Gå til innhold
Arkivverket

En svensk man på "besök" i Kristiania under tidigt 1900-tal ( Ernst Oscar Georg Majgren född ) hittar kärleken ( Ida Julie Hansen )

Kalle Lilja
 Del

Recommended Posts

Hej Hej!

Då jag var väldigt osäker på vilket språk jag skulle använda mig av på detta forum valde jag i slutändan att köra på det ”småfega” valet att använda mig av både svenska och engelska, detta också självfallet med förhoppningen att kunna locka så många personer som möjligt att besvara mina små frågor och funderingar. 😊  ( Scrolla ner för att se detta inlägg på engelska. )

Innan jag fortsätter med detta inläggs ”huvudsakliga fokus” känns det också bäst att nämna att jag inte är alldeles övertygad om att detsamma faktiskt ”skickats in till ”rätt plats” på forumet. Om inlägget skickats in till ”fel plats” får gärna någon snäll moderator ”se till att det hamnar rätt”. 😊

**

Relativt nyligen gjorde jag den ”chockerande upptäckten” 😊 att en av mina släktingar inte bara valde att spendera ett antal år ”hos er” i Norge, dessutom såg han till att skaffa sig en norsk hustru. Nu vill jag självfallet försöka lära mig mer om de år som min släkting spenderade i ert land samt inte minst självfallet också lära mig så mycket som möjligt om hans hustru, hennes familj och de barn som paret fick tillsammans.

Jag kan se mina  ”förhoppningar” uppfyllas 😊 på tre olika sätt:

·       Att jag får hjälp med att hitta de uppgifter och dokument som jag är ute efter

·       Jag får hjälp med att lära mig hur man hittar de uppgifter och dokument som jag är intresserad av

·       Jag erbjuds det bästa av två världar genom att jag får informationen/de dokument som jag är ute efter ”skickade” eller ”länkade” till mig, samtidigt som jag också får tips och förslag kring hur man ”kan komma igång med släktforskning i Norge” 😊

Låt mig då presentera de personer som jag gärna vill lära mig mer om…

Ernst Oscar Georg Johansson Majgren

Detta är då min släkting som valde att spendera några år i Norge, troligtvis anlände han till ert land någon gång under perioden 1898-1899. Ernst födelseuppgifter var för övrigt 1873-02-08 och han föddes i Kulltorps församling i Sverige. Till yrket var han målare.

Ida Julie Hansen

Detta var då alltså den norska kvinna som Ernst kom att gifta sig med. Jag tror att hon föddes 1863-12-24 och födelseplatsen/församlingen kan ha gått under namnet ” Øster Aker” eller något liknande.

Jag har ingen aning om detta kan vara till någon hjälp, men följande referensnummer skulle eventuellt kunna ha något att göra med hennes födelsedokument: Referensnummer: SAO/A-10840/F/Fa/L0001

Julius Kristiansen

Inger Johanne Amundsdotter

Bör ha varit Idas föräldrar. ( Även om detta måste ses som något märkligt, detta då med tanke på Idas efternamn jämfört med hennes föräldrars. )

Ernst & Ida

Verkar ha gift sig 1900-08-19, platsen för giftermålet var troligtvis Kristiania. Om detta spelar någon roll eller inte vill jag låta vara osagt, men namnet ”Trefoldighet” omnämns också kopplat till parets giftermål.  ( Kanske kan Trefoldighet vara en församling i Kristiania? )

Jag har ingen aning om detta kan vara till någon hjälp, men följande referensnummer skulle eventuellt kunna ha något att göra med parets giftermålsdokument: Referensnummer: SAO/A-10882/F/Fc/L0004

Ernst och Idas barn

Ernst och Ida fick tre barn under den tid som de levde tillsammans i Norge:

Ernst Ingar Majgren född 1899-11-22
( Kan eventuellt ha varit född i en församling vid namn ”Trefoldighet” i Kristiania. )

Jag har ingen aning om detta kan vara till någon hjälp, men följande referensnummer skulle eventuellt kunna ha något att göra med hans födelsedokument: Referensnummer: SAO/A-10882/F/Fa/L0006

Gunnar Fredrik Majgren född 1901-05-22
( Jag har inte hittat några uppgifter om var Gunnar kan ha fötts, men troligtvis rör det sig om samma ställe som hans övriga två syskon. )

Irma Elvira Majgren född 1903-01-05
( Kan eventuellt ha varit född i en församling vid namn ”Trefoldighet” i Kristiania. )

Jag har ingen aning om detta kan vara till någon hjälp, men följande referensnummer skulle eventuellt kunna ha något att göra med hennes födelsedokument: Referensnummer: SAO/A-10882/F/Fa/L0007

Karl Albert Kristiansen

Kan ha varit en son som Ida fick innan hon träffade Ernst. Karl föddes 1888-09-23, eller möjligtvis 1888-02-23. Eventuellt kanske han föddes på samma ställe som sin mor. Ännu mer tveksam är en uppgift som gör gällande att Karl senare i livet gifte sig med en kvinna vid namn Judith M. Kristiansen, född 1888-06-16.

Familjeflytt

Ernst och Ida tillsammans med sina tre gemensamma barn flyttar till Sverige hösten 1904. Idas första son Karl Albert verkar dock bli kvar i Norge och Kristiania.

Liten sammanfattning

Då Ernst och Ida tillsammans med sina barn flyttar till Sverige betyder detta att jag har ganska bra kontroll på dessa personer och deras liv från och med den tidpunkt då de valde att ”återvända” till Sverige igen.

Tyvärr vet jag väldigt lite om Karl Albert och även Idas föräldrar och deras liv i Norge.

Detta leder mig då fram till följande frågor/funderingar som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på. 😊

Frågor/Funderingar

·       Har jag hittat rätt föräldrar till Ida? ( Om ja, går det att ta reda på när de föddes och avled samt var dessa händelser inträffade? )

·       Är det möjligt att hitta Idas födelsedokument?

·       Vad bör Idas fullständiga namn vara? ( Jag tänker här på att hennes efternamn Hansen inte direkt går att koppla till någon av hennes föräldrar. )

·       Kan Ida möjligtvis ha varit gift förut? ( Jag tänker här på att hennes efternamn anges till Hansen samt att hon troligtvis fick en son 1888. )

·       Går det att hitta Ida och Ernsts giftemålsdokument?

·       Går det att hitta födelsedokumenten till Ida och Ernsts tre gemensamma barn?

·       Går det att hitta Karl Alberts födelsedokument och uppgifter om hans bortgång?

·       Går det möjligtvis att reda ut när Ernst anlände till Norge mer exakt?

·       Går det möjligtvis att hitta något dokument som handlar om familjens flytt till Sverige 1904?

För säkerhets skull kanske det också är bäst att vara tydlig med det faktum att jag väldigt gärna  vill se ”originalhandlingar/originaldokument” kopplade till frågorna ovan.

**

Uppgifterna som jag själv angett ovan om dessa personer är tagna antingen från svenska kyrkböcker eller från olika databaser som innehåller indexerade uppgifter. Nu vill jag ( vilket jag också redan nämnt. ) alltså därför gärna kunna säkerställa dessa uppgifter med hjälp av originaldokument samt inte minst få tillgång till ytterligare information för att kunna fylla igen en del kunskapsluckor som jag har om personerna ifråga. ( Och ja självfallet hoppas jag också att originaldokumenten kan innehålla mer information än den som finns tillgänglig i de olika indexerade databaserna. 😊 )

Om texten ovan skulle innehålla några oklarheter eller tveksamheter välkomnas självfallet frågor. ( Jag har också sparat all indexerad information i sin helhet och borde därför utan större problem kunna posta den här, om behovet skulle uppstå. )

Minst lilla hjälp, information eller förslag välkomnas storligen

Tack för att ni tog er tid att läsa hela vägen ner hit! 😊

Vänligen

Kalle

**

Hello There my Norwegian Friends!

I wasn’t sure how well Swedish would work here so I felt it best to write this in both English and Swedish, trying to make this post as available as possible. ( And of course getting as many potential replies as possible. 😊 )

First off, I really hope I am posting this in the right place. If I am not, any mod is more than welcome to move it to its right location. 😊

**

I have just come to the “shocking” surprise 😊 that one of my relatives decided not only to spend some time working in Norway but also to take a wife from there.

Now I would of course like to learn more about the years my relative spent “with you” in Norway. Likewise, I would of course also like to know much more about his wife, her family, not to mention of course the children they had together. 

I can see my hopes come true 😊 in three different ways

·       Either someone or some ones might be kind enough to help me out with the information and documents needed

·       I will get help learning how to find the information I am after

·       I will end up with the best of both worlds, getting both the information I am looking for as well as a quick introduction to Norwegian family research. 😊

Please allow me to introduce the people of interest…

Ernst Oscar Georg Johansson Majgren

This would of course be my relative that decided to spend some years in Norway. It is likely that he arrived sometime between 1898 and 1899. Ernst was born 1873-02-08 in a parish called Kulltorp. By occupation he was a painter.

Ida Julie Hansen

Was the Norwegian woman Ernst ended up marrying. She was likely born 1863-12-24, in a place I think might be called ” Øster Aker” or something similar.

I have no idea if this might be helpful or not, but the following id-number might have something to do with her birth document: SAO/A-10840/F/Fa/L0001

Julius Kristiansen

Should have been Ida’s parents. ( Even if this is a little bit strange considering that last name I have found connected with Ida. )

Ernst & Ida

Seems to have gotten married 1900-08-19. The place of marriage was likely Kristiania. I also have a piece of extra information here saying “Trefoldighet” as a place of marriage.  ( Maybe Trefoldighet could be a parish in this city? )

I have no idea if this might be helpful or not, but the following id-number might have something to do with their marriage document: SAO/A-10882/F/Fc/L0004

Ernst and Ida’s children

Ernst and Ida ended up having three children during the time they spent together in Norway:

Ernst Ingar Majgren born 1899-11-22
( Might have been born in a parish called Trefoldighet located in Kristiania. )

I have no idea if this might be helpful or not, but the following id-number might have something to do with his birth document: SAO/A-10882/F/Fa/L0006

Gunnar Fredrik Majgren born 1901-05-22
( I have not been able to find any information dealing with where Gunnar was born, but it is likely in the same place as his siblings. )

Irma Elvira Majgren born 1903-01-05
( Might have been born in a parish called Trefoldighet located in Kristiania. )

I have no idea if this might be helpful or not, but the following id-number might have something to do with her birth document: SAO/A-10882/F/Fa/L0007

Karl Albert Kristiansen

Might have been a son Ida had before she met Ernst. Karl was born 1888-09-23 ( Maybe 1888-02-23, I have seen both dates recorded as his birthday. ) Without being actually certain, I think that he was born in the same place as his mother.  To continue on with uncertain information, Karl might have had a wife called Judith M. Kristiansen, born 1888-06-16.

Moving time

Ernst and Ida together with their three children moved to Sweden in the autumn of 1904. Ida’s first son Karl Albert appears to have remained in Norway and Kristiania.

Short conclusion

I have a pretty good idea about what went on with the family after they “returned” to Sweden again in 1904. Unfortunately I know very little about Karl Alfred and also Ida’s parents and their lives in Norway.

“This background story” leaves me with ( among others ) there questions/thoughts that I would just love to find the answers to. 😊

What I would really like to know would be the following things:

Questions/Thoughts

·       Have I gotten the names of Ida Julia’s parents correct? ( If I have, would it be possible to learn when they were born and passed away as well as where these things might have happened? )

·       Would it be possible to find Ida’s actual birth record?

·       What would Ida’s actual “full name” be? ( I find it somewhat hard to believe it being Hansen. ) 

·       Might Ida have been married before she met Ernst? ( I am here thinking about her last name being recorded as Hansen as well as the fact that she had a son 1888. )

·       Would it be possible to find Ida and Ernst’s actual marriage record?

·       Would it be possible to find birth documents for Ida and Ernst’s three children?

·       Would it be possible to find Karl Albert’s birth document and some document dealing with his passing?

·       Would it be possible to find out when Ernst might have moved to Norway more exactly?

·       Would it be possible to find some document dealing with the family “moving to Sweden in 1904?

Just to make things more clear, maybe it might be a good thing for me to mention that I would just love to see “original documents” connected to my questions and thoughts above.

**
Most of the information I have mentioned above comes from indexed databases with no original records attached to them. For this reason, I would really like to have copies of the original documents ( if possible ) just to make sure that the information above is correct. I would of course also love to get more information, making it possible for me to fill in some of the blanks I have dealing with these people. ( And yes, I am of course also hoping that the original documents might include some extra bonus information as well!
😊 )

If something(s) doesn’t make sense with what I have just written, I welcome any and all questions. ( I have of course also saved all of the indexed information containing the records mentioned above and for this reason it should not be very difficult for me to post any of them here, if needed. )

Any help, information or suggestions would be most appreciated!

Thank you so much for making it all the way down to here! 😊

With kind regards

Kalle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen 19. aug. 1900 i Trefoldighet menighet:

Oslo fylke, Trefoldighet i Oslo, Ministerialbok nr. III 4 (1891-1900), Viede 1900, Side 243
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060901020214

(Nr. 116)

Kildehenvisning for samme kirkebok kan også være:

Trefoldighet prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10882/F/Fc/L0004: Ministerialbok nr. III 4, 1891-1900, s. 243
Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Digitalarkivets forside. Trykk på Flere søkeinnganger så vil du kunne velge hvilken folketelling du ønsker å søke i.

https://www.digitalarkivet.no

Veiledning: https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/nybegynner-i-slektsgransking

Inngang til skannede arkiver:

https://media.digitalarkivet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kallel75 skrev:

Julius Kristiansen

Bör ha varit Idas föräldrar. ( Även om detta måste ses som något märkligt, detta då med tanke på Idas efternamn jämfört med hennes föräldrars. )

Mulig forklaring på etternavnet:  hennes stefar het Johannes *Hansen*:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052040008502

Fødsel:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000019740466

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kallel75 skrev:

Går det möjligtvis att hitta något dokument som handlar om familjens flytt till Sverige 1904?

Utskrift fra EmiWeb/Immigrasjon

Fornavn: Irma Elvira   Innflyttingsdato: 1904-10-28
Etternavn: Ernstsson Ernstsdotter Oskarsson Oskarsdotter Georgsson Georgsdotter Maigren   Innflyttingssted: Ranb. 28
Fødselsdato: 1903-01-05   Innflyttingssogn: Örgryte
Gårdsnavn:     Innflyttingslän: Göteborgs och Bohus
Sivilstatus: OG   Fra: Kristiania
Født sogn:     Fra land: Norge
Født län:     Fra dato:  
Født sted (utenfor Sverige): Kristiania   Enslig/Familie: F
Født land (utenfor Sverige): Norge   Filnr: 74
Yrke/Tittel: d  
Alder: 1   Husforhørsside: 1452
Kjønn: K      
Kilde: Örgryte Fsb 1898-1906   Nr i innflyttingsliste: 613
Tidligere utflyttingssogn:     Tidligere utflyttingsdato:  
Tidligere utflyttingsfilnr:    
Gjenutflyttet til:     Gjenutflyttingsdato:  
Gjenutflyttingsfilnr:    

Sist oppdatert: 2013-10-03 12:10:04.0
Arkiveier: Föreningen Emiweb
E-post: info@emiweb.se
Telefon: +46 560 20 000

Familie

Etternavn: Fornavn: Født: Født Sogn: Innfl: Innfl Sogn: Innfl Län: Fra:
Ernst Oskar Georg Maigren 1873-02-08 ? 1904-10-28 Örgryte Göteborgs och Bohus Kristiania
Ida Julia Hansen Maigren 1863-12-24   1904-10-28 Örgryte Göteborgs och Bohus Kristiania
Ernst Ingar Ernstsson Oskarsson Georgsson Maigren 1899-11-22   1904-10-28 Örgryte Göteborgs och Bohus Kristiania
Gunnar Fredrik Ernstsson Oskarsson Georgsson Maigren 1901-05-22   1904-10-28 Örgryte Göteborgs och Bohus Kristiania
Irma Elvira Ernstsson Ernstsdotter Oskarsson Oskarsdotter Georgsson Georgsdotter Maigren 1903-01-05   1904-10-28 Örgryte Göteborgs och Bohus Kristiania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Hej!
Först och främst vill jag tacka samtliga inblandade som varit snälla nog att hjälpa mig med information. 

Jag kunde aldrig tro att jag skulle få så många svar så snabbt! 😀

Nu får jag ta och gå igenom det som trillat ner och se vad som finns respektive inte finns tillgängligt. 

Det är också möjligt att jag hör av mig med enskilda små meddelanden till er som skickat information till mig. Tänkte det var bäst att förvarna lite om detta!  😀

Det som däremot verkar saknas är:

Födelse- och dödsuppgifter på Ida Julies föräldrar. ( Det kanske inte finns något enkelt sätt att söka efter dessa dock? ) 

Födelse- och dödsuppgifter på Ida Julies styvpappa. Han verkar ha gått under namnet Johannes Hansen och varit född 1832 i Enebak. 

Går det möjligtvis att hitta mer information om Karl Albert? ( Kan han t ex ha gift sig med en Judith född 1888-06-16. ) 

Vänligen

Kalle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bryllupet til Inger Johanne Amundsdatter Ølstuen, født 1844 Fødselstiftelsen i Xania som datter av Amund Thomassen, gift 8 Oktober 1865 med Johannes Hansen fra Ungernæs i Enebak, sønn av Hans Kristoffersen

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000004857890

Her er Inger Johanne, født 28 September 1844, døpt 7 Okt 1844 i Garnisonsmenigheten https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000037027154.

Hun er datter av Amund Thomessen og Anne Olsdatter, og her er fra fødselen på Rikshospitalet https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000038042117

Her er bryllupet til Amund Thomassen og Anne Olsdatter den 2 September 1844.  Amund var født i 1821 i Ullensaker som sønn av Thomas Eriksen Opteng (?), og Anne var født 1822 i Aker som datter av Ole Jensen.

Her er dødsfallet til Amund Thomassen, den 29 August 1901. Han var født den 23 Juni 1821 i Ullensaker. https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002738194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er antageligvis dødsfallet til Inger Johanne Hansen den 27 6 1880. Hun er riktignok oppgitt som født den 30 9 1844, ikke den 28 9, men det er nok den samme allikevel.https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002900724

Her er familien ved folketellingen i 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038012006677

Her er familien ved folketellingen i 1875. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052040008500

Det ser ut som om Johannes gifter seg igjen den 20 Des 1891 med Kirsten Jonsdatter fra Torsby i Sverige https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000005730773

Her er antageligvis dødsfallet til Johannes Hansen den 19 3 1909 https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000003364717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Karl Kristiansen født 23 9 1888 gift med Judit Kristiansen født 16 6 1888. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392166374

Hun dør i Sørum i Mars 1953 https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000001353580

Judit Malvine var født den 16 6 1888, datter av Nils Johan Branne og Maren Pettersdatter https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000022972213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Her er bryllupet til Amund Thomassen og Anne Olsdatter den 2 September 1844.  Amund var født i 1821 i Ullensaker som sønn av Thomas Eriksen Opteng (?), og Anne var født 1822 i Aker som datter av Ole Jensen.

Gårdsnavnet skal være Oppen ejet, altså en plass under gården Oppen i Ullensaker.

Lenke til transkribert side i kirkeboken:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000009966693

Lenke til kirkeboken hvor vielsen er innført:

Oslo fylke, Garnisonsmenigheten i Oslo, Ministerialbok nr. 8 (1842-1859), Viede 1844, Side 336
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060227071134

(Nr. 36)

Som du ser, Kalle, så var Amund født i Ullensaker. Denne kommunen ligger i daværende Akershus fylke. (Nå Viken…)

Jeg hadde skrevet det inn slik Oppenejet, Ullensaker, Akershus, Norge.  (Svarer på spørsmål i pm.)

Norsk Slektshistorisk forening (NSF) har laget oversikter over gårdsnavn i mange kommuner. Du finner listene ved å google Gårder i (kommune) - her Gårder i Ullensaker: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Gårder_i_Ullensaker_sogn

Oppen nedre og øvre er g. nr. 45 og 46 i gårdsmatrikkelen fra 1886.

Det er bare matrikulerte gårder med på disse listene, ikke husmannsplasser. Disse husmannsplassene har nok hatt egne navn, men blir ofte oppgitt slik med gårdsnavnet + tillegget eiet/ejet/eyet/eyer (skrivemåten etter hvilken tid vi er i.)

Liste over kommuner (og tidligere kommuner):

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_tidligere_norske_kommuner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Hei Kalle

Jeg ser at det snart er et år siden du skrev dette, men håper du ser dette allikevel.

Du lurer litt på Ida Julie og hennes navn bl.a

Jeg er ganske sikker på at hun har sitt etternavn Hansen fra sin stefar Johannes Hansen. Kristina Jonsdatter giftet seg med Johannes et par år etter han selv ble enke i 1880.  Hva som hendte med hennes egentlige far, vet jeg ikke.. Men jeg har ikke sett han sammen med Kristina senere. Så hun er nok vokst opp med sin mor og Johannes.

Jeg har noe informasjon om de om du er interessert. Ida Julie har her i Norge 2 halvsøsken, hvor den ene Hans Andreas er min morfars far. Deres mor heter Inger Johanne Amundsdatter.

Det jeg egentlig ville fortelle deg er at jeg har et flott foto på Kristina Jonsdotter. Jeg har også fine foto på Johannes Hansen og Inger Marie Amundsdatter om du skulle være interessert i det.

Du får gjerne sende meg en mail: alenehagen@hotmail.com

Kanskje vi har litt informasjon å gi hverandre også. Det hadde vært hyggelig.

Hilsen Anne Lene Hagen

Endret av Anne Lene Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider