag for å finne tingsvitne? Jeg er ikke primært ute etter hvem som var tingsvitne, men etter selve rapporten. Prøver Statsarkivet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, KjerstiL skrev:

Jeg er ikke primært ute etter hvem som var tingsvitne, men etter selve rapporten.

 

Et tingsvitne er det samme som et vitnemål / rapport, avgitt på tinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feilmelding! Rett lenke til endring av brukernavn er her; forsøk om du får opp rett visningnavn ved å følge oppskrifta her:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Det er riktig at åbodsforretninger knytter seg til leilendinger samt embedsgårder. Synfaringene du viste til hørtes ut til å ha vært noe sånt, derfor viste jeg til åbodsforretninger. Men om brukerne var selveiende på dette tidspunktet så er det tingsvitne du må leite etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Nå har jeg, som du ser, endret visningsnavn. Jeg håper det ikke blir rot av at jeg også registrerte meg i august i fjor. Det hadde jeg glemt …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Et tingsvitne er det samme som et vitnemål / rapport, avgitt på tinget.

Takk! Jeg er imponert over hvor raskt dere svarer. Det er veldig bra, når man sitter og er utålmodig foran skjermen uten helt å vite hvor man skal finne neste opplysning!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kjersti Lie skrev:

Takk for raskt svar. Nå har jeg, som du ser, endret visningsnavn. Jeg håper det ikke blir rot av at jeg også registrerte meg i august i fjor. Det hadde jeg glemt …

 

Dersom du vil kan du prøve å sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no, så får du nok hjelp til å slå saman kontoane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.