Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket Posted June 17 Share Posted June 17 Jeg står helt fast. Er det noen av dere som ser stillingen til Bjørg Synnøves far, (lnr. 6): https://media.digitalarkivet.no/view/1166/48 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne-Lise Hansen Posted June 17 Share Posted June 17 (edited) Nei, denne var vanskelig. 🥺 Begynner det på Sten- eller Stang-.. ? Deretter gru- / ru- Ikke noe hjelp i vielsen heller, da han var DS fyrbøter: Buskerud fylke, Hole i Hole, Klokkerbok nr. I 4 (1905-1924), Viede 1921, Side 168 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060719080033 (Nr. 6) Edited June 17 by Anne-Lise Hansen Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted June 17 Share Posted June 17 4 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev: Ikke noe hjelp i vielsen heller, da han var DS fyrbøter Og på østlandet i 1920-tellingen: Eneste Harald Thorvaldsen født 1899, Hole – var skogsarbeider. SAO, Folketelling 1920 for 0212 Kråkstad herred, 1920, s. 11265 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/fs10761734518949 Jeg har forsåvidt ikke noe i mot nøtter, men de bør helst være knekkbare . . . Denne var uhorvelig hard. Trøster meg med at når til og med Marianne og Anne-Lise står fast så er nøtteskallet i diamant-klassen. 😉 Mvh Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted June 17 Share Posted June 17 Uten at det hjelper det spøtt på helheten – kan fjerde siste bokstav være en k? (jfr. første k-en i Bekkevold). Altså at ordet f.eks. slutter på -klør? Som i billettør, kontrollør o.l.? Bare høyttenkning egentlig – ikke spesiellt produktivt, dessverre. Mvh Anne-Lise Hansen and Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne-Lise Hansen Posted June 17 Share Posted June 17 - ruktør? Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted June 17 Share Posted June 17 (edited) Takk, Anne Lise. 🙂 Hvis jeg har rett i k-en ‹min› over, så er absolutt -ktør en bedre sammenstilling. (Konduktør, instruktør.) Men hva slags -ruktør er han? Blir litt «småtussete» – som man sier der jeg kommer fra – av ikke engang å ha en gjetning å komme med. 😞 Mvh Edited June 17 by Even Stormoen Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Kolberg Posted June 17 Share Posted June 17 Det kan se ut som han jobber på Numedalsbanen i 1925 Fra avisen Alarm, 18.4.1925: Anne-Lise Hansen and Even Stormoen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Kolberg Posted June 17 Share Posted June 17 Arbeidet på Numedalsbanen begynte i 1920 og åpningen var først i 1927, så konduktør var han neppe i 1922. jf s 313 og videre her https://www.nb.no/items/8f0e0ad69b9fe7ee533322dd2a78cc64?page=320 Even Stormoen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Hestetræet Posted June 19 Share Posted June 19 Virker for meg at første delen av ordet er Slange... og de brukte vel slanger til vann, steam osv. ved bygging av banen. Ser det finnes stillinger som slange montør, reparatør og kontrollør men klarer ikke ta siste delen av ordet. Kan og ha noe med utlegging av slanger som slangeutlegger. Even Stormoen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Sigdestad Posted June 19 Share Posted June 19 Endar ordet kanskje på -kker? Even Stormoen and Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket Posted June 21 Author Share Posted June 21 Denne var vanskelig, men det står Stenpukker 🙂 Matthias Kolberg, Richard Johan Natvig and Even Stormoen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Kolberg Posted June 21 Share Posted June 21 46 minutes ago, Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket said: Denne var vanskelig, men det står Stenpukker 🙂 Da nynnet han kanskje på denne 😉 https://www.nb.no/items/5f994833c48fa1421b3ae3dcbf16f8a1?page=0 Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even Stormoen Posted June 21 Share Posted June 21 1 time siden, Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket skrev: Denne var vanskelig, men det står Stenpukker 🙂 Tillater meg et aldri så lite «Jippi!» 🙂 Slutter aldri å forundres over hvordan, når man har ‹fasiten›, øynene plutselig ser det som opplagt hva man har stirret på som en ubegripelighet i dagevis. Hatten taes av og legges behørig i ølet. 🙂 Mvh Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket, Matthias Kolberg and Richard Johan Natvig 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts