Marianne M Malme Skrevet Juni 14, 2022 Del Skrevet Juni 14, 2022 Hei! Jeg har jobba litt med forfedrene pÄ min far`s side og Tresfjorden og Krogseth , Vestnes ser ut for Ä vÊre sentrale steder. Jeg har funnet et skifte som jeg lurer pÄ om det har sammenheng med mine forfedre. Notatet begynner under den doble streken og jeg leser begynnelsen slik: Anno 1764 den 24. Marti blev paa gaarden Syle i Westnes Otting ---af lendsmand Lars Syle og Ola Sylte - - - - - - qvinden Magnhild Ottesdtter - - enkemanden Christen Hansen paa - - - - - - 4 bÞrn. 1 sÞnn Bendix Christensen - - - Lars Ottesen Scheystad, 2 sÞnn Hans Christensen, 3 sÞnn Otte Christensen, 4 datter Margrethe Christensdatter - - - - - - - - - - - - --. Resten av tekste har jeg problemer med Ä forstÄ og hÄper noen kan gi litt hjelp til Ä tyde det. Og jeg understreker at det er teksten over oppsettet pÄ alle tingene som er interessant. Legger ved et bilde av den teksten jeg mener og linken til siden ligger under.  Romsdal sorenskriveri, SAT/A-4149/1/3/3A/L0009: Skifteprotokoll, 1761-1773, s. 203b-204a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129660224   PÄ forhÄnd takk for hjelpa.  Mvh  Marianne M Lenke til kommentar Del pÄ andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juni 14, 2022 Del Skrevet Juni 14, 2022 (endret) 01 Anno 1764 den 24de Marty blev paa gaarden Sylte i Westnes Otting 02 efter(?) overvĂŠrelse af Lensmanden Lars Sylte og Ole Sylte fortaget Registering 03 og Vurdering efter afgl qvinde Magnhild Ottersdatter imellem Enkeman- 04 den Christen Hansen paa den eene og deres sammen avlede 4 BĂžrn neml: 05 1 SĂžnnen Bendix Christensen med formynder Lars Ottesen Schiegstad 06 2 SĂžnnen Hans Christensen. 3 SĂžnnen Otte Christensen og 4 Datte- 07 ren Margrete Christensdatter, for disse 3de Sidstbemelte BĂžrn 08 blev faderen Christen Hansen ansat til Formynder. â 09 Derpaa blev Registeret og Vurderet som fĂžlger Nemlig  [ogsĂ„ listes eiendeler.]  Mvh Endret Juni 14, 2022 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Marianne M Malme Skrevet Juni 19, 2022 Forfatter Del Skrevet Juni 19, 2022 (endret) Hjertelig takk for god hjelp đ Et spĂžrsmĂ„l til slutt - stĂ„r det antydet dato for nĂ„r hun dĂžde noe sted i skiftet? Mvh  Marianne M Endret Juni 19, 2022 av Marianne M Malme Even Stormoen reagerte pĂ„ dette 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Marianne M Malme Skrevet Juni 20, 2022 Forfatter Del Skrevet Juni 20, 2022 Hei igjen!  Ett oppklart spĂžrsmĂ„l sĂ„ dukker det opp nye i etterkant, men der vel det slektsforskning handler om đ. Kan jeg fortsette her eller bĂžr jeg opprett ny "sak"? Er ganske ny i dette forum sĂ„ setter pris pĂ„ veiledning. Tar sjansen pĂ„ Ă„ fortsette pĂ„ spĂžrsmĂ„let mitt. Det er Magnhild Ottesdatter det handler om fortsatt. DĂždsfallet hennes - link til kirkeboka under denne kommentaren. Nest siste innfĂžrsel pĂ„ side 500 som begynner med: " . . .23 april. . . . . . i Tresfjord kirke. . . .. Introd: Anders Larsen Helset og Niels Knudsens quinder, . . . . . . paa den 3de afdĂžd . . . samme . . . Magnhild Ottesdatter Kirke-Sylte, som den 5te april dĂžde av gulsott, .... ".  Den neste opplysning angĂ„r vel ikke henne hvis jeg forstĂ„r dette riktig.  Mvh  Marianne M  Ministerialprotokoller, klokkerbĂžker og fĂždselsregistre - MĂžre og Romsdal, SAT/A-1454/547/L0599: Ministerialbok nr. 547A01, 1721-1764, s. 500-501 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904660456  Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Ivar S. ErtesvĂ„g Skrevet Juni 20, 2022 Del Skrevet Juni 20, 2022 13 timer siden, Marianne M Malme skrev: Et spĂžrsmĂ„l til slutt - stĂ„r det antydet dato for nĂ„r hun dĂžde noe sted i skiftet? Nei, berre at ho er dĂžd. (Folk kunne be om offentleg skifte i levande live.) DĂždsfallet var rimelegvis nokre veker/mĂ„nader fĂžr. Det var tidsfristar for skifte, men det var fleire steg (kunngjering, undersĂžking av kreditorar og arvingar, m.m.) som kunne ta ein del tid - sĂ„ det hjelper ikkje noko sĂŠrleg meir for tidfestinga..  28 minutter siden, Marianne M Malme skrev: Ett oppklart spĂžrsmĂ„l sĂ„ dukker det opp nye i etterkant, men der vel det slektsforskning handler om đ. Kan jeg fortsette her eller bĂžr jeg opprett ny "sak"? Er ganske ny i dette forum sĂ„ setter pris pĂ„ veiledning. Tar sjansen pĂ„ Ă„ fortsette pĂ„ spĂžrsmĂ„let mitt. Det er Magnhild Ottesdatter det handler om fortsatt. DĂždsfallet hennes - link til kirkeboka under denne kommentaren. Nest siste innfĂžrsel pĂ„ side 500 som begynner med: " . . .23 april. . . . . . i Tresfjord kirke. . . .. Introd: Anders Larsen Helset og Niels Knudsens quinder, . . . . . . paa den 3de afdĂžd . . . samme . . . Magnhild Ottesdatter Kirke-Sylte, som den 5te april dĂžde av gulsott, .... ".  Den neste opplysning angĂ„r vel ikke henne hvis jeg forstĂ„r dette riktig. Det ville truleg vere enklare for andre Ă„ finne att dette om det fekk eige emne ("sak", om du vil)... - men sidan du har spurt her:   Det som gjeld Magnhild er "LĂžverdagen Den 23de April Guds Tieniste holdet i Tresfiord Kirke; ...[innleiing]... ... Kastet Jord pĂ„ disse 3de afdĂžde Mennisker, sc. ['scilicet': det vil seie, eig. det er Ă„ vite] afgl Danne- Quinde Magnhild Ottesdatter Kirke-Sylte, som den 5te april dĂžde af Guulsoot, 58[53??] aar gammel, Item [og sĂ„] .... [to andre dĂžde]."  Det ser ut til at det andre sifferet i alderen er retta pĂ„; iallfall vanskeleg Ă„ lese.  Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider More sharing options...
Marianne M Malme Skrevet Juni 20, 2022 Forfatter Del Skrevet Juni 20, 2022 Atter en gang : Hjertelig takk for hjelpa !  Mvh  Marianne M  Lenke til kommentar Del pÄ andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for Ă„ kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nÄ