Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere etter Joseph Anton Herman Schwindeler, Tyskland 1790

sao
 Del

Recommended Posts

Som et resultat av gjennomført Y-dna test har vi kommet frem til at tyskeren Joseph Anton Herman Schwindeler født i 1790 i Bueckelte region, Tyskland må være min venns oldefar.

Hvordan i all verden går jeg videre herfra ??

Hvordan finne min venns bestefar og aller viktigst Far ?

Mvh

Svein Arne Opdal 

Oldefar.png

Endret av opdalsveinarne
Forsøk på å bedre tittelen iht innhold :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips Grethe.

Jeg får bruke disse til å lete rundt etter flere spor.

Min venn er en eldre mann som ikke kommer til å ta fatt på oppgaven på egenhand.

Spørsmål om biologisk opphav har preget hele hans voksne liv, så med tanke på han og hans etterslekt vil jeg prøve å hjelpe med det lille jeg kan.

Jeg ser at en av henvisningene dine har opplysninger om profesjonelle slektsgranskere i Tyskland som kanskje kan være en mulighet.

Mvh Svein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett bilde av Johann Herman Anton Schwindeler 1864 - 1930, sønn av Johann Hermann Heinrich Schwindeler.

Kanskje det er noen likheter ?

.jpg

Dette skal være familien til Johann hermann Anton

Medlemmer innen familien

ForeldreJohann Hermann Heinrich Schwindeler

1824 - ?

Maria Margaretha Adelheld Schwindeler (born Toebben)

1840 - 1909

Kone Anna Maria Louise Schwindeler (born Wiegmann)

1866 - 1937

Barn Margaretha ( Sr. Cordula ) Schwindeler

1891 - 1974

Herman Heinrich Schwindeler

1896 - 1901

Bernhard Schwindeler

1902 - 1976

Maria Kohne (born Schwindeler)

1908 - 1985

Anna Agnes Tranel (born Schwindeler)

1911 - 1969

Joanna Schwindeler

1894 - 1937

Heinrich Bernard Schwindeler

1899 - 1968

Herman Joseph ( Schwindeler ) Schulte, Sr.

1904 - 1965

Angela Schermann (born Schwindeler)

1908 - 1992

Her finner du bilder og flere opplysninger om dem som er nevnt over hvis du kommer inn på denne lenken

https://www.myheritage.no/research/collection-1/myheritage-familietraer?itemId=178559611-43-91&action=showRecord

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill Ivar,

Likheten er ikke slående, så eneggede er de iallfall ikke.

Ifølge Y-dna så må Johann Hermann Heinrich Schwindeler ha hatt en bror som har en sønn som var i Norge i 1940.

Mvh Svein Arne

Takk for linken til myheritage også. Jeg er ikke betalende medlem der, så tilgangen er svært begrenset.

Endret av opdalsveinarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, opdalsveinarne skrev:

......Johann Hermann Heinrich Schwindeler ha hatt en bror som har en sønn som var i Norge i 1940.

Her er Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. et nyttig tips, siden du leter etter en tysk soldat? (nyttig info som du kom med senere i debatten).
Om ikke "din" tysker har falt i krig eller er savnet, kan det være slektninger å finne her.

Tjenesten er gratis men du må oppgi navn, adresse og e-mail adresse. Ved søk på Schwindeler får jeg opp 5 resultat, men kun 1 person med bosted Westerloh, - sted som er nevnt ditt første innlegg.

Wilhelm Schwindeler

Geburtsdatum
21.11.1920

Geburtsort
Westerloh

Todes-/Vermisstendatum
14.09.1944

Todes-/Vermisstenort
bei Lemberg

Dienstgrad
Stabsgefreiter

https://www.volksbund.de/erinnern-gedenken/graebersuche-online/detail/8a103a7286f6a214bdc9c6d97c17cdb4

Vet ikke om resultatet her vises uten registrering.

Kan være verdt å undersøke opphavet til Wilhelm Schwindeler fra Westerloh (Grethe sine linker viser til Nederland og Westerloh ikke langt fra grensen).

Være klar over at i Tyskland (såvel som i Sverige) fikk (og får) ofte barn 3 navn ved dåpen og i de aller fleste tilfeller ble siste navn brukt i det daglige, av den grunn at de to første fornavn ofte var oppkalling av meget nær familie (sammenblanding av far og sønner). Dermed er søk på siste fornavn nok et godt tips 🙂

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel endre tittel på ditt emne "Forfedre/Slekt i Tyskland ???" til navn og dato på den du har DNA-treff slik at folk ved søk finner din etterlysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Gry for gode tips og en veldig interresant link som jeg vil studere nøye.

Pussigt at du finner Wilhelm Schwindeler som er en kandidat vi har hatt på "radaren" en stund.

Problemet mitt er at jeg vet ikke hvordan jeg skal få bekreftet om han i det hele tatt har vært i Norge.

Jeg vil forsøke å endre tittelen på emnet mitt.

Mvh

Svein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• sao changed the title to Etterkommere etter Joseph Anton Herman Schwindeler, Tyskland 1790

Til Gry,

Du skriver: "siden du leter etter en tysk soldat? (nyttig info som du kom med senere i debatten)".

Det var ikke min hensikt å fremstille dette som noe annet enn det det er.

Opplever at selve temaet blir av mange oppfattet som "tabu", tiltross for at det er 83år siden 1940.

Mvh

Svein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, opdalsveinarne skrev:

Pussigt at du finner Wilhelm Schwindeler som er en kandidat vi har hatt på "radaren" en stund.

Da blir jo gjerne spørsmålet:  hva vet du om han og hvorfor ikke lagt ut kilder til din info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Og da vil jeg gjøre opdalsveinarne oppmerksom på at i dette forumet skal man bruke fult navn.

Du kan endre navnet her.   https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

? medlem og fullt navn i profil samt signatur - men valgt sitt etternavn først - ikke lage støy til en debatt .

Bør jeg endre min profil? siden 2002?  
Folk skriver sitt fulle navn ref profil - men uten mellomrom - ikke søkbar - vise respekt og de aktive her senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

? medlem og fullt navn i profil samt signatur - men valgt sitt etternavn først - ikke lage støy til en debatt .

Folk skriver sitt fulle navn ref profil - men uten mellomrom - ikke søkbar - vise respekt og de aktive her senere!

Se. punkt 1.

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Jeg kan ikke skjønne at en høflig påminnnelse angående forumreglene skal kunne betegnes som «lage støy til en debatt.»

Jeg stiller meg også undrende til at det her på forumet skulle finnes så sensitive opplysninger at man av den grunn ikke vil gjøre seg «søkbar». Siste setning («vise respekt og de aktive her senere!») er det bare å beklage at jeg rett og slett ikke forstår.

Dette er kun et par betraktninger i all hast. Jeg skal ikke avspore tråden ytterligere.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst håper jeg Leif og Even kan akseptere min dype beklagelse - en dårlig dag hvor jeg absolutt burde tatt den velkjente "telle til ti" før publisering.
Ser du har avsluttet emnet, Svein Arne og veldig hyggelig å høre at det ble en løsning 🙂

Jeg tillater meg allikevel å komme med et par tips, siden det kan være av interesse for andre som leter i Tyskland:

1: Dødsannonser https://www.google.com/search?q=traueranzeige+"schwindeler"&tbm=isch&ved=2ahUKEwjE1KOowrn4AhVQ_SoKHb4dCz4Q2-cCegQIABAA&oq=traueranzeige+"schwindeler"&gs_lcp=CgNpbWcQA1DhA1jaNmC9OmgAcAB4AIABOIgBjgSSAQIxMJgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=whavYsTrHND6qwG-u6zwAw&bih=721&biw=1324&client=safari

2: Telefonkatalog: https://www.dasoertliche.de/?zvo_ok=&plz=&quarter=&district=&ciid=&kw=schwindeler&ci=&kgs=&buab=&zbuab=&form_name=search_nat

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider