Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av Militære ruller – Trondheimske nasjonale infanteriregiment 1810

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Jeg fant ved en tilfeldighet to av mine tipptippoldeforeldre i den samme militære rullen fra 1810. De var begge innrullert under det  Gjemnesische Compani under ledelse av Kaptein Møllerup. På begge innrulleringene er det noen få notater som jeg hadde satt pris på å få tydet.  

For Erich Knudsen Aandal  lurer jeg på det første ordet i setningen under hans navn:  xxxx den 31 desember 1819. Jeg lurer også på hva som står i den andre setningen nedenfor.

Selve rullen er fra 1810 mens Erich er oppført som innrullert i 1814. Noe logisk forklaring på dette?

Skanna materiale: Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium, RA/EA-5420/E/Eh/L0083a: 2. Trondheimske nasjonale infanteriregiment, 1810, s. 310 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

For Johanes Erichsen Langøen lurer jeg på ordet foran hans navn(Mus..) samt de to setningene nedenfor. Jeg lurer også på hva det står i de to siste kolonnene.

Skanna materiale: Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium, RA/EA-5420/E/Eh/L0083a: 2. Trondheimske nasjonale infanteriregiment, 1810, s. 326 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Takksom for hjelp her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lars Kjønø skrev:

For Erich Knudsen Aandal  lurer jeg på det første ordet i setningen under hans navn:  xxxx den 31 desember 1819. Jeg lurer også på hva som står i den andre setningen nedenfor.

Selve rullen er fra 1810 mens Erich er oppført som innrullert i 1814. Noe logisk forklaring på dette?

"udsat den 31 December 1819

isteden samm Dat. ungt mandskab

af 20e Lægd

...."

Det er utskrive éin mann for kvar legd. Då rullen vart sett opp i 1810 var det Tøres Johansen Høgset som gjorde teneste (frå 1803)

i 1814 vart han avløyst av din Erich, som vart avløyst i 1819 av ein ny Erich.

Det står ikkje nokon grunn til "udsat".

31 minutter siden, Lars Kjønø skrev:

For Johanes Erichsen Langøen lurer jeg på ordet foran hans navn(Mus..) samt de to setningene nedenfor. Jeg lurer også på hva det står i de to siste kolonnene.

"Musqt" (Musqueter)

"Christ.Sund. g..??

Udsat den 5 Julii 1816 og No Vacant"

Nest siste kolonne "Ugift 6 B ... "  kan kanskje vere "...6 Brøder  tient ..."

siste kolonne "tiener"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lars Kjønø skrev:

Et spørsmål til. Høyden til Erich oppgis til 69 1/2. Hva slags måleenhet er dette?

tommar (norske)

1 tomme var 1/12 fot, og ifl. https://snl.no/fot_-_lengdemål

svara 1 fot på denne tida til 31,47 cm.

69 1/2 tomme svarar altså til 182,3 cm

Men... Erich si høgde er oppgjeven til 63 1/2 (ikkje 69 1/2);  det vert 166,5 cm.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lars Kjønø skrev:

Et spørsmål til. Høyden til Erich oppgis til 69 1/2. Hva slags måleenhet er dette?

Ville vel tro det var tommer? Han ville i såfall vært ca. 1,61m. høy. (Mener det står 63 1/2 ikke 69 1/2)

Mvh

EDIT: Puhh. hadde ikke oppdatert siden før jeg svarte. Så ikke Ivars svar. Men tror allikevel det er 63.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det står 63 1/2 tommer? - Det tilsvarer 161 cm

Edit:

Dagens tommer (2,54 cm) gjelder fra 1959, tidligere var det andre verdier

image.png.df180e9f133be4f2213c96becf99424a.png 

https://snl.no/tomme

Med 2,615 cm per tomme blir det 166,05 cm

Endret av Elin Galtung Lihaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar