Gå til innhold
Arkivverket

Avdødes etternavn (1731)

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Døde og begravede, Oslo domkirke, 1731. Her vil gjerne ha hjelp til:

Hva var etternavnet til Annæ Susannæ, begravet 23.03 1731? 

Hva er grunnen til at fornavnene  av og till skrives med endingen æ? Her er to eksempler på det, den øverste og den nederste innførselen.

Annæ Margrethe Steensætters Barns Liig .... (jeg går ut fra at hun var stensetterens hustru, og ikke stensetter selv)

Sl. Annæ Susannæ R?es Begravelse ...

https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010077

image.png.6276b725a6a8a4a2b6b613dadd9419db.png

Endret av Sølvi Løchen
la inn lenken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gløymde lenkja...

men i mangel på noko å samanlikne med, les eg det som "Ryes" (etternamnet vert altså "Rye")

æ-en var vel sånn denne presten syntest uttalen best var representert...

Det er litt seint å spørje han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Du gløymde lenkja...

men i mangel på noko å samanlikne med, les eg det som "Ryes" (etternamnet vert altså "Rye")

Takk! Nå er lenken lagt inn (beklager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sølvi Løchen skrev:

Takk! Nå er lenken lagt inn (beklager)

Ikkje så mange fleire y-ar inne i namn; men eg er heilt sikker på "Ryes".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelsen -æ kan også være genitivsmerke (Annes begravelse = Annæ begravelse). Med genitivs -s på Rye skulle det strengt tatt være unødvendig i dette tilfellet, men når jeg ser under dåp i samme kirkebok finner jeg ikke Annæ, bare Anna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Endelsen -æ kan også være genitivsmerke (Annes begravelse = Annæ begravelse). Med genitivs -s på Rye skulle det strengt tatt være unødvendig i dette tilfellet, men når jeg ser under dåp i samme kirkebok finner jeg ikke Annæ, bare Anna.

Det var interessant. Det er litt rart at bare det første fornavnet har genitivs-æ i det første eksemplet(Annæ Margrete), men du kan være inne på noe. Enda en innførsel bruker æ oppdaget jeg, den står ca midt mellom de to andre: '21de Hans Zachariæsens Barns Begravelse'. Jeg er ikke sikker på hvorfor i dette tilfellet heller 🙂 

Endret av Sølvi Løchen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider