Gå til innhold
Arkivverket

Herøy, Nordland, 1700-tallet

Randi Lovise Nilsdotter Olsen
 Del

Recommended Posts

Og Joen døde i Herøy i 1835. Jeg har skiftet etter ham. Ved bryllupet deres kan jeg ikke finne at far står oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Leif også. "Min" Joen Larsen var i Herøy i 1801, Både han og hans kone var tjenere hos en jeg ikke husker navnet på nå, men det kan se ut som at de må ha giftet  seg like etter tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Larsen? Mener du at det er bror til Joen Larsen? Hvordan skal jeg vite om han evt er hans bror? Er det noe jeg ikke er kjent med her, mon tro?

Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Etter å ha lest litt i kirkebøkene for Vefsn, har jeg et forslag her:

Joen Larsen født i 1773 med foreldre Lars Bendigtsen og Kiersten Jonsdatter, Nilsskog.

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/820/L0285: Ministerialbok nr. 820A06, 1753-1778, s. 344-345
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004630135

Sitat slutt.

I samme innlegg finner du informasjon om ekteparet Lars Bendigtsen og Kirsten Jonsdatter som har to sønner, Joen (1773) og Erik (1777)

https://www.roysofting.com/Slekt/getperson.php?personID=I1890&tree=Roy

Fra samme innlegg: Erik Larsen Sørherrø er fadder til Joen/Jon og Berits datter Kirsten, f. i 1804:

Se også på navnene til Joen/Jon og Berits barn, hvis vi tar utgangspunkt i ekteparet Lars Bendigtsen og Kirsten Jonsdatter.

Oppkalling eller ikke?
Gurine etter Joen/Jons søster?  Lars sin mor het Guru.
Lars Kristian etter farfar Lars  og morfar Kristian?

Kirsten etter farmor?

Dorthea etter mormor? 
Nils Peder ? Mormor Dorthe er en Pedersdatter?

Om Joen/Jon Larsen og Erik Larsen virkelig er brødre, kan jeg ikke si for sikkert, men dette er det som er funnet på de to karene.

Begge er i Herøy på tidlig 1800 tall. Begge er med i Innrulleringsmantallet oppgitt fra Vefsn.

Erik i 1818 m sønn Lars 2 år. Erik døper også en datter, Gurine, i 1820.

Fra Frode Holthes database:

http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I81616&tree=1

Jeg har som sagt ikke funnet ut når ekteparet Lars og Kirsten døde. Et skifte etter de kunne gitt svar.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Ja, veldig interessant det du skriver her. Skal studere det nøye.

Som du sier til slutt: Et skifte etter ekteparet Lars og Kirsten kunne gitt svar. Pussig at det ikke skal finnes i Vefsn eller omegn.

Randi Nilsdotter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Larsen, Sørherrøe, døde i 1845:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/830/L0447: Ministerialbok nr. 830A11, 1831-1854, s. 195
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050427021074

Fra Frode Holtes database:

Erich Larsen f. Ca 1777 d. 24 Apr 1845 Herøy sør, Herøy, Nordland: Frode sin slektside - Slekt på Helgeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der... Jeg har alle mestparten av skiftebøkene til Svein Edvardsen, og finner også nå det du viser til her. Det er jo veldig nærliggende å tro at Erich og Joen var brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen!

Jeg har kobbet mye med saken nå, og tror nok at Joen Larsen, som jeg leter etter opphavet til, kan være den Joen Larsen, som her ble foreslått som sønn av Lars Bendigtsen og Kiersten Jonsdotter I Vefsn. Jeg har skaffet meg flere av gårdshistorie-bøkene fra Vefsn, og jeg finner at familien har bodd flere steder der. Men barna deres er så vidt nevnt med navn og fødselsår; ikke hvor det ble av dem. Det kan se ut som at dette er en familie som har flyttet mye rundt, Slekta deres bakover i tid er å finne mye om. Det er bare det at jeg nå ser at det kan være meget vanskelig å få det bekreftet at det er den rette familien, når det ikke er skifte etter dem, og jeg frykter at jeg bare må legge det bort. Er det noen som vet om andre steder en kan få bekreftelse på at det er den riktige familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider