Gå til innhold
Arkivverket

Maria (Marie) Elisabeth Kraft (ca.1725-1801) gm Peter Christian Buck

Thomas Kaiser
 Del

Recommended Posts

Peter Christian Bucks hustru, Maria (Marie) Elisabeth Kraft, blir i norsk genealogi godtatt som datter av major Even Pedersen Kraft. Men er de følgende opplysninger nok til å virkelig bekrefte dette? Er det noen her som vet om primærkilder som beviser dette farskapet?

Det jeg vet om av opplysninger i den forbindelse:

Kjøpmann og genealog i Trondheim, Fredrik Bing Buck, som døde i 1891, skrev følgende opplysninger fastheftet til manuskript med biskop Gunnerus’ brevveksling, bl.a. med Peter Christian Buck: «Min oldefar, Peter Chr. Buck [...] var gift med Anna Maria Elisabeth Kraft (Datter af Oberst og Kommandant Even Kraft paa Munkholmen). 11 Børn.», gjengitt i «Biskop Gunnerus' virksomhed fornemmelig som botaniker, tilligemed en oversigt over botanikens tilstand i Danmark og Norge indtil hans død», bind IV (1891), Ove Dahl, s. 191.

Hun ble ført som 77 år da hun døde i Hammerfest i mars 1801. (SATØ, Hammerfest sokneprestembete, Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 178.) Det vil si at hun ble født ca.1725. 

I Gulen Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 8, 1723-1728, s. 32 finner jeg dåpen til oberstløytnant Even Pedersen Krafts datter ved samme navn.

Takk for all hjelp jeg kan få vedrørende dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sett følgende:

Hammerfest 1789 - 1814 https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008052900048?page=27

Dåpen til Edvard Kraft Buch xvi trin. (17/9) 1752.  Hammerfest https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020004    Mons... Buches barn ....

FS Hammerfest https://www.familysearch.org/tree/person/details/MCTN-CMN (Håper den virker)

PCB ble gift på Måsøy, men det finnes ikke kirkebok ang. vielser i 1749 ???

Peter Christian Buch ble grl. 31/1 1784 Kristiansand https://www.digitalarkivet.no/kb20070607320561

Sk.pr. Kristiansand byrett, Sk.pr. 8 1778-1794, s. 398a.:

skifte etter PCB. nederst h. side https://www.digitalarkivet.no/sk20081118310419

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Berit. Skiftet i Kristiansand har jeg ikke lest, av uviss grunn, trolig siden jeg fant deler av det gjengitt hos sorenskriveren i Finnmark. Kanskje det står en bekreftelse der på hennes far. 

Andre som kjenner til primærkilder som gir bekreftelse på at oberstløytnant Even Pedersen Kraft var far til Peter Christian Bucks hustru, Maria Elisabeth Kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis mange opplysninger om henne, men jeg vet ikke hvilke du har så jeg får prøve meg fram.

I det minste er det er veldig mye som tyder på at hun er hans datter.

Maria Elisabeth ble jo dpt. 12/1 1725 Gulen, SF, Velbårne Major Krafts barn.

I folketellingen står hun ooppført som 77 år, som jo er helt riktig alder.  Hun ville blitt 77 år i 1801. Hun ble grl. 25/1 1801

FT 1801 Hammerfest, Maria Elisabeth Kraft, og sønnen Jens "Buk" bor også der. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058503000016

Hennes foreldre hadde en"kontrakt" på at den lengstlevende kunne sitte i uskiftet bo, og evt. senere holde samfrendeskifte. Så det

skiftet blir vel ikke lett å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det. Det finnes indisier, men siden slektsbøker og historiebøker har konkludert med at hun var major Krafts datter håper jeg det foreligger noe bevis i en eller annen primærkilde jeg ennå ikke vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brej skiffteavskrifterl:

Dueholm, Ørum og Vestervig amter, Skifteprotokol, 1749-1759, B 1A - 133
313 Jens Pedersen Kraft til Råstrup i Hundborg sogn. 20.9.1751, fol.114B.
Enke efter Øllegaard Sofie Søltoft, [skifte 12.5.1747 lbnr.253].
Testamente af 15.12.1747.
Hans A:
0) forældre Peder Evensen Leuten, præst i Enebak i Akershus stift i Norge og Kirsten Kraft. B:

1) søster Magnille Pedersdatter Kraft, født oktober 1669, g.m. Johan Plate, præst i Enebak, begge døde 9B:
a Bernt Plate, død. 2B:
1 Hans Plate i Holmestrand
2 Mette Marie Plate g.m. Oluf Röen i Drammen
b Peder Plate,, uvist hvor
c Hans Plate, klokker i Grue
d Johan Plate, kapellan i Trondhjem domkirke, død. 2B: en søn og 2 døtre uden angivelse af navne. FM: Angell, kancelliråd
e Jens Plate, født 1708, i Enebak
f Anne Dorthe Plate, død. var g.m. Joen Gundesen på Valde i Ramnæs sogn. 1B:
1 Gunild Joensdatter i gården Toft
g Sofie Plate, enke efter Jørgen Nielsen, klokker i Enebak
h Kirsten Plate, død. Uvist om børn
i Cathrine Elisabeth Plate, enke efter Hans Bruun i Bergen
2) søster Anne Sofie Pedersdatter Kraft, født oktober 1670, død, var g.m. [Mads] Maaneskjold, [død 1718]. 3B:
a Karen Maaneskjold i Verdalen i Trondhjem stift
b Peder Maaneskjold, død. 1B:
1 Mathia Sofie Maaneskjold hos sin morbror Jacob Hersleb, præst i Hold i Trondhjem stift, bror til biskop Hersleb i København
c Jens Maaneskjold, død ugift
3) søster Johanne Pedersdatter Kraft, født marts 1672, død, var g.m. Christen Simonsen Aschenberg. 1B:
a Peder Christensen Kraft i Fåborg
4) søster Cathrine Pedersdatter Kraft, født februar 1673, død, var g.m. Hans Andersen Saltved. 5B:
a Oluf Hansen i Enebak
b Anders Hansen i Enebak
c Kirsten Hansdatter, død. 1B:
1 Kirsten, 16 år i 1752
d Magnille Hansdatter g.m. Anders Troensen Saltved
e Anne Hansdatter, 25 år i 1752
5) Jens Pedersen Kraft, født september 1675, som er afdøde
6) bror Even Pedersen Kraft, født december 1676, oberst og kommandant, død. 10B:
a Vincent Henrik Kraft, kaptajn
b Knud Kraft, kaptajn
c Peder Kraft på Sorø Ridderlige Akademi, landsdommer på Sjælland
d Jens Kraft
e Peder Lorentsen Kraft
f Johan Christoffer Kraft
g Sybille Cathrine Kraft
h Alhed Kirstine Kraft g.m. Mouridsen, løjtnant
i Marie Elisabeth Kraft g.m. Buch, købmand i Nordlandene
j Anne Petrine Kraft g.m. Johan Herman Munch, præst i Rødø i Trondhjem stift
7) søster Kirsten Pedersdatter Kraft, født april 1678, enke efter Schultz, kaptajnløjtnant i gården Berg i Våler sogn ved Moss
😎 søster Susanne Pedersdatter Kraft g.m. Svend Christensen Sandem, begge døde. 3B:
a Peder Svendsen i gården Sandem i Høland sogn
b Svend Svendsen i Gården Sandem
c Maren Svendsdatter g.m. Johannes Nielsen i gården Krog Hernes sogn, annekssogn til Høland
9) søster Elisabeth Pedersdatter Kraft, født august 1686, enke efter Peder Olufsen i Enebak sogn
10) søster Abigael Pedersdatter Kraft, født maj 1687, enke efter [Oluf] Ejlersen, løjtnant i Ringebo
11) bror Anders Pedersen Kraft, født januar 1690, løjtnant, død. 1B:
a Jens Kraft, professor ved Sorø Akademi.
Hendes A:
0) far [Knud Pedersen Søltoft, herredsfoged i Hammerum herred]. B:
1) bror Christian Søltoft, præst i Nørre Snede og Ejstrup, [skifte Vrads herred gejstlig 6.12.1745 lbnr.105]. 13 B:
a Anne Hylleborg Søltoft g.m. Peder Schiønning, [kroejer] i Nørre Snede
b Dorthe Margrethe Søltoft, der døde, var g.m. [Christen] Møller, degn i Bevtoft
c Petronelle Kirstine Søltoft g.m. Oluf Poulsen [Dragsbæk] i Vester Vandet
d Helene Cathrine Søltoft g.m. [Johannes Vogelius Michaelsen] Stenstrup, præst i Sjørring [og Torsted]
e Elisabeth Øllegaard Søltoft, [skifte Hundborg herred gejstlig 10.8.1735 lbnr.7], var g.m. [Christen Jensen] Degnbol, præst i Hundborg og Jannerup. 1B:
1 Kirstine Magnille Degnbol
f Peder Bang Søltoft, degn i Brørup og Lindknud
g Knud Søltoft, student, på Akademiet i København
h Anne Kirstine Søltoft, enke efter [Jørgen Christoffer Bendixen] Schurmann, præst i Nørre Snede og Ejstrup
i Johanne Justine Søltoft g.m. Søren Sørensen på Råstrup
j Johannes Christian Søltoft, student, på Akademiet i København
k Jens Pauli Søltoft 24, i København
l Ida Sofie Søltoft 22, i Rendsborg
m Oluf Johan Søltoft 20, hos mor i Nørre Snede
2) halvsøster Hylleborg Dorthe Søltoft g.m. Christen Jespersen Amtrup i Snejbjerg i Hammerum herred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...