Gå til innhold
Arkivverket

Info om Skonnertbriggen Valborg (1876) i Den første Norske Assuranceforening, Porsgrunds Søforsikringsselskab, Det Norske Lloyd og det Norske Veritas

Elisabeth Oosterhoff
 Del

Recommended Posts

• Active user
  • Users
    •  53

•  

Hei!

Jeg skriver en bok om Halvor Baxaas Halvorsen. Han var kaptein på skonnertbriggen som het Valborg. Denne ble bygget på Hansens verft i Porsgrunn i 1876. Da ble den solgt til Friis & Co, kaptein Baxaas m.fl. og ble satt på vannet 8. september 1876.

Da kaptein Baxaas seilte  Valborg mellom Noge, Holland, England, Sverige og Tyskland må den ha vært forsikret.

den tiden i Porsgrunn fantes det tre forsikringsselskaper som forsikret seilskuter:  Den første Norske Assuranceforening, Porsgrunds Søforsikringsselskab og Det Norske Lloyd.

Ettersom jeg er bosatt i USA har jeg ikke tilgang til lesesalen paa Nasjonalbiblioteket. Kan noen hjelpe meg?

Jeg leter etter deres registre fra 1876 - 1886 hvor Valborg eventuelt nevnes.

Valborg ble sannsynlig inspisert av Det Norske Veritas. Kan noen finne ut om det står noe om Valborg i Det Norske Veritas fra 1876 - 1886?

Halvor Baxaas dro til Chile, Valparaiso hvor han ankom i 1880. I 1886 finnner en Valborg i «Lloyd’s shipping Register» under navnet Elcira helt frem til 1912.

Jeg forsøker å finne ut av hva som skjedde, hvorfor kom plutselig Valborg i andre hender og tenker at kanskje kan jeg finne ut noe i de Norske Forsikringsrapportene.

Finnes det noe informasjon i noen av de norske ovennevnte forsikringssselskaper angående Valborg? Eller i Det Norske Veritas?

All hjelp ville settes stor pris på! Tusen hjertelig takk!

Alt godt,

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Når var din Halvor Baxaas Halvorsen født?

Det kan være flere grunner til at en skonnertbrigg ble solgt på den tiden. Det var jo en periode med overgang til damp.

Halvor Baxaas hadde et nær forlis med Valborg, han trodde han måtte sette skuta på land da han plutselig så losbåten komme og fikk hjelp. Det er omtalt i Morgenbladet 12.01.1878, som en gjentagelse av takk til losvesenet.

I 1905, Norsk Kunngjørelsestidende nr. 98, var det proklama i hvor det ble opplyst at en Halvor Baxaas forlot Norge i 1877 eller 1878, altså trolig kort tid etter det nære forliset. I Chile arbeidet han som - los. Familien antok at han var død pr. 1905. Siste gang de hørte fram ham var i 1887. Vet du om han levde lenger? Hvis ikke kan han ha vært syk da båten ble solgt.
Har du vært i kontakt med Alexander Lindbäck (alexander.lindback@norskfolkemuseum.no) som har lagt inn opplysningene om Valborg?
Jeg ser det står spørsmålstegn for det nøyaktige året for når skipet ble solgt. 

I 1929 stod det et innlegg i Breviksposten den 31.07 om en Porsgrunnsgutt som var blitt storkar i Patagonien. Der står det om Halvor Halvorsen Baxaas som var 'hjemme' i Norge etter 17 års fravær.
Han skal altså ha vært i Norge omtrent 1907, giftet seg med en jente fra nabogården og dro ut igjen. Men dette var sønnen til en Baxaas som hadde ført skute fra Porsgrunn, og som hadde dødd tidlig. Han i Patagonien (Argentia eller Chile) hadde også vært til sjøs. Han hadde imidlertid ikke vært på noen norsk skute etter at han var 19, og jeg ser ingen ting om at han førte skuter selv. Jeg lurer derfor på om "din" Halvor Baxaas døde i eller kort tid etter 1887, og at sønnen hans havnet i Patagonien. 

Jeg finner ikke Valborg ved å søke på Nasjonalbibliotekets bøker om Veritas, men det var kanskje heller ikke ventelig at de skulle si stort om enkeltskip i disse jubileumsskriftene. Det eneste jeg har fått med meg er at de hadde en inspiseringsstasjon i Porsgrunn, så du har sikkert rett i at skipet antagelig ble inspisert der.

Det Norske veritas 1864-1914
Det Norske Veritas 90 år
Det Norske Veritas: Beretning til 75 årsjubileet
Det Norske veritas 1864-1964
Anchor and balance: Det Norske Veritas 1864-1989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inger! Du er jommen flink! Tusen takk for at du lette!

Alt det du fant stemmer. Halvor Halvrosen Baksaas som forsvant langs kysten i Chle ble fodt 14. jui 1851.  Hans sonn Halvor Halvorsen bosatte seg i Patagonia.

Hvordan kan jeg finne ut om Valborg ble inspisert i Porsgrunn? Har du noen ideer om dette?

Tusen takk!

Med vennlig hilsen,

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått ganske mange tips i denne tråden: 

Har du forsøkt å kontakte Romsdalsmuseet og Norsk Maritimt museum?
Jeg tror ikke du kan forvente at det er så mye mer å finne online.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner katalogen fra Norsk Maritimt Museum for arkiv A-1099 - Porsgrund Søforsikringsselskab på Arkivportalen:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-NMM_arkiv_000000003454?ins=NMM

Katalogen er imidlertid ikke publisert med fullstendig innhold, så da må du kontakte museet for mer informasjon. 

Finner også dette: https://marmuseum.no/skipsregistre. Her står det blant annet: 

I Petter Malmsteins seilskuteregister er det registrert ca. 10 000 norske seilskip. I det skriftlige materialet som ligger til grunn for basen (og som ble samlet inn av Malmstein over en periode på nesten 50 år) finnes informasjon om nærmere 100 000 seilskip fra mange land. For en del av skipene kan man finne opplysninger om endelig skjebne.

Her er en del opplysninger om Valborg i Malmstein-registeret. Du har dem vel fra før, men legger dem inn: 

https://kulturnav.org/d9ec67a9-3fb3-4cb5-83ce-862f4b72cfd8 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjaere Grethe,

Tusen takk for at du tok deg tid til aa lete etter informasjon.

Jeg er i kontakt med Norsk Maritim Museum.

Med vennlig hilsen,

Elisabeth

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider