Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av et skifte

Marianne M Malme
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har jobba litt med forfedrene på min far`s side og Tresfjorden og Krogseth , Vestnes ser ut for å være sentrale steder. Jeg har funnet et skifte som jeg lurer på om det har sammenheng med mine forfedre. Notatet begynner under den doble streken og jeg leser begynnelsen slik:  Anno 1764 den 24. Marti blev paa gaarden Syle i Westnes Otting ---af lendsmand Lars Syle og Ola Sylte - - - - - - qvinden Magnhild Ottesdtter  - - enkemanden Christen Hansen paa - - - - - -  4 børn. 1 sønn Bendix Christensen  - - - Lars Ottesen Scheystad, 2 sønn Hans Christensen, 3 sønn Otte Christensen, 4 datter Margrethe Christensdatter - - - - - - - - - - - - --.

Resten av tekste har jeg problemer med å forstå og håper noen kan gi litt hjelp til å tyde det. Og jeg understreker at det er teksten over oppsettet på alle tingene som er interessant. 

Legger ved et bilde av den teksten jeg mener og linken til siden ligger under.

image.thumb.png.1d8914123659dcc292b72560eed00055.png

Romsdal sorenskriveri, SAT/A-4149/1/3/3A/L0009: Skifteprotokoll, 1761-1773, s. 203b-204a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129660224

På forhånd takk for hjelpa.

Mvh

Marianne M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

01 Anno 1764 den 24de Marty blev paa gaarden Sylte i Westnes Otting

02 efter(?) overværelse af Lensmanden Lars Sylte og Ole Sylte fortaget Registering

03 og Vurdering efter afgl qvinde Magnhild Ottersdatter imellem Enkeman-

04 den Christen Hansen paa den eene og deres sammen avlede 4 Børn neml:

05 1 Sønnen Bendix Christensen med formynder Lars Ottesen Schiegstad

06 2 Sønnen Hans Christensen. 3 Sønnen Otte Christensen og 4 Datte-

07 ren Margrete Christensdatter, for disse 3de Sidstbemelte Børn

08 blev faderen Christen Hansen ansat til Formynder. –

09 Derpaa blev Registeret og Vurderet som følger Nemlig

[også listes eiendeler.]

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for god hjelp 🙂

Et spørsmål til slutt - står det antydet dato for når hun døde noe sted i skiftet?

Mvh

Marianne M

Endret av Marianne M Malme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ett oppklart spørsmål så dukker det opp nye i etterkant, men der vel det slektsforskning handler om  🙂. Kan jeg fortsette her eller bør jeg opprett ny "sak"? Er ganske ny i dette forum så setter pris på veiledning.  Tar sjansen på å fortsette på spørsmålet mitt.

Det er Magnhild Ottesdatter det handler om fortsatt. Dødsfallet hennes - link til kirkeboka under denne kommentaren. Nest siste innførsel på side 500 som begynner med: " . . .23 april.  . . . . . i Tresfjord kirke. . . .. Introd: Anders Larsen Helset og Niels Knudsens quinder, . . . . . . paa den 3de afdød  . . .  samme . . . Magnhild Ottesdatter Kirke-Sylte, som den 5te april døde av gulsott,  .... ".   Den neste opplysning angår vel ikke henne hvis jeg forstår dette riktig.

Mvh

Marianne M

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/547/L0599: Ministerialbok nr. 547A01, 1721-1764, s. 500-501
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904660456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marianne M Malme skrev:

Et spørsmål til slutt - står det antydet dato for når hun døde noe sted i skiftet?

Nei, berre at ho er død. (Folk kunne be om offentleg skifte i levande live.)

Dødsfallet var rimelegvis nokre veker/månader før. Det var tidsfristar for skifte, men det var fleire steg (kunngjering, undersøking av kreditorar og arvingar,  m.m.) som kunne ta ein del tid - så det hjelper ikkje noko særleg meir for tidfestinga..

28 minutter siden, Marianne M Malme skrev:

Ett oppklart spørsmål så dukker det opp nye i etterkant, men der vel det slektsforskning handler om  🙂. Kan jeg fortsette her eller bør jeg opprett ny "sak"? Er ganske ny i dette forum så setter pris på veiledning.  Tar sjansen på å fortsette på spørsmålet mitt.

Det er Magnhild Ottesdatter det handler om fortsatt. Dødsfallet hennes - link til kirkeboka under denne kommentaren. Nest siste innførsel på side 500 som begynner med: " . . .23 april.  . . . . . i Tresfjord kirke. . . .. Introd: Anders Larsen Helset og Niels Knudsens quinder, . . . . . . paa den 3de afdød  . . .  samme . . . Magnhild Ottesdatter Kirke-Sylte, som den 5te april døde av gulsott,  .... ".   Den neste opplysning angår vel ikke henne hvis jeg forstår dette riktig.

Det ville truleg vere enklare for andre å finne att dette om det fekk eige emne ("sak", om du vil)... - men sidan du har spurt her:

Det som gjeld Magnhild er

"Løverdagen Den 23de April Guds Tieniste holdet i Tresfiord Kirke;  ...[innleiing]...

... Kastet Jord på disse 3de afdøde Mennisker, sc. ['scilicet': det vil seie, eig. det er å vite] afgl Danne-

Quinde Magnhild Ottesdatter Kirke-Sylte, som den 5te april døde af Guulsoot,  58[53??] aar gammel,

Item [og så] .... [to andre døde]."

Det ser ut til at det andre sifferet i alderen er retta på; iallfall vanskeleg å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider