Gå til innhold
Arkivverket

Gaular MINI A5 1860-1881 - Soknedelt frå 1878

Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Denne kyrkjeboka er soknedelt frå 1878. Er det mogeleg å vise dette i innhaldslista? Ein bør vel iallefall nemne dette i kjeldeinformasjonen.

Er det forresten noko nytt å melde når det gjeld indekseringsproblematikken for kyrkjebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2022 den 22.57, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Denne kyrkjeboka er soknedelt frå 1878. Er det mogeleg å vise dette i innhaldslista?

Det lar seg gjøre. Det ble lagt inn ekstra felt i databasetabellene omkring 2015, slik at soknedeling kan vises på innholdssida. Vi har brukt det på noen få kirkebøker, som denne for Frosta prestegjeld, hvor noen av listene er separate for Frosta sokn og Åsen sokn: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/2466

Men det er nok en gang noe vi ikke har verktøy for. Jeg lot meg friste til å gjøre en øvelse, så jeg har satt meg inn i den aktuelle databasestrukturen og laget oppdaterte databasetabeller i excel, som jeg vil be en kollega med databasetilgang om å lese inn i databasen. Men det har tatt meg en times tid, så det er klart at det ikke er noen effektiv måte å arbeide på. Vi har en del kirkebøker som er soknedelt, uten at det framgår tydelig av visningene. Og ikke minst har vi en stor mengde kirkebøker som har blitt delt opp digitalt i 2005-2008 (tidligere håndtering av soknedeling), og som burde vært slått sammen igjen, nå som datamodellen åpner for å vise soknedeling på innholdssida.

På 16.6.2022 den 22.57, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det forresten noko nytt å melde når det gjeld indekseringsproblematikken for kyrkjebøkene?

Nei.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
På 21.6.2022 den 8.13, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Men det er nok en gang noe vi ikke har verktøy for. Jeg lot meg friste til å gjøre en øvelse, så jeg har satt meg inn i den aktuelle databasestrukturen og laget oppdaterte databasetabeller i excel, som jeg vil be en kollega med databasetilgang om å lese inn i databasen. Men det har tatt meg en times tid, så det er klart at det ikke er noen effektiv måte å arbeide på. Vi har en del kirkebøker som er soknedelt, uten at det framgår tydelig av visningene. Og ikke minst har vi en stor mengde kirkebøker som har blitt delt opp digitalt i 2005-2008 (tidligere håndtering av soknedeling), og som burde vært slått sammen igjen, nå som datamodellen åpner for å vise soknedeling på innholdssida.

@Torbjørn Igelkjøn: Ting tar tid, som det heter, men nå er denne kirkeboka soknedelt i Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/6844

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.