Gå til innhold
Arkivverket

Kolonnene i Ekstraskatten

Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Kan noen peke meg til et sted der det er skrevet/forklart hva som står i toppen av kolonnene på disse under? - Eller skrive en forklaring.

Ekstraskatten: https://media.digitalarkivet.no/rk10051110111383

Barn under 16 år: https://media.digitalarkivet.no/rk10051110120249

Bakgrunn: Niels Nielsen dør i 1821 og det oppgis at han er født på Wold eie i Romedal. Mye peker i retning Lille Vold. Under Lille Vold i Romedal bok 3 side 646 (https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2015050548058?page=649)så står Niels Larssen listet opp med "koner" og barn.Der finner jeg en Niels, men han påstås være født ca 1760. Dette får jeg ikke til å stemme med det som fremgår i linkene over her.

Derfor er det interessant - også får ettertiden -å vite hva de forskjellig kolonnene betyr.

mvh

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk da fikk jeg forklaring på Ekstraskatten. Så får jeg håpe noen forbarmer seg over link nr 2 også.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stein Ole Kjær skrev:

Så får jeg håpe noen forbarmer seg over link nr 2 også.

Forsøk på kolonneoverskrifter lenke 2:

Gaardernes Navne og Matriculs Nummer | Antallet af Bønder, Huus Mænd, være sig saavel Mænd som Hustruer for hvilke efter Forord: 1ste Post betales Extra Skatt. | Antallet af de Børn og Tieneste-Folk, der haver udi Løn hver 10rdr og derover udi Penge eller Penges værd og Extra Skatten tilkommer at svare. | Antallet af de Personer som findes paa de Gaarder, der beboes af Dem som ere udenfor Bondestanden og Extra Skatten for sig, Hustruer, Børn og Tieneste folk tilsvarer. | Antallet af de fattige som befindes paa samlede eller betydelige godser for hvillke efter Forord: 3die Post Extra Skatten af godses Eiere Betales. | Antallet af Bøndernes Børn og Tieneste Folk, som hver haver i Penge eller Penges Værd mindre end 11rdr aarl: Løn overalt, efter Forord: 1ste 2den og 3die Post, saavelsom og de Fattiges antall paa (??) godset og det benificerede efter 1ste og 2 Post hvilke for Skatten ere befriede. | De som have Rang og hvad hver, efter sin Rang og tilkommer at svare, hvorhos tillige annotéres Dem som eye samlede eller betydelige godser og ere fri for denne Skat efter Forord: 3die Post. | De Enker som haver Rang og hvad hver udi Rangskatt tilkommer at erlegge, hvorhos tillige anføres De Enker som efter Forord: af 7de Febr(?) 1764 for Rangskatt ere Befriede.

Mvh

EDIT: Nei, for  . . . feil lenke! Dette er jo den første. Åbevaremegvel. Beklager.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontramelding: Det er lenke to jeg har tydet over, bare glemt kolonne to (som forvirret meg): | Det fulde Antal Personer fra 12 Aar og derover |

Dobbeltunnskyldning.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider