Gå til innhold
Arkivverket

Byenæss/Bynæs/Bønes gård 1788

Eili A. M. Bønes
 Del

Recommended Posts

Oioi, nå blir det krøll, men . . .

Tredje:

01 Egteskab sammen avlede tvende Børn

02 som ere 2de Døttre af Navn og Alder

03 som følger:

04 1) Ældste Datter Brithe Olsdatter 16 1/2

05 Aar gammel. Til Formynder for hende

06 blev beskikket Fastermanden(?) Iver

07 Poulsen Byenæs som ved Forretningen

08 var nærværende. –

09 2) Andre og yngste Datter Marte Olsdatter

10 Til Formynder for hende blev beskikket

11 Fastermanden(?) Ole Andersen Byenæs,

12 der ligeledes var tilstæde. –

13 Ved Forretningen vat tilstæde Sterv-

14 boe Enken bemeldte Marte Halversdatter,

15 som tilkjendegav at have til Laugværge

16 antaget og tilformeent(?) Johannes Larsen

17 Damsgaard, som ved Forretningen

18 var nærværende og vedtog samme. –

19 Som Vurderingsmænd til denne

20 Forretning vare af Lehnsmanden

21 for Schjold Skibrede, Velagte Johannes

22 Michelsen Borge paa Kongelig Maye-

23 stætts Foged Velædle Hr. Christopher

24 Bøghs Vegne opnævnte og nærværende

25 de tvende eedsvorne Laugrettesmænd

26 Mons Pedersen Hope og Henrich

27 Larsen Nordejde, i hvis Overværelse

28 Stervboe Enken med antagne

Mvh

PS: Dette er antagelig siden etter den jeg tydet som dok.2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kjære Even , heh he ikke slit deg ut, men skulle du se noe om datoen til Brithe's fødsel eller noe slikt, så er det stort. Kanskje bare scanne over med ditt haukeblikk

Side12.jpg

side13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Even Stormoen said:

Oioi, nå blir det krøll, men . . .

Tredje:

01 Egteskab sammen avlede tvende Børn

02 som ere 2de Døttre af Navn og Alder

03 som følger:

04 1) Ældste Datter Brithe Olsdatter 16 1/2

05 Aar gammel. Til Formynder for hende

06 blev beskikket Fastermanden(?) Iver

07 Poulsen Byenæs som ved Forretningen

08 var nærværende. –

09 2) Andre og yngste Datter Marte Olsdatter

10 Til Formynder for hende blev beskikket

11 Fastermanden(?) Ole Andersen Byenæs,

12 der ligeledes var tilstæde. –

13 Ved Forretningen vat tilstæde Sterv-

14 boe Enken bemeldte Marte Halversdatter,

15 som tilkjendegav at have til Laugværge

16 antaget og tilformeent(?) Johannes Larsen

17 Damsgaard, som ved Forretningen

18 var nærværende og vedtog samme. –

19 Som Vurderingsmænd til denne

20 Forretning vare af Lehnsmanden

21 for Schjold Skibrede, Velagte Johannes

22 Michelsen Borge paa Kongelig Maye-

23 stætts Foged Velædle Hr. Christopher

24 Bøghs Vegne opnævnte og nærværende

25 de tvende eedsvorne Laugrettesmænd

26 Mons Pedersen Hope og Henrich

27 Larsen Nordejde, i hvis Overværelse

28 Stervboe Enken med antagne

Mvh

PS: Dette er antagelig siden etter den jeg tydet som dok.2.

Wow, så Brithe er 16.5 år, men hvorfor får vi ikke alder på Marthe...hm, jeg vil plassere dem 🙂 Kan ikke forstå denne farten du arbeider i, du er en velfungerende robot! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even, det måtte skje. Når jeg var på side 21 fikk jeg beskjed om at jeg hadde brukt opp vedlegg plassen. Synes det er så morsomt at jeg nå kan lese at Brithe fikk utlevert verge, fastermannen er vel en onkel...jeg får se på treet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nå kommer sidene så fort her at jeg mister litt oversikt. Skal puste litt og prøve å orientere meg. 21 sider er kanskje litt i overkant selv for denne roboten 😉 Var vel litt for eplekjekk med tilbud om tyding av eiendeler . . . Men skal se på sidene, hvorvidt det finnes noen flere personopplysninger. Enig i at det var dårlig gjort av skriveren å først annonsere at han ville oppgi alder på begge jentene, og så bare glatt utelate alder på den ene.

Her pustes. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Eili A. M. Bønes skrev:

fastermannen er vel en onkel.

Hvis Fastermand er ordet må det vel, ganske riktig, bety fars søsters mann. 🙂

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Eili A. M. Bønes skrev:

Kjære kjære Even , heh he ikke slit deg ut, men skulle du se noe om datoen til Brithe's fødsel eller noe slikt, så er det stort. Kanskje bare scanne over med ditt haukeblikk

De to sidene du la ved her inneholder i hvert fall ikke noen fødselsdato for Brithe (eller noen andre) 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Even Stormoen said:

Ok. Nå kommer sidene så fort her at jeg mister litt oversikt. Skal puste litt og prøve å orientere meg. 21 sider er kanskje litt i overkant selv for denne roboten 😉 Var vel litt for eplekjekk med tilbud om tyding av eiendeler . . . Men skal se på sidene, hvorvidt det finnes noen flere personopplysninger. Enig i at det var dårlig gjort av skriveren å først annonsere at han ville oppgi alder på begge jentene, og så bare glatt utelate alder på den ene.

Her pustes. 🙂

Mvh

Kjære deg, ta kvelden!  Du er den beste eplekjekke mann i verden i dag. Veldig gøy om du finner personopplysninger, jeg sitter her og roter rundt på slektstreet og skal atter prøve å finne dokumenter på Marthe og Brithe. Dette er så stort, jeg kunne satt med slektsgranskingen på heltid! Så spennende for en nysgjerrigper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Even Stormoen said:

Hvis Fastermand er ordet må det vel, ganske riktig, bety fars søsters mann. 🙂

Mvh

Ja, jeg skal finne dem...på mitt store tre. Og gi dem silhouetter slik at de fremtrer som mennesker og ikke tomme rom...skulle ønske jeg kunne reise i tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Eili A. M. Bønes skrev:

Kjære deg, ta kvelden!  Du er den beste eplekjekke mann i verden i dag. Veldig gøy om du finner personopplysninger, jeg sitter her og roter rundt på slektstreet og skal atter prøve å finne dokumenter på Marthe og Brithe. Dette er så stort, jeg kunne satt med slektsgranskingen på heltid! Så spennende for en nysgjerrigper. 

Ja du sier noe, – ser på klokken og: Ooops... Hva skjedde? Tiden flyr når man har det kjekt. Og kjekt er det både med tyding og granskning. 🙂

Følger ditt råd og legger inn årene for kvelden. ‹Snakkes› i morgen 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Eili A. M. Bønes skrev:

skulle ønske jeg kunne reise i tid.

Helt siden jeg for fryktelig lenge siden leste Wells «The Time Machine» har jeg knapt ønsket noe høyere. Full forståelse 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Even Stormoen said:

Ja du sier noe, – ser på klokken og: Ooops... Hva skjedde? Tiden flyr når man har det kjekt. Og kjekt er det både med tyding og granskning. 🙂

Følger ditt råd og legger inn årene for kvelden. ‹Snakkes› i morgen 🙂

Mvh

Ja vi snakkes 🙂  Jeg skal nå nyte sommernatten med Debussy's nokturner OG Tingbøker 😄 Jammen har jeg fått nye nøkler til fortiden i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh . .  Debussy. . . Jeg skal umiddelbart finne frem Prélude à l’apres-midi d’une faune. Vakreste og beste hodetømmer og nervesmører.

Selv om sommernatten her vest er mer som en normal vinterkveld. (stort sett 10+ og småregn hele året). 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Even Stormoen said:

Åhhh . .  Debussy. . . Jeg skal umiddelbart finne frem Prélude à l’apres-midi d’une faune. Vakreste og beste hodetømmer og nervesmører.

Selv om sommernatten her vest er mer som en normal vinterkveld. (stort sett 10+ og småregn hele året). 😉

Mvh

Debussy er alt man trenger en sommernatt. Hodetømmer ja, men den store opplevelsen må likevel komme fra å selv spille. Mitt gamle piano skal settes i stand,- og så skal jeg øve og øve til jeg en dag får det til. Man trenger flere liv. Vestlandet har gratis vanning, kan komme godt med når man sitter fast foran gamle papirer. Jeg simpelthen glemte av å ta vannerunden min i går kveld, og nå må det soves. Himmelen fremdeles lys mot nord, sommernatten er en venn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag 🙂

OK. Brette opp ermene og sortere etter dine siste opplastinger (i rekkefølge) i går:

Side 1 (Forsiden): Allerede tydet.

Side 2: Allerede tydet.

Side 3: Allerede tydet.

Side 4: Listing av eiendeler

Side 5: Ditto

Side 6: Ditto

Side 7: Listing av såkorn og Jordegods

Side 8: Jordegods fortsatt

Side 9: Listingen av eiendeler/eiendom avsluttes. Listing av gjeld påbegynnes.

Side 10: Skiftet avsluttes, men gjenopptaes tydeligvis 6. sept. samme år pga. en regning fra Madame Karen sal. Hans Erichsens. Så beregnes ‹hele stasen›.

Side 11: fortsatt som over, og listing av omkostninger begynner.

Side 12: Og fortsetter

Side 13: Og fortsetter

Side 14: Og fortsetter

Side 15: Og fortsetter

Side 16: Og fortsetter [‹det offentlige› visste å ta seg betalt den gang også 😉 ] Men omsider er det slutt. Igjen til deling (arv): 274rd 1ort 4skilling

Side 17: Så begynner utleggene.

Side 18: Og fortsetter

Vet ikke hvor ‹røynd› du er i gamle skifters mangslungenhet, men med fare for å gi en ‹Værmelding› (en likeså mangslungen ‹oversettelse› av «mansplaining» via Islandsk hvor væren er ‹The Man›) –

«Utlegg» vil si hvilke gjenstander som blir tildelt hvem for å dekke kravene i boet. Arvingene får også et slikt oppgjør.

Rede penger var sjelden vare.

Dessverre kan jeg ikke finne noen ytterligere personopplysninger. Dette med høyde for at jeg kan ha ‹tellet meg borti sidene og gått glipp av noe.

Hvis det er deler av det ovenstående du vil ha tydet så si fra. Kan bli drepende kjedelig i sin helhet. (For oss begge 😉

Mvh

PS: I min suspekte fortid som pianør sto både Claire de Lune og Piken med linhåret på repertoaret. Nå ser bare Claude og pianoet anklagende på meg . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Even Stormoen said:

God formiddag 🙂

OK. Brette opp ermene og sortere etter dine siste opplastinger (i rekkefølge) i går:

Side 1 (Forsiden): Allerede tydet.

Side 2: Allerede tydet.

Side 3: Allerede tydet.

Side 4: Listing av eiendeler

Side 5: Ditto

Side 6: Ditto

Side 7: Listing av såkorn og Jordegods

Side 8: Jordegods fortsatt

Side 9: Listingen av eiendeler/eiendom avsluttes. Listing av gjeld påbegynnes.

Side 10: Skiftet avsluttes, men gjenopptaes tydeligvis 6. sept. samme år pga. en regning fra Madame Karen sal. Hans Erichsens. Så beregnes ‹hele stasen›.

Side 11: fortsatt som over, og listing av omkostninger begynner.

Side 12: Og fortsetter

Side 13: Og fortsetter

Side 14: Og fortsetter

Side 15: Og fortsetter

Side 16: Og fortsetter [‹det offentlige› visste å ta seg betalt den gang også 😉 ] Men omsider er det slutt. Igjen til deling (arv): 274rd 1ort 4skilling

Side 17: Så begynner utleggene.

Side 18: Og fortsetter

Vet ikke hvor ‹røynd› du er i gamle skifters mangslungenhet, men med fare for å gi en ‹Værmelding› (en likeså mangslungen ‹oversettelse› av «mansplaining» via Islandsk hvor væren er ‹The Man›) –

«Utlegg» vil si hvilke gjenstander som blir tildelt hvem for å dekke kravene i boet. Arvingene får også et slikt oppgjør.

Rede penger var sjelden vare.

Dessverre kan jeg ikke finne noen ytterligere personopplysninger. Dette med høyde for at jeg kan ha ‹tellet meg borti sidene og gått glipp av noe.

Hvis det er deler av det ovenstående du vil ha tydet så si fra. Kan bli drepende kjedelig i sin helhet. (For oss begge 😉

Mvh

PS: I min suspekte fortid som pianør sto både Claire de Lune og Piken med linhåret på repertoaret. Nå ser bare Claude og pianoet anklagende på meg . . .

Dette er virkelig en bra oversikt Even, og du kan kjøre på med mansplaining til meg 😄 jeg er en total novise her. Har aldri vært borti slike gamle dokumenter før, og synes det er fantastisk moro selv om jeg ikke forstår døyten. Jeg har stått og stirret på gammel papyrus i museet i Kairo, ha ha, men ikke hatt noe slikt selv... Tror du de fikk noe av betydning etter ham? Noe mer spennende enn tinn , korn, og creaturer!? 😄 Jeg har satt i besøk i dag, veldig koselig, men har lengtet hjem til tingbøker og fred og ro til å se på datoer, navn, og rydde på treet. Den høyst fantastiske Elin G.L. har funnet noen skatter til meg,- så nå har jeg plutselig dåps, vielse, og døds sertifikater på Martha og Brithe/Berthe og foreldre,- en nydelig overraskelse! Jeg har lett etter dette før, uten hell. Jeg har kommet i en merkelig alder, jeg kaller det nysgjerrighetens alder. Jeg har fått et veldig behov for å få orden på slekten. Det involverer også at jeg intervjuer gamle i familien, oppsøker/kontakter ukjent slekt, leser bygdebøker og søker. Men jeg er en novise, så når en racer som Elin hjelper til så får jeg plutselig et enormt hopp forover. Og du har gitt meg en utrolig gave, min far trodde nesten ikke på meg når jeg sa at nå var dokument en oversatt. Og så forsto jeg at du ikke er et ukjent navn,- kanskje jeg til og med har sett deg på scenen i mine ungdomsår. Det er jammen flott for alle du hjelper her at du ikke heller spiller sudoku! Av alle pianostykker jeg gjerne skulle kunne spille, så er Chopin sin Nocturne i E flat Major (Op.9 No.2) øverst på min liste, nydelige triller...jeg er glad i triller. En annen jeg må kunne spille er filmmusikken fra "The Piano" fra 1993, av Michael Nyman. Alldeles nydelig, rører meg i hjertet. Så flott at du kunne spille Piken med linhåret, kanskje du skal ta anklagen til deg...jeg har en liten byste av Beethoven, han ser alltid anklagende ut. 

21 hours ago, Even Stormoen said:

Mvh

Debussy er alt man trenger en sommernatt. Hodetømmer ja, men den store opplevelsen må likevel komme fra å selv spille. Mitt gamle piano skal settes i stand,- og så skal jeg øve og øve til jeg en dag får det til. Man trenger flere liv. Vestlandet har gratis vanning, kan komme godt med når man sitter fast foran gamle papirer. Jeg simpelthen glemte av å ta vannerunden min i går kveld, og nå må det soves. Himmelen fremdeles lys mot nord, sommernatten er en venn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Eili A. M. Bønes skrev:

Tror du de fikk noe av betydning etter ham? Noe mer spennende enn tinn , korn, og creaturer!?

Det viser nok utleggene, siste siden har begynnelsen på hva enken får utlagt.* Og da kommer nok døtrene etterpå tenker jeg. Men i og med at opplastingskapasiteten her var sprengt så vet jeg ikke helt hvordan gå videre. Du kan jo prøve å legge ved resterende bilder i en PM? Kanskje kapasiteten der ikke relaterer seg til den på selve forumet? Alternativt kan jeg sende deg en PM med e-post adr. Så tar vi det derfra. Vått ju sei? 😉

*Side 18:

12 3) Stervboe Enken Marte Hal-

13 vorsdatter for det hende til

14 staaede Begravelses Vederlag

15 sex og tyve Rigsbankdaler

16 bliver for samme herved

17 Udlagt

18 Een Kobber Kjedel paa Fem

19 Qvartiners Størrelse modtages

20 for fuldt Udlæg                             26 – " – "

21 4) for Den i følge Forordnin-

22 gen af 8de Februarii 1810 paabud-

23 ne halv Procento til Kongens

24 Casse med Fire Rigsbank-

25 mark og toe skilling, bliver –

26 Lateris = 50Rd 13 1/3s

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Even Stormoen said:

Det viser nok utleggene, siste siden har begynnelsen på hva enken får utlagt.* Og da kommer nok døtrene etterpå tenker jeg. Men i og med at opplastingskapasiteten her var sprengt så vet jeg ikke helt hvordan gå videre. Du kan jo prøve å legge ved resterende bilder i en PM? Kanskje kapasiteten der ikke relaterer seg til den på selve forumet? Alternativt kan jeg sende deg en PM med e-post adr. Så tar vi det derfra. Vått ju sei? 😉

*Side 18:

12 3) Stervboe Enken Marte Hal-

13 vorsdatter for det hende til

14 staaede Begravelses Vederlag

15 sex og tyve Rigsbankdaler

16 bliver for samme herved

17 Udlagt

18 Een Kobber Kjedel paa Fem

19 Qvartiners Størrelse modtages

20 for fuldt Udlæg                             26 – " – "

21 4) for Den i følge Forordnin-

22 gen af 8de Februarii 1810 paabud-