Gå til innhold
Arkivverket

Kunstnerstipender/Houens legat/ Schäffers legat

Ingrid Loe Landmark
 Del

Recommended Posts

Jeg har besøkt Riksarkivet en rekke ganger i forbindelse med mitt forskningsprosjekt om kvinnelige musikere og komponister. Jeg fikk blant annet scannet en del materiale fra Konservatoriets arkiv i koronaperioden.

Jeg holder fremdeles på med prosjektet, som skal bli en bok. Manus skal skal ferdigstilles i 2022. Jeg er nå ute etter stipendsøknader fra kvinnene.

Jeg vet at både Marta Vestby /ca 1907), Kitty Hedenskou (ca 1900) og Mon Schjelderup  (1890-årene??) søkte stipend en rekke ganger. Så vidt jeg kan se ut fra Harald Herresthals bøker, finnes det stipendsøknader i noe han referer til som KUD A, Stipendier 1836-48 (Juliane Lindeman)

Stortingets reisestipender for kunstnere ble så vidt jeg vet opprettet i 1836 

Ligger de andre stipendsøknadene i arkiver hos dere? Tror jeg har lest et sted at både Houens legat og Tollkasserer Schäffers legat ble behandlet av en komite oppnevnt av Stortinget.    

Kna du hjelpe meg med disse spørsmålene og fortelle om noe av dette finnes hos dere?

Med vennlig hilsen 

Ingrid Loe Landmark
Førsteamanuensis, Dr.art

Seksjonsleder teori, Høyskolen og Unge Talenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivportalen.no er nettstedet der vi (og mange andre institusjoner) forsøker etter beste evne å få lagt ut arkivkatalogene som viser hva vi oppbevarer av arkiv. Ved søk der på Schäffers får vi følgende resultat:

https://arkivportalen.no/search/1?text=sch%C3%A4ffers

Og på Houens legat:

https://arkivportalen.no/search/1?text=%22Houens%20legat%22

Altså finner vi legater etter begge i arkivmateriale som er avlevert Riksarkivet fra Kirke- og Undervisningsdepartementet (KUD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men hvordan finner jeg Stortingets reisestipender for kunstnere, kan du gi meg lenken til disse også?

Mvh. Ingrid LL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...