Gå til innhold
Arkivverket

Landssviksak

Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

For ca 10 år siden fikk jeg tilsendt kopi av en landssviksak fra Riksarkivet. Det skal ha seg så at vedkommende i etterkant har fått tilsendt et brev med en form for beklagelse el.l for de beskyldninger han var utsatt for. Det brevet vil jeg gjerne forsøke å finne. Problemet er bare at jeg vet ikke hvem som er avsender av brevet.

Så lurer jeg på om det er mulig å gjenfinne i dag, og så få tilgang til en kopi av det. Jeg tar gjerne en tur til arkivet og leter selv. Men hvilket materiale skal jeg da bestille, og hvilket arkiv er naturlig å reise til Statsarkivet Oslo/Riksarkivet/Statsarkivet Kongsberg evt Drammens byarkiv ? Har dere noen formening om hva som kan være aktuellt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var snakk om en offentlig beklagelse ville jeg ha sett grundig i gjennom landsvikmappa og dommen om det blir bestemt noe der som kan indikere hvor brevet kommer fra. Om det var en beklagelse av mer privat karakter så vil den trolig ikke finnes i offentlige arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anita Riise - Arkivverket skrev:

Om det var snakk om en offentlig beklagelse ville jeg ha sett grundig i gjennom landsvikmappa og dommen om det blir bestemt noe der som kan indikere hvor brevet kommer fra. Om det var en beklagelse av mer privat karakter så vil den trolig ikke finnes i offentlige arkiv.

Tusen takk for svar. Et spørsmål. De kopiene vi har fått tilsendt. Er det vanlig å kopiere ut hele mappen, eller kan det ligge igjen dokumenter der vi ikke har sett. I såfall tar vi gjerne en tur til Oslo for å se på mappen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne Lene Hagen skrev:

Tusen takk for svar. Et spørsmål. De kopiene vi har fått tilsendt. Er det vanlig å kopiere ut hele mappen, eller kan det ligge igjen dokumenter der vi ikke har sett. I såfall tar vi gjerne en tur til Oslo for å se på mappen hans.

Det er nok kun i mindre saker at alle dokumentene i saken har blitt kopiert og sendt i forbindelse med henvendelser. Det bør framgå av svarbrevet som kopiene var vedlagt. Jeg antar at dere som et minimum har fått kopi av dokumentlista og de mest sentrale dokumentene i saken, og da vil dere også kunne se av dokumentlista om dere har fått kopi av alle dokumentene.

Landssvikarkivet er nå under digitalisering, så om du sender en ny henvendelse nå, vil saken formodentlig "snike" i digitaliseringskøen, og så vil dere ikke trenge å besøke lesesalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er nok kun i mindre saker at alle dokumentene i saken har blitt kopiert og sendt i forbindelse med henvendelser. Det bør framgå av svarbrevet som kopiene var vedlagt. Jeg antar at dere som et minimum har fått kopi av dokumentlista og de mest sentrale dokumentene i saken, og da vil dere også kunne se av dokumentlista om dere har fått kopi av alle dokumentene.

Landssvikarkivet er nå under digitalisering, så om du sender en ny henvendelse nå, vil saken formodentlig "snike" i digitaliseringskøen, og så vil dere ikke trenge å besøke lesesalen.

Tusen takk. Dette var nyttig informasjon. Jeg skal lese gjennom papirene vi har fått. Deretter så sender jeg evt inn en ny henvendelse eller om vi tar en tur til arkivet.  Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider