Gå til innhold
Arkivverket

Tipp tippoldefar Andreas Lind

Helene Oland
 Del

Recommended Posts

Premiærløyntnant Andreas Lind født ca 1767 i Norge ,sønn av en innvåner fra Fredrikshald,står det i Ovenstads militærleksikon. Jeg har søkt etter Andreas Lind i mange år uten resultat. Jeg søker hans  eksakte  fødselsår og foreldre !

Han startet i militæret ca 18 år gammel i Vesterlendske infanteriregiment Rogaland. Det står alder der han rykker opp i gradene ,men ingen årstall for fødsel. Militærtjenesten beveger seg gjennom Vest Agder til han ender opp i Aust Agder - Holt ca 1799.Folketelling for Holt er borte ,får ingen hjelp her. Han er fadder ved dåp i Tvedestrand til Skipsreder Jørgen Smith sin datter starten av året 1800. Andreas Lind gifter seg i Holt 10/8 - 1802 med Anne Sonesdatter f. 25/12 - 1779 i Holt.  Jørgen Smith og Major Bartolemeus Rummelhof er forlovere. 

Første barn Maria f. 28/10 - 1802 i Holt,Johan Bartolemeus f.22/7 - 1804 i Holt, Inger Christine 16/6 - 1806 Austre Moland (nabokommune) min tippoldemor. , Georg Severin 1/6 - 1808 Austre Moland,osv til sammen 11 barn.

I 1813 får en ny sønn navnet : Anders Christian Marselies Hiort Lind f. 20/1 - 1813. På far står det Andreas von Lind. Det er også en fadder her Sophie Lind. Eneste gang fadder med Lind navn. Denne sønnen lever ikke opp ,en ny sønn får samme navn f. 1/3 - 1817.  

Andreas Lind leder for kystvernet i Arendal - Sandvigen fort  ca 1807/08.  Flytter til Kommunen Øyestad - Bødkerbukten, vest for Arendal ca 1815.  Kona Anne Sonesdatter dør 8/4 - 1841 i Øyestad. Andreas Lind blir en gammel mann. Han dør 28/9 - 1853 Tromøy, Arendal hos sin datter Anne Cecilie  Johnsen f.29/1 -1815.

Familien vår har fortalt at Andreas Lind skal stamme fra Dansk adel bakover i tid ?

Det kan være en forbindelse til Jakob Aall på Nes Verk i Holt ? 

Andreas Lind bevitner kongelig dokument mars 1814 i Austre Moland Prestegård for de som skal være med å stemme på Eidsvoll. Familien har også fortalt at han var med til Eidsvoll 1814.

Jeg har som sagt funne mye historie om Andreas Lind fra Arendalsområdet , men ingenting som gir meg svaret på hans opphav? Håper noen kan gje meg råd ,eller noen som har vært borti denne slekten. Vennlig hilsen Helene Oland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mulighet for at han hører til en familien Lind/Linde/Vennersberg/Wennersberg i Fredrikshald. Barna til skomaker Jens Jensen/Wennersberg brukte alle disse navnene, og dessuten Jensdatter, og den ene datteren het Sophie. Eleonora og Sophie ble døpt i Rakkestad, og er omtrent samtidige med din Lind, storesøster Elisabeths dåp har jeg ikke funnet ennå, men alle tre bodde enten i Fredrikshald eller nær ved i voksen alder, og det gjorde også deres far.

Det gikk dårlig med skomaker Lind økonomisk. Han endte som omreisende skomaker og døde på veien i en alder av 77 år. Den siste konen hans og barna fra siste ekteskap gikk det også dårlig med. Men familien hadde absolutt sett bedre tider. Hans datter Sophie klorte seg fast i borgerstanden til tross for at hun hadde fått barn utenfor ekteskap og aldri ble gift. Datteren Eleonore giftet seg med en høker, Elisabeth med en smed. Både Sophie og Elisabeths mann eide hus i Fredrikshald. Jeg vet det var en militær Lind i byen på samme tid, og har lurt på om han var slektning, men jeg har ikke funnet noen bevis for forbindelse.

barn jeg kjenner til av skomaker Jens Jensen Wennersberg død 1803

Med Cathrine Elisabeth Linde

Helvig Elisabeth Jensdatter/Wennelsberg født ca. 1761, død før 24.01.1825 (skfte)

g.m. Christopher Olsen, smed

Ulricha Sophie Jensdatter/Linde døpt 1767 død 1841

Ikke gift men ett barn 

Eleonore Jensdatter/Wennersberg døpt 1773 d. før 12.1810 (skifte)

g.m. Anders Evensen, høker, f. ca. 1760, død før 11.04.1812 (skifte)

Med Pernille Poulsdatter f. ca. 1766, 

Nils f. ca. 1791

Johannes døpt 17.11.1793 d. 13(?).11.1810

Christine Elisabeth  døpt 19.05.1799

Debora Helline døpt 25.06.1802

https://forum.arkivverket.no/topic/236899-eleonore-vennersberg-jensdatter-i-fredrikshald-tidlig-1800-tall/#comment-2022961

Endret av Inger Hohler
Lagt til Pernille Poulsdatters barn med Jens, endret lillesøster til storesøster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Berit Knudsen :Jeg har sett på denne familien,men har ikke funnet noe sammenheng eller Andreas Lind i kirkebøker for Halden? Olau Sophie f.1786 datter av styrmann Hans Petter Jonassen Lind f. ca 1762. Hans foreldre Borger Jonas Olsen lind f.ca 1700 og Giertrud Marie Hansdatter Boberg.En datter Elen Sophia f. 12/12 - 1765 i Halden.

Kan det være jeg har oversett noe i denne familien,eller mener Ovenstad at faren til A.Lind på et eller annet tidspunkt har budd i Halden,for en kortere periode?

Han kan jo være født hvor som helst i landet ?

Sønnesønn til A.Lind - Handelsfullmektig Andreas Mathias Sylow Lind f. 15/5 - 1830 i Øyestad,gifter seg med  Juliane Elisabeth Normandie Paulsen f.ca 1838 i Halden.

A.Lind sender også en sønn i militærtjeneste til Fredrikshald.. Dette tyder jo på at her er en eller annen forbindelse .

Vennlig Hilsen helene Oland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Inger Hohler: Takk for svar! Denne Lind/ Wennersberg slekt var ny for meg. Jeg så på My Heritage at kona  til J.J.Wennersberg het Cathrine Elisabeth Lindens,fra Tyskland. Kan dette Lindens være en forenkling av navnet til Lind/Linde? Jeg har ikke funnet noen Andreas med dette navnet?

Det var nok en del navnskifte i en del familier før. Det kan også være for Andreas Lind ? Jeg har lurt mange ganger på om han er født utenfor ekteskap eller har vokst opp i en annen familie? Føler mange ganger at jeg søker i blinde ,siden jeg ikke finner han noe sted ?

Vennlig hilsen Helene Oland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspillet mitt var bare nevnt som en mulighet som kunne undersøkes videre.

Siden Sophie og Eleonora til tider brukte navnet Lind eller Linde, ville jeg tippe at en eventuelt fullbror av dem også kunne ha kalt seg Lind eller Linde. Cathrine Elisabeth Lindens kan ha hatt flere barn, hun hørte til det rette samfunnslaget for å få en sønn som ble offiser, familien hennes bodde i eller i nærheten av Fredrikshald trolig fra ca. 1890. Det er plass til et barn mellom Sophie og Eleanore.

Men foreløpig ser det ut som om dette er et blindspor.

Cathrine Elisabeth døde sannsynligvis i 1789 i Rakkestad. Catharina Wennersberg 54 år under avdøde. Dessverre har jeg ikke funnet skiftet etter Cathrine Elisabeth Lindens. Det har nok eksistert, men enten er det gått tapt, eller jeg har ikke lett på riktig sted. Familien flyttet jo på seg, og jeg vet ikke at enkemannen giftet seg igjen før etter at han forlot Rakkestad.

Det er et vesentlig problem at jeg ikke har funnet dåpen til noen sønn av Cathrine Elisabeth Lindens, når jeg har funnet søstre døpt før og etter. men jeg har heller ikke funnet alle Jens Jensen Wennersbergs kjente barn døpt. Det er også et problem at jeg ikke har funnet noen Anders Jensen/Lind/Linde/Wennersberg konfirmert i Rakkestad. Jeg trodde i første omgang at familien kunne ha bodd et annet sted i den perioden, for jeg fant ikke Eleanore konfirmert der. Da jeg lette på nytt i morges fant jeg henne som Elen Wennersberg, men jeg har fortsatt ikke funnet Sophies konfirmasjon.

Jeg skrev over at Cathrine Elisabeth Lindes var mor til  Helvig Elisabeth, men siden jeg ikke har dåpen har jeg ikke belegg for det. Den konen som mangler kan egentlig like godt være JJW's første som andre kone. 

Det var flere Lind'er i og rundt Fredrikshald rett før 1800, men jeg tror ikke jeg har sett at noen av dem hadde en sønn Andreas. 
.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Interessant å få nye innspill ! Det er det som er så rart at det er få  døpte Andreas i Fredrikshaldområdet. Jeg har derfor grubla på om faren kan ha vokst opp her og flytta til et annet sted eller budd her i en kortere periode. 

En annen ting er at dersom far til A.Lind var militær,så burde Ovenstad ha visst det?   Da jeg har studert har jeg lagt vekt på Fredrikshald,Arendalsområdet og                Rogaland/Vest Agder området.Jeg har håpa på at han tilhørte her et sted ? Han starta i militæret i Stavanger området og sørover ,det er langt unna Fredrikshald .

Jeg har funnet en skipper og borger Lind som døper en datter Else Catharina 21/1 - 1775 i Halden. Kone Maren.  Ministralbok 1758 - 1791  s.180 - 181 h.side nr 10.

Jeg er dessverre ikke så flink til å kopiere filer.  Her er flere høytstående  borgere faddere.Jeg har ikke funnet flere barn her til dette ekteparet ? Kjenner noen til denne skipper Lind ? Håper på nye innspill fra flere! 

Vennlig hilsen Helene Oland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De velstående familiene var ganske så mobile på 1700-tallet. 

Var han i første eller andre Vesterlandske regiment? Det andre ble rekruttert fra Rogaland, men det første ble rekruttert fra Telemark og Agderfylkene.  https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Vesterlenske_infanteriregiment

Avstanden fra Fredrikshald til Telemark er bare en liten seiltur. Den ene datteren i Wennersberg/Linde jeg referer til over arbeidet en periode som tjenestepike hos en familie i Vestfold før hun satte bo i Fredrikshald. Familien i Vestfold hadde slektninger i Rakkestad, som jo ikke er verdens navle. Men det var militær tilstedeværelse der. 

I følge Officersliv og Artelleriforhold i Norge for 150 år siden fantes det en offisersskole i Kjøbenhavn, og en i Christiania rundt 1800, men de fleste offiserene var ikke innom der. De fikk offisersstillinger allerede som barn, og lærte yrket på den måten. Ut fra det boken sier, virker det som om en ung mann av god familie som ikke hadde en far som var offiser, kunne ha vanskelig med denne yrkesveien. Dersom Andreas Lind bodde i Østfold og ville bli offiser, og hans far ikke var det, startet han med et handicap.  Det er mulig at hvis han hadde for eksempel en onkel eller morfar (ofte yngre enn farfar) som var offiser, og faren var villig til å betale, var det mulig for Andreas å få en fot innafor i slektningens enhet. Da ville slektningens geografiske plassering bety mer enn hvor Andreas' far og søsken bodde. 

Jeg vet ikke om Overstad har full oversikt over alle underoffiserer og offiserer på 1700-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og nye innspill! I Ovenstad står det: Andreas Lind født ca 1767 i Norge. Sønn av "en indvaaner fra Fredrikshald". Han kom i tjeneste ca.1785 (18) år. Virket som fenrik ved 2. Vesterlendske infanteriregiment. Distrikt Rogaland.Senere Listerske compani.  Fra 1789 ble 1 og 2 regiment slått sammen.

Premiærløyntnant ved 1.Råbygdelagets kompani 15/9 - 1797 Aust Agder.   Kalles A. von Lind. Etter ansøkning meddeler A.Lind avskjed fra sin militærkarriere 21/5 - 1802, med årlig pensjon 84 riksdaler. Gifter seg senere dette året.   Interessant det som er skrevet om militære på 1700 tallet. 

Spennende med Jørgen Helgesen Lind f.ca 1774. Jeg har notert navnet en gang . Her bør en studere mer om der er en bror Andreas ?. Militærslekt også ! 

Hilsen Helene Oland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Helene Oland skrev:

Spennende med Jørgen Helgesen Lind f.ca 1774.

I følge alder ved folketellingen var han født ca 1762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite sidespor; da Andreas Lind var stasjonert i Holt, var hans faste plass i kirken "kapteinstolen" - den innelukkede båsen med buede vinduer under orgelgalleriet 

Holt kirke.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spennende! Jeg har vært i Holt kirke ,som har en flott utsmykning. Det var artig med kapteinstolen,en får vel ikke den uten videre ? 

Ser du skriver 62 år ved folketelling. Har du andre opplysninger fra folketelling f,eks bosted, andre i husstand  ? I kirkebok for Tromøy står det ved død 87 år.  28/9 - 1853.        Det blir året 1766 ?

Derfor har jeg antatt fødsel 1766/67. Dette kan jo endre en del dersom han er født ca 1762 ? Interessant !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager ,  jeg spora litt av ,da jeg så bildet av Holt kirke.Tenkte på A. Lind om der forelå noen folketelling i Holt ,som jeg ikke har fått med meg . Jeg skjønte etterpå at det var Jørgen Lind du mente.

Siden du viste bilde  av Holt kirke ,vet du noe mer om A.Lind sin tid som militær i Holt. Hvor han budde, eller om han hadde noen tilknytning til  Jakob Aall på Nes Verk?

Forstår jeg det rett at A.Lind satt bakerst i kirken? Var det vanlig at militære hadde faste plasser,ser at der er balkong også. Er det her Jakob Aall satt kanskje?Jeg synes det var litt artig med hva slags skikker de hadde på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig. Kapteinstolen var forbeholt offiserer som var stasjonert i Holt. Det er tilsvarende lukkede stoler i korsarmene for forvalterne på Nes Jernverk. Pulpituret med våpenskjold var for jernverkseieren, mens det andre tilhørte prestefamilien. Bøndene (gårdeiere) satt i benkene etter rang, kvinner på nordsiden og mennene på sørsiden slik det ellers er vanlig. Husmannsfolk og tjenere var henvist til galleriet i søndre korsarm og arbeiderne på verket satt på galleriet i nordre korsarm. 

Jeg kjenner ikke til om Andreas Lind og Jacob Aall, som kjøpte Nes Jernverk i 1799, hadde noen tilknytning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider