Gå til innhold
Arkivverket

Betegnelsen hageskog/hagaskog/hage/haget

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Kan noen gi en nøyaktig forklaring på betegnelsen hagaskog, tror det blir kalt haget i deler av landet.

Innbiller meg at navnet kommer av hamnehage, altså et sted i nærheten av gården hvor dyrene beitet - i motsetning til i skogen, seteren eller fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men jeg lurer på om det kan dreie seg om den skogtypen som kalles hagemarkskog i Store norske leksikon

Hagemarkskog er en kulturbetinget skogtype som er utviklet ved beiting og tråkk av husdyr over lang tid. Slik skog finnes spredt over hele landet, men mest i strøk med intensiv husdyrbeiting og nær stølsområder i boreal løvskog. Bjørk og osp er vanlige i et åpent tresjikt, men gran kan også forekomme, og i nedbørfattige strøk også furu. Langs kysten i sør kommer edle løvtrær som eik og ask inn. Busksjikt mangler på grunn av beiting, mens feltsjiktet består av beitetålende urter og gras. Hagemarkskog har oftest sin opprinnelse i lågurtskog eller høgstaudeskog, og når beiting opphører vil skogen gradvis returnere til sin opprinnelige tilstand.

Jeg fant begrepet hageskog brukt her:

"Eiendommen hadde 250 mål innmark, 150 mål hageskog og 350 mål fjellskog"

https://digitaltmuseum.no/021017280665/tveiten-pleiehjem-i-trogstad-ca-1920-trogstad-kommune-kjoper-tveten-til 
men det er også et gårdsnavn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er det jeg søkte etter, selv om hagemark ikke er ordet jeg lette etter. 

Men greit å vite at hageskogen ikke i vesentlig grad er gran/furu, men lett og åpen skog som gjør at solen når skogbunnen.

Ja, jeg var klar over at det ogsåvar et gårdsnavn/etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.