Gå til innhold
Arkivverket

Prøver å finne adresse som familien Einarsen bodde på i 1859/60

Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

BAKGRUNN:

De siste månedene har jeg jobbet med et dokument som viser alle stedene min stamfar – Carl Johan Einarsen (1854-1919) – bodde, hovedsakelig i Bergen. Dette dokumentet har vært spesielt nyttig ettersom jeg har jobbet med å skrive en detaljert fortelling om Einarsens liv. Jeg legger ved den første siden av dokumentet som et eksempel.

TEORI & SPØRSMÅL:

Akkurat nå prøver jeg å finne ut adressen ekteparet Einarsen bodde på en gang mellom oktober 1859 og april 1860. Min teori er at de bodde på 18 Rode no. 78 (Haukelandsmuget 2b) for tiden kjent som Badstustredet 2b.

Jeg vil dele kildene jeg har brukt for å komme til denne konklusjonen. Jeg vil sette pris på tilbakemeldinger som tviler eller støtter teorien eller har flere forslag og tips for å finne mer informasjon om gamle adresser i Bergen.

KILDER:
Et politikammer oppføring for familien, som jeg har transkribert nedenfor, nevner Einarsens levende «i Madame Monsens eller rettere hendes Døttres Huus i Haukelandsmuget». Følgelig prøvde jeg å finne Monsens som bodde på Haukelandsmuget rundt denne tiden og jeg fant Christine Marie Monsen f. Kling (1795-1858) og hennes ugifte datter Sophie Hedevig Bentzen Monsen (1818-1860) som begge bodde på Rode nr. 18. 78 da de døde. Nå som jeg har skrevet dette lange innlegget føler jeg meg veldig trygg på teorien min, men jeg vil fortsatt sette pris på tilbakemeldinger og tips.

“Snedkersvend Stephen Einersen forklarede sig i et og alt overensstemmende med [Neste side:] Hjorths Opgave til Stavanger Fattigcommission af 31 Marts d:A: ifølge hvilken han har opholdt sig uafbrudt her i Byen fra han var 19 Aar gammel, indtil han nær(?) St: Hanstid 1860 flyttede til Stavanger hvorfra han dog sidst afvigte Paaskeaften er flyttet her tilbage med sin Familie. Hans Forældre der vare Gaardmandsfolk på Rongved i Haus Præstegjæld afgik ved Døden medens Angj.[=Angjeldende] var liden. Han er nu 34 Aar gammel. Siden han blev gift for over 8 Aar siden har han logeret i Strangehagen, i Sydneskleiven og senest i Madame Monsens eller rettere hendes Døttres Huus i Haukelandsmuget.  Logerer nu hos Michael Arnesen i Marken. Bergen Politikammer 5 Mai 1862. J. Frisak”

Bergen politikammer / politidistrikt, Heimstadsforklaringer, nr. 3: 1859-1863
https://www.digitalarkivet.no/view/237/pc00000000033066

https://media.digitalarkivet.no/view/58926/396

Christine Marie Monsen f. Kling (c. 1795 - 1858)

https://www.digitalarkivet.no/en/view/267/pg00000000776117

Sophie Hedevig Monsen (c. 1817-1860)

https://www.digitalarkivet.no/en/view/267/pg00000000776420

Carl Einarsen Addresses.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ivar Moe said:

Litt på siden av spørsmålet ditt Johan. Har du fått med deg denne?

Jeg har allerede oppdaget disse. Jeg håper å skrive en fortelling om Oscar også når jeg får tid. Han ble forkrøplet av økseulykken i avisartikkelen du delte. Han flyttet til slutt til Denver og opprettet sin egen kultlignende kirke. Jeg har mye informasjon om ham, så jeg ser frem til å skrive historien hans etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider