Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifer Gunder Andreas Albrektsen og Anne Marie Pedersdtr.

Lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Jeg ramlet innom denne karen igjen.

Peder Olsen Handeland f ca 1838, omstreifer.

Fikk en sønn med Olava Kristine Olsdtr Seldal (ikke gift)

Peder Olai født 1881 døde tidlig av lunge tæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på den omtalen fra Eilert Sundt som Jonny fortalte om. Jeg har forsøkt å søke gjennom alle beretningene som Eilert Sundt skrev, men den dukket ikke opp. Jeg tenker at dette kan være relevant fordi vi har en begravelsesnotis på Peder Pedersen Handeland fra 1859. Det betyr at dersom den omtalen Jonny nevnte er fra de to første fantefortegnelsene (som ble gitt ut i hhv 1850 og 1859), så kan ikke begravelsesnotisen gjelde den Peder som hadde Anne Kristine som konkubine, fordi den forteller om Peders død. 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten Aasberg skrev:

På hvilken måte tenker du han kan være relevant i denne sammenhengen?

Tenker på bror til Peder, Ole , kanskje en sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole gifter seg 1834 i Skånevik, og er da nevnt 26 år, altså født ca 1808: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516620497 - OG faren er kalt Peder Pedersen Handeland ...  Er det samme Ole som er enkemann og gifter seg igjen i 1843 i Skånevik?  https://www.digitalarkivet.no/kb20070516620511  Fortsatt er faren oppført som Peder Pedersen Handeland, men nå er Ole nevnt 48 år, altså født omkring 1795, og DET passer jo bedre? ...

Endret av Jonny Mydland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder var veldig omtrentlig på den tiden.  Jeg tror helst det er samme person, men at han ved første ekteskapet er sagt å være for ung.  Ved andre ekteskapet "treffer" de bedre, kan det se ut til 🙂.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er blitt litt stille fra meg fordi jeg er begrenset til telefonen fra nå og over helgen. Jeg er innom og leser, men får ikke svart i særlig grad

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ham, John!  Da er han kalt «gift, Omstreifer, Murer», men han er andre ganger kalt "Stenarbeider".  Morsomt hvis han er søskenbarn til Peder Pedersen Handeland d.y. 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som tyder på at vi er på rett vei.

Det er så mange detaljer som er uvanlige at det ikke skulle være samme familie.

Det at flere var omstreifere.

Daniel som slave på tukthuset.

Mulig en sønn Petter(peder) Danielsen Handeland, innsatt på tukthuset flere ganger.

Tellingen 1800 viser en fattig familie.

No kobler hjernen min ut snart😉.

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift mann omstreifer Peder Olsen Handeland får en sønn Nils Andreas Oluf døpt i Borgund 11 juni 1905, men født 13 des 1888 med pige omstreiferske Olava Kristine Olsdtr. 

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/528/L0432: Klokkerbok nr. 528C13, 1898-1918, s. 87 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2022 den 20.56, Lindis Rokstad skrev:

Det er mye som tyder på at vi er på rett vei.

Det er så mange detaljer som er uvanlige at det ikke skulle være samme familie.

Det at flere var omstreifere.

Daniel som slave på tukthuset.

Mulig en sønn Petter(peder) Danielsen Handeland, innsatt på tukthuset flere ganger.

Tellingen 1800 viser en fattig familie.

No kobler hjernen min ut snart😉.

Syns dette virker som en god oppsummering, Lindis. For meg som gjennom hele livet har slitt buksebak på Østlandet, er navn og steder på Vestlandet kun ord på papir og ikke steder jeg normalt klarer å relatere meg til. Derfor tenkte jeg at jeg ville forsøke å forstå litt mer av geografien, og forsøke å danne meg mer av en helhet på den måten. Jeg har latt meg forbause over måten "Handeland" er med, nærmest mer som et mantra, enn som et navn, eller adressemarkør. Det er ikke mye å finne på nettet ved å søke på Handeland, så jeg har ikke blitt mye klokere av det. Men da jeg søkte på navnet som står øverst i 1801-tellingen vi har referert til lenge - nemlig Johanne Margrethe Dahl, dukket hele historien opp. Lenkene under forteller den:

https://www.geelmuyden-info.no/TNG/getperson.php?personID=I538&tree=Geelmuyden

http://valestiftinga.no/handeland.html

https://www.teglverk.no/?id=310

Dette betyr jo at Handeland gård har vært svært betydningsfull i et historisk perspektiv, og at tilknytningen til Baroniet Rosendal, Halsnøy kloster, Fjelbergøya og til verden forøvrig har gjort at det kan ha vært opplevd som betydningsfullt å kunne knytte Handeland til navnet sitt...?

Ved å kikke nærmere på samme 1801-telling, dukker det også opp ting som for meg er interessante. Det er til sammen 14 husstander der. Av disse er tre oppgitt som "fattige" . Det betyr jo, sånn jeg forstår det som om denne store gården har vært et helt lite samfunn i seg selv, med alt fra overklasse til fattiglemmer.

Som vanlig er jeg mer full av ord enn av substans, men ut fra det dere andre har funnet ut av mer håndfaste spor, og dette litt mer vage fra min side, så tror jeg det ikke er å strekke strikken for langt å mene at vi har funnet rett familie og at den Peder som er nevnt som nr. 019 er vår Peder d.e. og at det er han som også er far til Anne Marie Pedersdatter.

Morten 

- og Jonny - det hadde vært stas om du kunne finne ut hvilken av Eilert Sundts beretninger den notisen du siterte kom fra. God natt, alle 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg.

Leste om gården og kom omtrent til samme konklusjonen.

Med tanke om at de var fattige så var det jo lett å havne på "fantestien"når man dro rundt omkring for å få arbeid og på den måten møtte omstreifere/tatere og slo seg sammen med den gruppen.

Jeg er 99%sikker at vi er i mål, men ønsker flere innspill før jeg våger å legge til på treet mitt😉🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på det samme - samtidig forstår jeg at jeg ikke helt hvor veien kan gå videre herfra. Jeg har igjen forsøkt å søke opp den notisen fra Eilert Sundt som Jonny refererer til, men finner ikke ut av det. Jeg har søkt i Flekstad, og på nb.no - men har ikke funnet noe av interesse. Har du noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Ser notisen 4.juli du etterspør.  Var nok litt snar med å skrive Eilert Sundt der.  Jeg har ikke notert hvor det er fra, men det KAN være et notat fra Jacob Walnum.  Vet ikke helt hvorfor jeg ikke skrev hvor det kommer fra, men når en har samlet notater om reisende i 35 år hender det jo at en glemmer ting ... 😉  Uansett vet jeg ikke NÅR notatet er fra, men hvis Walnum tidligst på 1890-tallet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonny

Hvem har vel ikke skuffen full av villfarne notater og løse brokker...

Uansett - notatet er reelt, og slik jeg ser det er del ikke så avgjørende nå hvem av datidens dyneløftere som som skrev akkurat dette.

Jeg dras stadig mot den etterhvert velkjente folketellingen fra 1801. Dersom dette er de rette folka, så har vi ikke bare to, men tre generasjoner med Peder Pedersen, og da er ikke lenger den Peder som fikk Peder med Christiane "den eldre" (d.e.) som vi har kalt ham, men "den yngre" (d.y.)- hvilket gjør den Peder som giftet seg med Florentine til "den aller yngste" (d.a.y.).

Men, spøk til side. Jeg syns det er innafor (med utgangspunkt i tilgjengelig kildemateriale) å sannsynliggjøre at denne familien og den Peder som hele denne tråden egentlig handler om, er samme familie. Videre, med utgangspunkt i notatet som Jonny refererer til, at det med rimelig grad av sannsynlighet kan antas at det er den samme Peder som får barn med både Christiane og Anne Kristine. 

Hva gjelder den Peder som først gifter seg med Anna Olsdatter Handeland (ca. 1773-1831), deretter med Siri Torsdatter Giljevik, er jeg tilbøyelig til å tenke at dette også er samme Peder.

Og jeg dras mot en sånn konklusjon ved å kikke litt på det vi ikke har, eller kan finne. Og det viktigste, sånn jeg ser det, er at vi ikke finner noen andre Peder Pedersen som kan være i riktig alder, eller som har tilknytning til Handeland i FT1801. Videre er det, så vidt jeg vet, ikke døpt noen andre Peder Pedersen i tidsrommet ca 1780-1805 som kan tenkes å være knyttet til Handeland. Og da begynner kandidatene å være få.

Som en amatør som bare fusker i historiefaget, har jeg ingen forutsetning til å kunne vite hvordan en faghistoriker ville vurdert de indisiene som foreligger, og i hvilken grad man innenfor forsvarlig faglighet kan konkludere i den ene aller andre retning, kun basert på de data vi har tilgjengelig. Det hadde vært moro og hørt hva en proff ville mene...

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Morten!  Jeg vet ikke om jeg kan kalles faghistoriker med et historie mellomfag (1 1/2 år) og teologi embetseksamen( 6 1/2 år), men er vel ikke så veldig langt fra i alle fall 😉.  Hovedprinsippet er jo uansett at det som ikke kan verifiseres, forblir en teori.  Og så lenge vi ikke kan bevise sammenhengen med Handeland'ene (kun si at det er for eksempel "ganske sannsynlig"), så kan det ikke fremstilles som noe annet enn en teori.  Men jeg er enig med deg at "mangelen på andre kandidater" kan peke på at vi er på rett vei.  Men som sagt: Jeg er meget forsiktig med å konkludere inntil jeg har et håndfast bevis 😉.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan vi få det verifisert, tenker jeg da.

Det er nok en nitidig jobb men her er det bare å sette igang for dette kan ikke stå i løse luften 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonny - jeg er imponert. At du er teolog visste jeg jo. I tillegg til at du er en alle tiders flott fyr. At du også er historiker... Wow! 

Og Lindis - du gir uttrykk for det samme som jeg sitter med; hvordan kan vi få det verifisert?

Du sier "det er bare å sette i gang"... Men hva skal vi sette i gang med - hvor og hvordan?

Hvor kan vi lete for å finne det håndfaste beviset?

Dazed and confused

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den der" hvor" har jeg vridd de små grå på.

Så min plan er å ta en og en person.

Lete i detaljer ved fødsel, dåp, ekteskapinnføringer, dødsfall og om mulig skifte.

Blir nok en laaaaang prosess om det viser seg at de streifet omkring.

Tenker også på det med Daniel Handeland som slave og muligens sønnen Peder på slaveriet(tukthuset).

Ole tror jeg skal vli enkel men det å koble de sammen med vår PPH blir nok en liten lupe leting.

Leser alt av innlegg her på forumet om tatere/omstreifere fra flere år tilbake for kanskje å finne en liten detalj som kan hjelpe på vei.

For PPH kan jo ikke være en "ingen", han må jo ha satt spor etter seg flere plasser enn det vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider