Gå til innhold
Arkivverket

Betegnelsen "Kiendis" på 1600 tallet. Kommer ordet kjendis (profilerte personer) fra 1600 tallet ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

I dag er en kjendis en som "alle" vet hvem er, ikke nødvendigvis rik men profilert i media osv. Er dagens Kjendis en arv fra 1600 tallets Kiendis eller er jeg helt på villspor igjen ?

Eller betyr kiendis (til)kjennegir  ? Har gått meg fast her og trenger kyndig hjelp.

Anno 1675 den 12 Aprilis holtis Almindelig Waarting paa Halsuig Tingstue i {Sundho} Gulen Schibred, Neruerende Ko/nglig Ma/yestetz foget Peder Andersen, Jacob Opdal Lensmand Jetmund Eide Oluf Nappen Jørgen Myre Claus Molde Joen och Johannis Dale Joen Kielleuold Ole Dale Colben Hoppe Laugrettismend och en deel af Almuen. Da blef Vnderdanigst Publicerit hans Ko/nglig Ma/yestetz Allernaad/igst Brefue om Proviant Schatt och Familiernis Landehielp. Disligeste blef lest hans Exelentz her Cancelers befaling at de forordnede Knegtepenge schal betimmelig indfordris til Guarnisonens Vnderholding. Eftter Søfren Berntzen Nagels begiering blef forKyndt eftterschrefne ofuerdragelse eller Transport. Anders Sørensen sorenschrifuer ofuer Indre Sogns Fogderj, Kiendis och her med Vitterligt giør, at Jeg aff frj Willie hafuer afstaait och offuerdraget, saa och her med fuldKommeligen afstaar och offuerdrager, fra mig och mine Arfuinger til min Kiere søstersøn, Erlig och Velagt Vnge Karl, Søfren Berentsen Nagel, Ungefehrlig 1 pund smørs Leye, V[ ] Jord Kaldis Furenes beliggende i NordHorlehns Fogderj i Branangersund i Effuenvigs Prestegield som [ ] Fader Søren Larsen af hans Ko/nglig Ma/yestetz Naadigste [ ] deel Pengers forstrechning, til brugelig Pant och f[ ] med bøxel och herlighed, Huilchen Jord dog offuer [ ] Aarlig tilsammens 1 pund och 6 March smør, H[ ] schrefne Anpart til mig aff min sl: (salig) Broder [ -]sens Børn, saauelsom af min sl: (salig) søster Mette [ ] trende Børn, Nemblig Johan Teiste, Do[ ] Øllegaard Theiste Indløst hafuer, eftter [ ] -ter min sl: (salig) Moder An[ ]datter [ ] som detz Arfueschiftte, [ ] -Klarer, Huorfore han[ ] Taxt det er Pandtsat [ ] hannem for fornøg[

Og er det samme betydning som på 1400 tallet, gammelnorsk ?

image.png.bb79654fed131fde094ed487da1ca5dd.png

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Eller betyr kiendis (til)kjennegir  ?

Ja, det betyr erkjenner, tilkjennegir, erklærer, bekjentgjør: NN "kiendis" å ha solgt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Kristian, litt som jeg trodde men fint å få det stadfestet.

Kan uansett dagens kjendis komme fra gammelt av ""å ha solgt" eller er det ett importert ord fra USA etc ?

Finner ikke noe chendis/chendies eller lignende som kan passe på engelsk. Nærmeste jeg kommer er celebrity

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Hjertelig takk Kristian, litt som jeg trodde men fint å få det stadfestet.

Kan uansett dagens kjendis komme fra gammelt av ""å ha solgt" eller er det ett importert ord fra USA etc ?

Finner ikke noe chendis/chendies eller lignende som kan passe på engelsk. Nærmeste jeg kommer er celebrity

Mvh

Ivar

Vi skal til Sverige i 1963: https://no.wikipedia.org/wiki/Kjendis

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Are

Det er nok en mulig at det kommer fra svensk og at Rolf Kirkvaag var første kjendis i Norge, men fremdeles litt usikker om virkelig opprinnelse. Svensker har aldri vært spesielt oppfinnsomme på nye ord før etter 1930, så hvor har de kjendis fra. ? Kjendis i Sverige ble vel først brukt på 1960 tallet

Takk til alle for gode innspill .

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Er det ikke en ganske vanlig måte å lage kallenavn på?

Siddis

kompis

raddis

veggis

gamlis

Det er en god tenketanke Anne-Lise.  Mulig det er så enkelt.

Men du glemte deg selv i rekken  - skjønnis - 😁

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer nok under den nederste på listen… gamlis.. 🥺

Men det får meg til å tenke på mulig innflytelse fra engelsk.. Old’ies but gold’ies ble vel gamle ‘slagere’ kalt?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg sorterer nok under den nederste på listen… gamlis.. 🥺

Gamliser (som du kaller det) kan også være skjønniser så det er en dårlig fraskrivning av andres bilde av deg.

Men vi har samme tanker når det gjelder kjendis og opphav. Norge og Sverige fant vel ikke bare opp dette nye navnet ?

Kan det ha noe med "ha Solgt" som Kristian viser til i innlegg 2? Det var vel sikkert noenlunde samme skrivning på den tiden  både i Norge og Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ‘solgt’ var vel bare et eksempel på konteksten rundt verbet ‘kiendis’. 

Ang. engelsk innflytelse er det mulig siddis kommer fra engelsk, leser jeg, og det ble brukt så tidlig som i 1927, men vanligst på 1950-tallet.  Kanskje noen språkhistorikere har mer å komme med?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det med ‘solgt’ var vel bare et eksempel på konteksten rundt verbet ‘kiendis’. 

Verb - Å kjendisere ? Ukjent for meg men nå har jeg heller aldri vært i skoleverket, derutenom tvangsårene 7 - 18

ja, "ha solgt" kan bety at man har litt å tilby, slik tenkte jeg, ikke noe negativt til Kristians andre forslag/frempek. 

Helt enig med deg, her betaler vi 1706,80 kroner på skatten for språkforsknining så nå bør de stikke hodene frem og forklare

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.