Gå til innhold
Arkivverket

6 søsken fra Sigdal. Skikkelig sommergåte....

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

En av mine aner er Ola Jonsen.  Han var smed og bodde på plassen Tukua under Skartum.  Alderen ble oppgitt til 61 år da han ble begravd 8. januar 1748, så han er født rundt 1687.

Han var gift med Mette Sophie Michelsdatter Heide (hun har jeg leita mye etter før, men dropper hennes opphav nå).  Via skrifter/skiftekort og bygdeboka, har jeg funnet 5 søsken, MEN det kan være flere:

1)  Rasmus Jonsen Vad er muligens den eldste i søskenflokken.  Han oppgis å være lensmann allerede i 1709 (muligens fram til sin død), og for å bli lensmann måtte en være myndig, og myndighetsalderen på den tida var vel 25 år, så han bør være født seinest 1684.  Han var gift to ganger, først med Marthe Hansdatter Hovland, 37 år da hun døde i 1733, og deretter med Berthe Povelsdatter.  Rasmus døde i 1737, ingen alder oppgitt.  Barn i begge ekteskap.

2)  Anne Jonsdatter var gift med Torgeir Jensson, husmannsfolk på Neggen under Rolstad.  Skifte etter Torgeir i 1723 og det eldste barnet, Jens, var født rundt 1708 (kirkebøkene starter i 1720).  Vet ikke når Anne døde, men antar at hun er født rundt 1686 og gift ca. 1706.  Flere barn.

3)  i den antatte søskenrekka blir Ole, jfr. over

4)  Marthe Jonsdatter ble født ca. 1688 hvis en skal tro opplysningen om alder da hun døde i 1755 (NB: klar over at alder kan "svinge" en smule....).  Hun var gift med Syver/Sjur Kristoffersen Ebbesberg.   Han ble faktisk født på Vad i 1671 (sønn av Kristoffer Kristoffersen og Torgun Gislesdatter).  Skifte etter Syver i 1747 og Marthe i 1756.  Flere barn.

5)  Søren Jonsen Kringstad/Løvnes usikker på om han er nr. 5 eller 6, men det får stå sin prøve....  Presten, Hr. Oluf Glad, bygslet Kringstad til Søren og broren Engebret i 1723.  Søren giftet seg med enken Helge (Helje) Kristoffersdatter fra Dalegården i Flesberg i Holmen kirke 13. juli 1733.  I skiftet etter Søren, datert 13.09. 1740, står det at de hadde sønnen Joen på 6 år.  Kona Helge var født ca. 1705 og døde i 1798.  Har ikke funnet dødsfallet til Søren.

6)  Engebret Jonsen Kringstad ble født rundt 1694, hvis opplysningene stemmer om hans alder da han døde i 1756 (han og kona døde med to dagers mellomrom).

Trolovet med Ulvhild Kristoffersdatter (født ca. 1713 og søsteren til Sørens kone, jfr. over) 13. juli i Holmen kirke, samme dag som Helge og Søren ble viet, og de ble viet i oktober samme år.  To brødre som giftet seg med to søstre!!  Deres eldste sønn, Kristoffer Engebretsen Kringstad, gikk i fotsporene til onkel Rasmus og ble lensmann.

Hvis barnerekken, og særlig sønnerekken stemmer, er det ikke utenkelig at søskenflokkens far het Jon Rasmussen.  Navnet til moren er ukjent, men Anne, Maren/Marit/Marthe og Kari/Karen "går igjen" hos de 6 søsknene.

Noen som ser lyset og kan fortelle hvem som er deres foreldre?  Jeg har leita over 10 år..... 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en feil hva gjelder kona til nr. 5:  Helge Kristoffersdatter fra Dalegården i Lyngdal, Flesberg.  Hun var trolig ikke enke da de giftet seg, uten at dette fører meg noe nærmere løsningen på hvem som var foreldrene til de 6 søsknene.  Jeg har hatt debatter her på Forumet tidligere om dette, men det er mange år siden, så jeg prøver på ny frisk i håp om en løsning.  

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi deg noe umiddelbart svar på spørsmålet ditt, Astrid. Det slo meg at ingen av søsknene nevnes med jordegods i bygdeboka, men likevel hadde flere av dem såpass gode gifter at de må ha vært ansett for å være av god slekt. Og det burde vel en lensmann være? I mange av nabobygdene ble lensmennene gjerne hentet fra de beste slekter, og det var slett ikke uvanlig at ombudet gikk fra far til sønn. Men denne lensmannen synes bare å ha sittet som pantemann på Vad. Og siden han ba seg løst ut av pantet før han døde, kan han selv neppe ha hatt egen rett til gården - evt. stått langt bak i "køen".

En tanke som også slo meg: Kan lensmann Rasmus Jonsson likevel ha tilhørt den gamle Vad-slekten? Grunnen til at jeg spør er navnet Rasmus. Han pantet til seg gården fra Kristoffer Kristoffersson Vad, sønnesønn av Flesberg-presten hr. Christopher Olufsen Wad, som var født på gården og var eneeier da han døde i 1669, og hustru Marte Rasmusdatter. Deres kjente barn er redegjort for i Flesbergboka II s. 312, men det er slett ikke sikkert at listen der er komplett. Det er også ting som tydere på at sønnen Ola var noe eldre enn det en her får inntrykk av og eldre enn broren Kristoffer. Med din kronologi kan det dermed være rom for at sønnen Ola kan ha hatt en sønn Jon som kan ha vært søskenflokkens far - evt. en datter som var moren deres. Ola synes å ha bodd på Kongsberg i 1662 da han solgte sin arverett i Vad til broren Kristoffer. 

Flesberg-boka : bustad og ætt. B. 2 (nb.no) 

Grunnen til at jeg nevner denne hypotesen er at den muligens er etterprøvbar. For hvis den holder stikk, burde Marthe Jonsdatter og hennes ektemann, Sjur Kristoffersson, være tremenninger, noe som ville fordre kongebrev for å få lov til å gifte seg. Kan et slikt finnes? De bør vel ha giftet seg rundt eller litt før 1720. Jeg mener å huske at kongebrevene fra den perioden er tilgjengelige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe: takk for at du la ut lenke til den "gamle" debatten.  Riktignok ga den ingen svar, men det kommer fram endel info, så takk igjen!

Dag: ja, jeg har også merket meg Vad, ikke minst på grunn av "broder" Rasmus, som jeg altså tror (men ikke vet) er eldst i søskenflokken.  Det du viser til er

er utrolig spennende, så jeg skal virkelig undersøke nærmere.  Tusen takk!!

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner dem her under overskriftene

RA/EA-3023: Danske Kanselli 1572-1799
F: Kongelig resolusjon og ekspedisjon
Fc: Saker ekspedert ved åpent brev og missiv
Fca: Registre og tegnelser
Fcaa: Norske registre

og 

F: Kongelig resolusjon og ekspedisjon
Fc: Saker ekspedert ved åpent brev og missiv
Fca: Registre og tegnelser
Fcab: Norske tegnelser

omtrent midt på siden her:

Søk etter skanna arkiver - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen!  Da er det vel bare å bla seg i gjennom.....  Gir beskjed hvis jeg finner noe,

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på om det kan være noen flere forhold som kan følges opp med tanke på opplysninger om søsknenes opphav, og har da festet meg ved ett forhold:

Søsteren Marthe Jonsdatter oppgis i bygdeboka å ha en slegfredsdatter Marte Hansdatter fra før hun giftet seg med Sjur Kristoffersson. Jeg slo opp i skiftet etter Marthe Jonsdatter for å se om det kunne stå noe om datterens opphav, men fant ikke noe av interesse:

Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, SAKO/A-123/H/Hb/Hba/L0012a: Skifteprotokoll, 1753-1758, s. 117b-118a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081027650720 

Marte Hansdatter giftet seg første gang i 1729 med Kristoffer Steffensson Vatnås. Siste barnet ble født i 1746, året for ektemannens død. Som enke giftet hun seg igjen med enkemann og utflyttet sigdøl Asle Narvesson på plassen Herbru u. Ås i Svene (Flesbergboka VI s. 518-19). 

Marte Hansdatter døde som enke på Herbru 6/7 1774 og ble gravlagt ved Svene kirke, alder oppgitt til 72 år:

Marthe - Ministerialbok for Flesberg prestegjeld 1748-1790 (0631P) - Digitalarkivet 

Du, Astrid, har med utgangspunkt i oppgitt alder ved begravelsen moren, Marthe Jonsdatter, født ca. 1688. Så dersom begge aldrene er noenlunde korrekte, var Marthe J. bare 14-15 år gammel da hun fødte datteren. Troverdig? Neppe. Jeg vil derfor anta at Marte H. var født noe senere. Siste barnefødsel så sent som i 1746 er en del av den vurderingen, og så vet en ikke hvor lenge hun kunne ha fortsatt å føde hvis ikke hennes første ektemann hadde dødd i 1747. På den annen side var hun neppe så veldig mye yngre gitt at hun giftet seg første gang alt i 1729.

Sigdal mangler kirkebøker fra 1700-tallets tidligste år, men det er flere av naboprestegjeldene som har kirkebøker for denne tiden. Jeg har undersøkt, Flesberg, Kongsberg, Sandsvær og Eiker, men ikke funnet spor etter Marte H.s fødsel i noen av dem. Modums kirkebøker begynner først i 1712, noe som nok er for sent for denne saken.

Jeg tenderer derfor til å anta at Marte H. helst var født i Sigdal. Det åpner for en mulighet for å få vite mer om Marthe J. - og kanskje indirekte søsknene - fra tiden før disse trer frem i andre kilder. Muligheten jeg tenker på er at denne fødselen bør ha utløst leiermålsbøter for både Marthe J. og barnefaren. Er en heldig får en da også noen flere opplysninger om Marthe J. - og om hvem barnefaren var.

Leiermålsbøtene finner en under sikt og sakefall i fogderegnskapene: Finn kilde - Digitalarkivet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To sjeler og én tanke.....  Hadde faktisk begynt å "snuse" på slegfredsdatter Marthe, så ditt innlegg ga virkelig blod på tann!

Skal se på leiermålsbøtene - kan bytte mellom dem og Kongebrevene.  Har kommet til januar 1715 (to sønner skal være født

rundt 1713 - 1715), har hittil ikke funnet noen ekteskapsbevilling, men gir meg ikke.  Hadde vært veldig moro hvis en klarte å knekke

denne slektsnøtta.  Vi må være ganske mange som er etterkommere av disse søsknene....

Tusen takk for atter et spennende innlegg!!

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider