Gå til innhold
Arkivverket

Når mor dør og etterlater umyndige barn

Erling Hesjadalen
 Del

Recommended Posts

En mor dør på Ullevål sykehus en vinterdag i 1918 og etterlater "3 umyndige barn" og "Eiede intet". Hvor ble disse barna av? Står det et sted skrevet navnene på barna, og hvem som tok seg av dem? 

Endret av Erling H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Om mora var hjemmehørende i Oslo kan du f.eks leite i folkeregisteret til Oslo som er oppbevart hos Oslo byarkiv. Folketelling 1917 eller 1918. Katalog her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-OBA_arkiv000000009522?ins=OBA

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anita Riise - Arkivverket skrev:

Om mora var hjemmehørende i Oslo kan du f.eks leite i folkeregisteret til Oslo som er oppbevart hos Oslo byarkiv. Folketelling 1917 eller 1918. Katalog her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-OBA_arkiv000000009522?ins=OBA

De kommunale folketellingene til og med 1916 er for øvrig tilgjengelige i Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/ft/browse?censuses[]=15&municipalities[]=0301&text=

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for greie svar. Når det gjelder endring av profilnavn, ble jeg dessverre avvist med at siden ikke eksisterer, da jeg brukte linken.

Med vennlig hilsen Erling Hesjadalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, sto det i arveloven at det skulle holdes skifte, dersom det var umyndige barn etter avdøde. I skiftet vil det stå oppført formyndere. Problemet var at et skifte koster penger, og i et bo uten verdier, var det ingenting å skifte, så da ble det i de fleste slike tilfeller ikke gjennomført et skifte. Jeg har flere eksempler i egne slekter. Om det var helt etter lovens bokstav, er jeg ikke så sikker på. Og da kan det medføre mye arbeide å finne hvem som tok hånd om barna.

Endret av Olaf Larsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Så vidt jeg vet, sto det i arveloven at det skulle holdes skifte, dersom det var umyndige barn etter avdøde. I skiftet vil det stå oppført formyndere. Problemet var at et skifte koster penger, og i et bo uten verdier, var det ingenting å skifte, så da ble det i de fleste slike tilfeller ikke gjennomført et skifte. Jeg har flere eksempler i egne slekter. Om det var helt etter lovens bokstav, er jeg ikke så sikker på. Og da kan det medføre mye arbeide å finne hvem som tok hånd om barna.

Årsaken til at loven forlangte skifte, når der var umyndige barn etter avdøde, var at barnas arv skulle bli tatt hånd om på en forsvarlig måte. Var det ingenting å arve, falt da også kravet om skifte bort.

Nå var det jo uansett ikke nødvendigvis slik at den som ble oppnevnt som formynder, også var den som tok seg av barnet i det daglige. Og spørsmålet i denne saken er vel først og fremst hvem som tok seg av barnet/barna i det daglige.

Her må de tre barna identifiseres.

Når barna er identifiserte, kan man forsøke å finne dem i folketellinga 1920 (som riktignok ikke er komplett søkbar ennå).

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2022 den 8.50, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Var det ingenting å arve, falt da også kravet om skifte bort.

Takk, det var jeg ikke klar over, jeg trodde de umyndige barnas situasjon var avgjørende.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet registerkortet; se under. Men her er bare oppført ett av de tre nevnte barna. Han vet vi hvem er. Men de to andre er fortsatt en gåte. De står ikke nevnt i registerkortet. Vi vet ikke noe om hverken navn, når de ble født, eller hvor de evnt ble døpt.

Kan folketelling 1920 fortelle noe her?

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2022 den 8.50, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Her må de tre barna identifiseres.

Når barna er identifiserte, kan man forsøke å finne dem i folketellinga 1920 (som riktignok ikke er komplett søkbar ennå).

17 timer siden, Erling Hesjadalen skrev:

Jeg har funnet registerkortet; se under. Men her er bare oppført ett av de tre nevnte barna. Han vet vi hvem er. Men de to andre er fortsatt en gåte. De står ikke nevnt i registerkortet. Vi vet ikke noe om hverken navn, når de ble født, eller hvor de evnt ble døpt.

Kan folketelling 1920 fortelle noe her?

Jf. mitt første kulepunkt over søker jeg på mors navn i søkbare dåpslister: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?no_alias=1&from=&to=&m[]=0218&m[]=0301&firstname=Johan*&lastname=Hans*&roles[]=mor&birth_year_from=1875&birth_year_to=1878&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1895&event_year_to=1918&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=ed

Da finner jeg i alle fall:

Jeg får ikke treff på noen av dem i FT1920, men verken Oslo eller Aker er ennå tilgjengelige for søk.

Det siste barnet vil det kanskje være mulig å finne ved å utvide det ovenfor viste søket. Tidsspennet hvor barnet er født, kan være langt, og det trenger ikke være født i Kristiania. Folkeregisterkortet angir at Johanne Hansen flyttet til Kristiania i 1894, men hun trenger å ha oppholdt seg kontinuerlig i Kristiania. Når folkeregisterkortet bare nevner barnet født 1910, kan det indikere at det siste barnet er født før 1906, da folkeregisteret ble opprettet. Det er vel derfor barnet født 1903 ikke står på kortet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp! Nå fant jeg alle tre barna etter hvert. Fint å få vite navn og fødselsår.

Når det gjelder sønn født 23.1.1910, står far oppgitt som Karl Eivind Bruer. Har dere tid til å finne ut litt mer om han også? Jeg finner ingen ting, men kanskje jeg ikke bruker søkerverktøyet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2022 den 10.11, Erling Hesjadalen skrev:

Tusen takk for god hjelp! Nå fant jeg alle tre barna etter hvert. Fint å få vite navn og fødselsår.

Når det gjelder sønn født 23.1.1910, står far oppgitt som Karl Eivind Bruer. Har dere tid til å finne ut litt mer om han også? Jeg finner ingen ting, men kanskje jeg ikke bruker søkerverktøyet riktig.

Dette forumet er kun veiledende, og Arkivverket kan dessverre uansett ikke prioritere kildeundersøkelser i henvendelser som vedrører slekt. Du kan forsøke Brukernes forum, hvor mange dyktige slektsgranskere deltar.

Tips på veien; søk i Digitalarkivet etter Karl Bruer: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Karl&lastname=Bruer

Ved dåpen i 1910 er det oppgitt at Karl Eivind Bruer var ugift og kontorist av yrke. Det kan passe med denne: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392101229

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider