Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifer Gunder Andreas Albrektsen og Anne Marie Pedersdtr.

Lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

16 timer siden, Sven Hjortland skrev:

Nummer 11

Møre og Romsdal fylke, Herøy i Herøy, Ministerialbok nr. 507A04 (1816-1841), Fødte og døpte 1833, Side 63
Permanent bilde-ID: kb20070829630287
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070829630287
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070829630287.jpg

12 timer siden, Lindis Rokstad skrev:

Det er akkurat det jeg lurer på om Peder Jakobsen og hun er foreldre til Anne Marthe Pedersdtr.

Christiane hadde flere menn og barn med dem, så det er ikke en umulighet at Gunder Andreas og Anne Marthe var halvsøsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lindis

Dette er slekta mi 🙂 Det er årevis siden jeg jobba med dem, men jeg har også Peder Pedersen Handeland den eldre som en av hennes to menn. Den andre var Johan Albrigt Jonassen.

Som sagt, det er lenge siden jeg var i dette landskapet, så annet kan ha dukket opp, og jeg kan også ha rotet det til - hvem vet...

Uansett legger jeg ved et par dokumenter som kanskje kan være interessante. Om de bringer deg videre, så er jo det hyggelig. Om ikke, så har ikke ett eneste tre måttet bøte med livet for å produsere disse PDF-ene. 

Hilsen

Morten Aasberg

PS - dersom jeg bruker litt tid på å friske opp mine egne gamle minner, så kan det hende det finnes noe hvete blant all klinten som er samlet opp i et grått, gammelt hode. Jeg har mye på disse folka. Du kan nå meg på morten@aasberg.as

Christiane Gundersdatter Lind.pdf Gunder Olson Lind.pdf

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lindis 

Jeg sitter og kikker på dette her, og oppdager at jeg konsekvent har ført opp Peder Jacobsen Engevik og ikke Peder Pedersen som far til Anne Marie Pedersdatter - jeg har til og med gjort et notat om at jeg har gjort det uten å begrunne det ytterligere. Jeg har ikke kommet lengre enn dette i min vandring "down menory lane" men de skulle ikke forundre meg om jeg har gjort det som følge av annen informasjon som har tilflytt meg. Det er mulig det jeg har sendt over dermed bare roter ting til, eller at det faktisk er slik at vi snakker om Peter Jacobsen Engevik og ikke Peder Pedersen Handeland. Jeg har ikke anledning til å gå dypere inn i dette nå, så jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på hva jeg fant av mulig feil i mine egne data. Jeg holder en knapp på at det er en grunn til at jeg har gjort dette "byttet" og at svaret ligger i de dokumentene jeg la ved over...

Hilsen en lett forvirret og usikker

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Lindis 

Det regner ute og da blir mine gjøremål utsatt - hvilket har gitt meg anledning til å leke sirkushest som lukter sagmugg. Jeg ser at jeg har Christiane og Anne Kristine som to personer, og jeg tror det må være korrekt:

Dåp Anne Kristine:

Hordaland fylke, Etne, Ministerialbok nr. A 4 (1782-1807), Fødte og døpte 1803, side 52, nr. 3.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8780&idx_id=8780&uid=ny&idx_side=-54

Permanent bildelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070503640614.jpg

Dåp Christiane: 

Møre og Romsdal fylke, Borgund, Giske i Borgund, Ministerialbok nr. 528A05 (1801-1826), Fødte og døpte 1809, side 122.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16003&idx_id=16003&uid=ny&idx_side=-102

Permanent bildelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070903620580.jpg

Hvorfor Anne Kristine Gundersdatter står oppført som født i 1788 og svigermor til Gunder Albrigtsen i FT 1875 (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052324005735)er ikke lett å si, men jeg har vondt for å tro at Christianes mor var noen annen enn Marie Ingebrigtsdatter, som er en av de to kvinnene jeg kjenner til som fikk barn med Gunder Olson Lind. Dersom Christianes mor skulle være den Anne Kristine som nevnes i FT1875 - ja da blir historien om Gunder Olson Lind enda mer komplisert enn den allerede er. Og hvem er da denne Anne Kristine Gundersdatter? På den tiden var det patronymer som gjaldt, og da må det være en annen og helt ny og ukjent Gunder der ute i historiens mørke som fikk en datter som ble kalt Anne Kristine og som senere kom sammen med Gunder Olson Lind og som senere - med en annen dame fikk en datter han kalte Anne Kristine???

Jeg skal være den første til å skrive under på at det finnes mye rare relasjoner der ute - også i min egen slekt (Benjamin Forselius Jacobsens eldste sønn, Alexander Magnus, fikk barn med Benjamins andre kone, Caroline Andersdatter Synger - dermed har jeg har et "jeg er min egen bestefar"-tilfelle i slekta allerede, så hvem vet).

Sukk

Morten 🙂

Anne Kristine Gundersdatter Lind.pdf

Endret av Morten Aasberg
Grammatikk og vedlegg av en PDF-fil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tror at det er riktig med Anne Kristine og Christiane.

Født i 1803 og 1809.

I dåpen til  Anne Marie står Peder Pedersen som far og da tenkte jeg automatisk på Peder Pedersen Handeland.

Hvor Peder Jakobsen kom inn aner jeg ikke, blei vel en kobling ut av det blå.

Håpet at du kom over innlegget mitt og ble så glad da du endelig dukket opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lindis

Den der koblingen mellom Peder Pedersen Handeland og Peder Jacobsen Engevik er trøblete for meg, og jeg forstår ikke hva som skjer i kildematerialet.

Mye av grunnlaget for mitt arbeide med disse menneskene har jeg fått av Arnvid Lillehammer og Jonny Mydland. Og jeg våger på ingen måte å være skråsikker her. Kanskje vi er heldige, og at noen andre også oppdager denne tråden...

Utover det, er det hyggelig å være ønsket - og jeg kan bare si takk det samme. Det har gitt meg mye glede og enda mer kunnskap å få anledning til å dykke inn i hva du har delt her på forumet, så jeg er glad hvis jeg kan gi litt tilbake. Siden dette har væt en formiddag med regn ute og sol inne, så har minnene kommet litt tilbake når det gjelder disse menneskene - og det kan vel trygt sies at for min del er det få som har avstedkommet mer hodebry. Og jeg ser at det fremdeles finnes en rekke usikre punkter her, både hva gjelder relasjoner og også hvem som faktisk er hvem.

Min private mening om den Anne Kristine som står oppført som svigermor i FT1875, er at dette var et trekløver som holdt sammen og at de egentlig mente "svigermor", og at de fant på et fødselsår som kunne passe sånn aldersmessig. Ble vel lettere å leve som en liten "menage a trois" på den måten...

Morten

PS - hadde vært morsomt om det kom noe nytt ut av å bringe denne familien frem i lyset igjen

PPS - Lindis, vet du om vi er slekt, og i tilfelle hvordan?

Endret av Morten Aasberg
Lagt til mer tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gunder Olsen og Christiane er mine aner.

Min bestemor Mathilde Odit f1910:

Oldemor Alfa Randine Pedersen f 1878

1 tipp: Peder Andreas Pedersen f1848

2 tipp: Peder Pedersen Handeland   1825

Gift med Florentine Marie Jensdtr Grøn f1825

3 tipp: Peder Pedersen Handeland

F   

Christiane Gundersdtr Lind 

f 1807

4 tipp Gunder Olsen Lind

Anne Marie Ingebrigtsdtr

Florentine sin linje

3 tipp Jens Jensen Grøn 

F 1789

Marthe Marie Jakobsdtr

F1799

4 tipp Gurine Sofie Johannesdtr         Grøn

Jens Jensen Mørk

4 tipp Anne Ingerigtsdtr

Hun var halvsøster til Cristiane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen lett familie å holde rede på, dette!  Men jeg stusser også på koblingen Peder Pedersen Handeland / Peder Jacobsen Engevik.  Eilert Sundt skriver om Anne Kristine Gunnars­datter Drevik, f.1799 i Etne – men må være henne som er dpt.6-1-1803 i Etne: ”Da liden, tog en omstreifer hende med sig til Fredrikstad, hvor han forlod hende.  Senere i Bergen Peder Pedersens konkubine til hans død uden fast ophold. Hjem­stavnsløs”.  Peder kjenner jeg ingen data på.  Jeg har registrert Peder Jakobsen Engevik som f.1814 i Engevik på Askøy, dpt.25-12-1814 i Askøy.  Peder Jakobsen dør 1856 i Skiftesvik på Askøy som ”Ungkarl”.  Jeg tviler vel på at Peder Pedersen og Peder Jakobsen er identiske.  Helst tror jeg de må være to forskjellige personer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jonny Mydland skrev:

Det er ingen lett familie å holde rede på, dette!  Men jeg stusser også på koblingen Peder Pedersen Handeland / Peder Jacobsen Engevik.  Eilert Sundt skriver om Anne Kristine Gunnars­datter Drevik, f.1799 i Etne – men må være henne som er dpt.6-1-1803 i Etne: ”Da liden, tog en omstreifer hende med sig til Fredrikstad, hvor han forlod hende.  Senere i Bergen Peder Pedersens konkubine til hans død uden fast ophold. Hjem­stavnsløs”.  Peder kjenner jeg ingen data på.  Jeg har registrert Peder Jakobsen Engevik som f.1814 i Engevik på Askøy, dpt.25-12-1814 i Askøy.  Peder Jakobsen dør 1856 i Skiftesvik på Askøy som ”Ungkarl”.  Jeg tviler vel på at Peder Pedersen og Peder Jakobsen er identiske.  Helst tror jeg de må være to forskjellige personer.  

En Peder Pedersen Handeland døde i Bergen i 1858.

Jeg tenker den tanken at siden Christiane og Anne Kristin var søstre så kan det være mulig at A K også fikk barn med Peder P H.

Jeg gir meg ikke, vil finne ut av det.

Liker ikke åpne rom i slektstreet🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lindis Rokstad skrev:

En Peder Pedersen Handeland døde i Bergen i 1858.

Jeg tenker den tanken at siden Christiane og Anne Kristin var søstre så kan det være mulig at A K også fikk barn med Peder P H.

Jeg gir meg ikke, vil finne ut av det.

Liker ikke åpne rom i slektstreet🙂

Jeg er dårlig på det med å legge ut lenker.

Tenker på notatet av presten da Anne Marie ble konfirmert.

Har prøvd å tyde det men måtte gi opp.

Lenken ligger lenger oppe i innlegget mitt.

Klarer du å tyde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindis!  Her er det som står ved konfirmasjonen 2.desember 1867 i Herøy: – «Anne Marie Pedersdatter. 28 Aar. [Født i] Nøstdals Sogn i Førde Prgld. [af Forældre] Peder Pedersen og Anne Kirstine Gundersdatter. Hun er døbt i Nøstdals Kirke, men fandtes ikke indført i vedkommende Ministerialbog. Hendes Daab er imidlertid bevidnet i Erklæring af 7de April 1867 af tvende gjenlevende Faddere – Anne Sophie Andersdtr. Raastad og Kirstine Paulsdtr. Friborg [litt usikker på etternavn]. Erklæringen tilveiebragt ved Sognepræst Fasting», videre: «Har i længre Tid modtaget særskilt Undervisning af Sognepræsten. Uagtet hun ei kunde bringes til at læse ordentligt i Bog, bragte hun det dog forøvrigt ved Flid og Opmerksomhed dertil, at hun kom i Besiddelse af ret gode Kundskaber. Hendes Opførsel under hendes Ophold her i Præstegjeldet har været upaaklageligt». 

Endret av Jonny Mydland
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen i min familie visste at vi kom fra omstreifer.

Oldefar Ole gift med Alfa Pedersen var en dypt religiøs mann og noe snakket man ikke om på den tiden.

Da jeg startet på slektforskningens kronglete sti slet jeg med info om Peder Andreas Pedersen, han sto jo i kirkebok for Vestnes og jeg holdt på i nesten 4 år før jeg helt tilfeldig kom over Florentines foreldre og da løsnet det.

Jeg har aldri hatt en mer vrien, kunskapsrik og tidsspisende slektsgranskning, og utrolig spennende.

Da familien fikk vite dette ble det blandet reaksjon men etterhvert har, særlig de eldre skjønt at det er spesiellt og fantastisk å komme fra en sånn linje.

Og det har vært en del " åå det er derfor sånn og sånn" , det dreier seg om Oldemor Alfa.

Hun elsket å samle hele familien rundt seg. Dro de på hytta, en liten hytte, samlet alle seg der, og da snakker vi om 8 unger pluss pluss.

Hun spilte gitar og hadde visst en nydelig stemme. Hun var full av liv og spillopper. 

Og alltid har vi hørt kommentarer om at vi har mange rastløse i familien, som ikke klarer å slå seg til ro  må oppleve noe. Pappa var en habil kunstner og fartet rundt i Europa .

Vi har lopper i blodet ble det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lindis og Jonny

Det sluttet og regne og jeg har dermed egnet meg til hagesysler i ettermiddag og kveld. Takk for at du bidrar Jonny. For meg er du en klippe. Rotet med Peder Pedersen Handeland / Peder Jacobsen Engevik tror jeg helt og holdent hviler på meg. Foreløpig kan jeg ikke si noe om hvordan jeg har klart å rote, men jeg er på saken og håper jeg finner svar i løpet av kvelden. Jeg ønsker også å understreke på det grundigste at min referanse til Jonny og Arnvid Lillehammer over var ment som "æres den som æres bør" og ikke som noen antydning om at mitt rot kan komme fra andre enn meg selv.

Takk for alt du forteller om slekta di og din vei inn i slektsforskningen, Lindis - den er egentlig ikke så ulik min egen historie. Jeg visste heller ingenting om at jeg kommer fra omstreiferslekt før jeg begynte med slektsgransking. Min farmor visste det, men sa ingenting.

Elen Margrethe Gundersdatter Lind, som var halvsøster til Christiane, er min tipp-tippoldemor. Hun og Jacob Eliassen var foreldre til Benjamin Forselius Jacobsen, som er min tippoldefar. Oldemor er Karoline Jacobine Amalie Jacobsen, og farmor het Alma Thoresen. Ellers er det litt av hvert annet i slekta, både buroer, sapmi og kven - så her er det en ordentlig eventyrblanding.

Jeg gakker nu hen og leter etter årsaken til rotet mitt rundt Peder Pedersen Handeland / Peder Jacobsen Engevik.

Med senket blikk

Morten

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har funnet feilen i mitt slektsprogram. 

Det hele dreier seg om Anne Kristine og hennes menn. 

Det jeg har registrert er at hun hadde:

- To barn med Askild Jacobsen

- To barn med Fredrik Fredriksen Viborg

- Ett barn med Lars Rasmussen

- To barn med Peder Jacobsen Engevig - Peder Andreas og Anne Marie.

Og det er her jeg har gjort feil. Anne Kristine fikk ett barn, sønnen Peter Andreas Pedersen,  med Peder Jacobsen Engevig.

Sund sokneprestembete, SAB/A-99930: Ministerialbok nr. A 12, 1825-1835, s. 105
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070521630356

Datteren Anne Marie Pedersdatter fikk hun med Peder Pedersen, ikke med Peder Jacobsen Engevig.

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/507/L0070: Ministerialbok nr. 507A05, 1842-1873, s. 157
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050728011081

Jeg har ingen informasjon om hvilken Peder Pedersen dette er. Det jeg tror man trygt kan slå fast, er at søstrene Christiane og Anne Kristine ikke akkurat hadde avlagt noe kyskhetsløfte. Jeg har jo allerede gitt uttrykk for at jeg mener at den litt mystiske oppføringen i FT1875 egentlig kan bety at Christiane, Anne Kristine og Peder Pedersen Handeland levde sammen i et trekantforhold - men dette er spekulasjoner fra min side...

Nå må jeg rydde i mitt eget rot

Ha en fortsatt god kveld

Morten

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lindis Rokstad skrev:

Hei.

Ja, det mener jeg også, at Peder Pedersen Handeland hadde et forhold til begge søstrene

Tenker også på innlegget om Eilert Sundt. Og var det Anne K som bodde hos han i Bergen så døde jo han i 1858 ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Lindis

Jeg tror jeg har blitt gal av alle disse Gunder og Albrigt og Peder i generasjoner. Når vi nå har holdt på med dette har det virket litt rart på meg, den informasjonen som fremkommer i FT1875. Anne K er jo 76 år gammel og Christiane er jo 67, og at de skulle reise rundt i et trekantforhold har skurret litt. Men det er jo ikke sånn her, for jeg har jeg blandet sammen Albregt og Albrigtsen og på en eller annen måte også Pedersen i mitt eget hode...

Svigersønnen til Anne K ER jo Gunder Albrigtsen, men han er ikke her, på Buholmstrand:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052324005735

men her på Skudvigen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052324003033

...hvor han bor sammen med sin kone, og Anne K's datter, Anne Marie og alle deres barn. Anne K er registrert begge steder. Hun er oppgitt som "mt" (midlertidig til stede) på Buholmstrand og "f" (fastboende) på Skudvigen.

Ellers får jeg et helt vepsebol i hodet når jeg prøver å finne ut av Peder Pedersen Handeland. Nå har jeg funnet en side på Ancestry der han og Christiane står oppført med med 3 barn nevnt Pedersen som er født etter at han døde i 1859!!! Jeg jobber med dette nå - og skulle du høre et skrik gjalle over det ganske land i de kommende timer, er det bare meg og min frustrasjon.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhilmstranda heter i dag Buholmgata og Skutviken er det samme.

Ser det er tellingkrets 2 og 4.

Avstanden mellom de to stedene er ca 15- 20 min å gå men for en eldre person er det mer.

Det jeg tror er at Buholmstranda ble tellt først og deretter Skudvika.

Mulig hun da var på besøk i Buholmstranda ved tellingen og hjemme når tellingen var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme jeg tenker - og da er en av de flokene jeg har hatt i hodet i årevis løst opp. Et annet spørsmål: Jeg har bare ett barn - Peder - registrert på Christiane og Peder. Vet du om det er flere?

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Morten Aasberg skrev:

Akkurat det samme jeg tenker - og da er en av de flokene jeg har hatt i hodet i årevis løst opp. Et annet spørsmål: Jeg har bare ett barn - Peder - registrert på Christiane og Peder. Vet du om det er flere?

Morten

Jeg har bare Peder født ca 1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som surrer rundt i hodet mitt er om den Peder som er far til Anne Marie virkelig er Peder Pedersen Handeland, og hvis det er han - hvorfor er «Handeland» utelatt? Jeg får ikke det til å henge på greip! Han har jo sørget for å få med seg det navnet i alle andre sammenhenger.
Jeg får det heller ikke til å rime hvis det er en annen Peder Pedersen - det er nesten for usannsynlig. Jeg tror du har bedre oversikt over disse Vedtlandsvandrerne - men jeg for min del har ikke kommet over noen annen som kan være en aktuell kandidat som far til Anne Marie…

Jeg har riktignok oppdaget en svenske som vanket i sirklene rundt Karl Johan som fikk et barn i Bergen og som oppga navnet til sin bror til damen han hadde seg med - men det er jo noe helt annet…

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aktivt forsøkt å fortrenge den der i dag, Jonny 🤪😂😂, så takk skal du ha 😂

I min ørkenvandring på verdensveven i dag kom jeg over denne folketellingen fra 1801 - kanskje dette er svaret på det vi alle lurer på

https://www.digitalarkivet.no/nn/census/rural-residence/bf01058370000948

Har tenkt at kanskje nr 019 er vår Peder Pedersen Handeland og at 017 og 018 er far og mor...

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tellinga der har jeg også fundert på.

Har på følelsen ar det er noe der.

Tenkte jeg skal søke litt på brødrene Daniel og Ole.

Mener jeg kom over Daniel i arresten men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider