Gå til innhold
Arkivverket

Moren, Emma Eline f 1892 i Christiania og sønnen Einar Alexander Sjovatsen? f 1917 i Sør-Odal. Kan disse finnes noe sted?

magnhild espeland sørlie
 Del

Recommended Posts

HEI!

Einar Alexander Sjovatsen f 23 oktober 1917 i sør-Odal, døpt 15 februar 1918 i Strømm kirke. Foreldre er Emma Eline Nielsen og faren skal være Axel Johan Sjovall? Andersen, antagelig svensk f 6 september 1889 i Hudikswall. Vanskelig å tyde noen av disse navnene!  Tror ikke disse foreldrene ble gift. Finner  ikke mer til sønnen Einar Alexander, og heller ikke til moren Emma Eline. Emma Eline Nielsen f 11 oktober 1892 på Fødselsstftelsen i Christiania. Vet at hun får en datter Ester Marie 1 februar  1914 i Sør-Odal, døpt  8 mars 1914 i Strømm kirke, og en sønn  Ivar Wilhelm Olsen f 1920 i Christiania, døpt 5 september 1920 i Gamlebyen kirke.

Hadde vært fint om Emma Eline Nielsdatter kunne blitt oppsporet, og evnt. hvor blir denne sønnen Einar Alexander Sjovatsen? blir av? 

Sier takk om jeg kan få noen svar! 

Vennlig hilsen Magnhild Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempeflott! Takk til deg! Dette kan jo stemme helt, med navn og fødselsdatoen til Emma Eline! Fornavnet på denne ektemannen stemmer jo også:  Nå lurer jeg jo bare på om det er "vår" Emma Eline som er mor til Ivar Wilhelm Olsen født 24 juli 1920 , døpt 5 septermber 1920 i Gamlebyen.  i Christiania. Her er faren Axel Fredrik Olsen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser  nå enda et svar angående sønnen Einar Alexander. Dette er jo veldig bra. Kjekt å få svar på hvor folk har gjort av seg.  Ser at han også må ha vært med til Sverige, og giftet seg der!  Takk igjen!  Magnhild! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, magnhild espeland sørlie said:

Så kjempeflott! Takk til deg! Dette kan jo stemme helt, med navn og fødselsdatoen til Emma Eline! Fornavnet på denne ektemannen stemmer jo også:  Nå lurer jeg jo bare på om det er "vår" Emma Eline som er mor til Ivar Wilhelm Olsen født 24 juli 1920 , døpt 5 septermber 1920 i Gamlebyen.  i Christiania. Her er faren Axel Fredrik Olsen . 

I ministerialboken opplyses det at Emma var født Hansen:

Gamlebyen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10884/F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1895-1935, s. 217
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040906301223

Axel Olsen og Emma Hansen fikk et annet barn i 1919

1919 - Aksel Olsen - Ministerialbok for Oslo (Gamlebyen) menighet 1895-1935 - Digitalarkivet

Jeg tror nok at Emma Hansen ikke er identisk med vår Emma Eline....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma Eline Wallin fra Sveriges dødbok:

18921011-640

Wallin f. Nilsson, Emma Eline

Rud 1:72

Död 9/7 1964.

Kyrkobokförd i Övre Ullerud, Ulleruds kn (Värmlands län, Värmland).

Född 11/10 1892 i Norge, Oslo Kristiania.

Änka (27/12 1963).
--------------

Hilsen Kari

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Alexander Nilsson fra dødboken:

19171023-6454

Nilsson, Einar Alexander

Smedsgatan 15 C Lgh 1003, 68430  Munkfors
Lärkvägen 4, 68431  Munkfors

Död 1/1 2015.

Folkbokförd i Forshaga-Munkfors, Forshaga kn (Värmlands län, Värmland).

Född 23/10 1917 i Norge.

Gift man (26/12 1943).

Anm:
Fastighet: Munkfors 9:52
--------------

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye svar! Begynner jo å lure på det jeg også. Grunnen til dette er at jeg leter etter en Anne Marie LArsdatter f 1862 i q900-tellinga. Faren hennes heter Lars Hansen. Denne Anne Marie Larsdatter får en sønn Karl Oskar Karlsen f 1885 Rikshospitalet med Karl Oskar Karlsen (Olsen?) f 1863 . Karl Oskar Karlsen f 1885 mener jeg å ha orden på, men i 1888 får Anne Marie Hansen en datter Emma Elise født og død 1888 i Christiania,(fødselsklinikken) med Karl Oscar Olsen f 1863,  Når det da kommer en Emma Eline f 1892 med nesten samme? mors navn Marie f Hansen, så er det vel dette som blir feil. 

Jeg skjønner ikke helt dette, siden de to første barna har samme far! 

Er nok kanskje enig med at dette ikke kan være samme Anne Marie Larsdatter evnt, Hansen:

hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for å ha funnet dødsfallet til disse.  Dette er nok helt rett.  Nå kan jeg sette disse på plass. 

Hilsen fra Magnhild. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kilder  har du opplysningene om Einar Alexanders far fra?

I Hudiksvall er det nærmeste jeg kommer en John (Johan) Axel f. 5/9 1889. Var uekte,far oppgitt som Salomon Johansson. Denne Johan Axel Johansson gift i Sverige med barn.Kan ikke se at han var i Norge . 

Einar Alexanders far skriver du også som Andersson.

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Johan Axel Sjøvall,f. 6/9 1889 i Dorotea, død 21/4 1917 i Dorotea. Ikke funnet at han var i Norge kort før han døde, og hans far het Johan Eriksson.

Er vel lite trolig at dette er Einar Alexanders far også.

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Einar Alexander,kan far stå som Axel Sjöman?? 

Har funnet f. i Hudiksvall 20/9 1889 Axel  Sjøman, far Johannes Jonsson Sjöman.

Han står som "obefintlig" fra 1917 fram til 1923,dvs. at han ikke befinner seg i Hudiksvall ,men ikke meldt flytting. Kan han da ha vært i Norge??

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser også faren s navn ved Einars dåp til å være Sjøman, men navna på faddere  klarer jeg ikke å tyde.

Tove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axel Sjöman fra dødboken:

18890920-807

Sjöman, Axel

Engelbrektsg 27

Död 2/12 1965.

Kyrkobokförd i Norberg, Norbergs kn (Västmanlands län, Västmanland).

Född 20/9 1889 i Hudiksvall, Hudiksvalls stad (Gävleborgs län, Hälsingland).

Ogift man.
--------------

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi! Når denne Einar Alexander blir født og døpt 15 februar 1917 i Srømm kirke, så finnes litt opplysninger om faren. Dette er de eneste opplysningene jeg har om han. Vanskelig å forstå etternavnet.

hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for info angående utflyttet for Emma Eline og sønnen. Faren må vel ha holdt seg i Norge i tiden før Einar Alexanders fødsel.  Skjønner ikke helt navnet . Hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ nettet har jeg funnet foreldrene?  til Axel Johan Sjøval.  De heter Johan Eriksen og hustru Sigrid Brita Ivarsdatter, men altså:

Jeg tror jeg må løfte dette problemet opp en annen gang, for dersom det ikke er "vår" Anne Marie Larsdatter f 1862 som er mor til  Emma Eline, f 1892,  så blir det jo feil. Kan dette være en navnesøster?   Denne Emma Elise født/død 1888 har en mor som heter Anne Marie Hansen f 1862 og samme far som første barnet Karl Oscar Karlsen f 1885. (Faren til Anne Marie Larsdatter heter Lars Hansen,) 

Får få lov å komme tilbake med et spørsmål her! 

Hilsen Magnhild

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, magnhild espeland sørlie skrev:

Takk for nye svar! Begynner jo å lure på det jeg også. Grunnen til dette er at jeg leter etter en Anne Marie LArsdatter f 1862 i q900-tellinga. Faren hennes heter Lars Hansen. Denne Anne Marie Larsdatter får en sønn Karl Oskar Karlsen f 1885 Rikshospitalet med Karl Oskar Karlsen (Olsen?) f 1863 . Karl Oskar Karlsen f 1885 mener jeg å ha orden på, men i 1888 får Anne Marie Hansen en datter Emma Elise født og død 1888 i Christiania,(fødselsklinikken) med Karl Oscar Olsen f 1863,  Når det da kommer en Emma Eline f 1892 med nesten samme? mors navn Marie f Hansen, så er det vel dette som blir feil. 

Jeg skjønner ikke helt dette, siden de to første barna har samme far! 

Er nok kanskje enig med at dette ikke kan være samme Anne Marie Larsdatter evnt, Hansen:

hilsen Magnhild

Her er du inne på moren til Emma Eline? Det er kanskje samme Anne Marie Hansen som får en datter med samme navn (Emma Eline) født og død i 1889, med far Hans Kristiansen ?

https://media.digitalarkivet.no/view/5428/172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det er en sammenblanding av forskjellige personer.

Da Karl Oskar blir døpt i 1885 ,står far som ug.murersvend Karl Olsen,24 år,ikke Karl Oskar Karlsen (Olsen). K.O blir konf. Sør-Odal 1899.

Er det Karl Oskar som druknet 1905,underoffiser elev i Kavalleriet??

I ditt første innlegg der du etterlyser Einar Alexander f. 1917, skrev du at far var Axel Johan Sjovall Andersen f. 6/9 1889 i Hudiksvall.

Seinere sier du at du bare vet hva som står ved dåpen til E.K om faren.

Ved dåpen står far som Alex Sjöman (dette er jeg nesten sikker på) fra Hudiksvall,f. 1889. Det du skriver om fler navn og f. dato må du ha funnet et sted,hvor?

Er det i utgangspunktet Anne Marie Larsdtr.,f. 1862 du trenger hjelp til?

Legg gjerne ut linker til det du vet når du spør.

Einar Alexanders dåp,nr.8

Hedmark fylke, Strøm i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 6 (1886-1931), Fødte og døpte 1918, Side 243
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060425020389

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Anne Marie Hansen som blir gift i Fagerborg menighet 12.nov. 1905? (#66) med Jens Nilsen fra Eidanger?

Født 1862 i Nannestad, far Lars Hansen Finstad, https://media.digitalarkivet.no/view/43544/60

Her i 1891 https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-L3J8-1S3L-3?cc=4067726&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3ADJ1N-PJ3Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI! Nå tror jeg bare jeg fortsetter å svare her! Ja det er jo Anne Marie Larsdatter f 1862 jeg trenger hjelp til. Denne sønnen diu også har funnet Karl Oskar f 1885 er hennes sønn. Handruknet i elva i Nittedal. Faren hans mener jeg også heter Karl Oscar f 9 januar 1863 i Christiania.  Døpt i Grønland kirke.  For meg virker det som det også er han som er far til denne Emma Elise født/ død på Rikshospitalet i 1888. Når det da blir født et barn til i 1892 på Fødselsstiftelsen, med samme mor? (lurer på om dette er feil), men med ny far., som heter nesten det samme, så blir jeg i tvil. Har ikke klart å finne denne Anne Marie Larsdatter evnt. Hansen i 1900 telllinga. Heller ikke denne Karl Oscar Karlsen f 1863, men de kan jo være ute fra Norge. Vår Anne Marie gifter seg i Fagerborg kirke, slik du også sier, og hun dør i 1917 i Christiania, så dette mener jeg er rett. Hun har ingen etterkommere her, slik jeg forstår dette. 

Skulle bare likt å vite om jeg er helt på villstrå når det gjelder de barna hun får, og altså Emma Eline i 1892. Er dette en annen Anne Marie som er mor til henne!?

Vennlig hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma Eline med denne faren Olaus har jeg ikke sett, så takk for det og for 1891-tellinga.  Jeg har funnet en Emma Elise f 19 oktober 1888 døpt 26 oktober 1888 ( nr94) med far murersvend Karl Oscar Olsen født 1861 og mor Anne Marie Hansen.  Det er hun som dør 3 september 1888. 

Jeg har også funnet denne Emma Eline født 11 oktober 1892 med faren Nils Arnesen f 1867 (nr 648 i Fødselsstiftelsen) 1892, døpt 16 oktober 1892 

Noe av dette må være feil, et sted! ...Magnhild. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI! Må bare legge ut det jeg nettopp har funnet videre. Emma Eline f 1889, i Bjergstien 6, har jeg nå funnet videre, død i Heni i Gjerdrum i april  1890. Pårørende er Hans Kristiansen. Anne Marie med sønn  bor her i 1885-tellinga og i 1891-tellinga, så da må jo dette være "vår" Anne Marie, så langt. Moren til Anne Marie kom fra Gjerdrum. 

Takk til dere så lenge. Kanskje finner jeg ut resten etterhvert. 

Hilsen Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider