Gå til innhold
Arkivverket

Kaos i slekta! (Legacy)

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har innstallert gratis-utgaven av Legacy og skrevet inn en god del slektsinformasjon. Deretter har jeg klønet det til med ulike sikkerhetskopier og lagret ny informasjon i den ene eller den andre av versjonene. Før dette hadde jeg mye informasjon i Legacy på en gammel PC som døde. Den PC'en ble nokså nylig gjennopplivet lenge nok til å hente ut alt lagret.
Jeg sitter nå med minst tre versjoner av mitt "Legacy family tree" som alle har unike elementer (og mye likt selvfølgelig).
Fins det noen måte å "flette" disse til en fil med all informasjonen og alle bilder i behold? (Og som er relativ "data-kløne-trygg"!)

Vigdis

Endret av Vigdis Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Legacy har innebygd verktøy for det de kaller nettopp fletting, søk etter dubletter, ol. Om de er "data-kløne-trygg"! er en annen sak, men så lenge du beholder backupkopier og holder deg unna automatisk fletting, fjerne gjør en liten test/lære jobb, er det verdt å prøve. Selv er jeg særs datavant og likte ikke verktøyet, - jeg hadde nok spesielle forventninger. Men for noen år siden krøp jeg til korset og flettet to databaser sammen, med godt resultat. Jeg husker ikke så mye dessverre, men jeg tok stilling selv til hver eneste sammenslåing som Legacy foreslo, og der det ble fiel var det mest slurv fra min side. Så må en ta stilling til problestillinger som når to søsken med samme navn og ulikt fødselsår dukker opp, er det ett individ hvorav et fødselsår er rett, er det to søsken med samme navn eller er det ...  Jeg antar at Legacy har instruksjonsvideoer for dette på sitt nettsted (på engelsk)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har funnet flette-muligheten, men det virker som om det kun er innenfor den ene fila man har lastet inn.

Jeg har klart å lagre mitt slektstre flere steder i litt ulike versjoner; mange av opplysningene er like men det er også personer som er på en fil men ikke en annen.

Uansett: hvis jeg lagrer "hoved-slekts-fila" på et forhåpentligvis trygt sted, så kan jeg "herje" som jeg vil med resten uten å ødelegge noe? Eller?

Vigdis

Endret av Vigdis Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at flettemuligheten er inne i en fil. Men ta backup av filene dine, og husk hva de heter og hvor du har de. Deretter kan du ta importere en av de andre filene inn i hovedfilen din, da vil du gjerne får beskjed om at det er dubletter, og kommer til flette muligheten automatisk, og så er det bare å sjekke alle som Legacy mener er dubletter for evt å kombinere dem eller avvise at de er dubletter.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at du er i gang. Som sagt har jeg glemt litt hvordan dette fungerer. Flette passer ikke helt so konsept her, det Legacy gjør er jo å detektere potensielle dubletter og hjelpe brukeren å slå dem sammen. Mener nå å huske at utfordringen var å detektere dubletter, dvs definere kriterier som favnet tilstrekkelig bredt til å fange opp alle aktuelle dubletter og samtidig strikt nok til ikke å drukne i dårlige kandidater.

Når du samler alle dataene dine i én fil, så vil du senere kunne oppdage og se dubletter du overså i sammenslåingen, - de er iallfalll ikke tapt.. Dersom du senere oppdager noe som er borte som burde være der, kan du gå tilbake til dine gamle datafiler og sjekke opp. Behold backup-filene lenge.

Dette vil gå bra,men det vli bli arbeidsomt.

e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Legacy 9. Hvis ikke oppdater.

Det finnes ett forum for norske,svenske og danske brukere men det ser ut som at kun danskene er aktive i sitt forum.

http://legacydansk.com/forum/

Men om du kan få hjelp der vet jeg ikke.

Ellers må du nok til den amerikanske siden.

http://support.legacyfamilytree.com/

(Slik ble det da MyHeritage overtok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knut fasting skrev:

Husk at det er data/notater  i filen til venstre som blir bevart. 

Faktisk - akkurat det har jeg omsider oppfattet (og måtte gjøre om på en del fletting).

Men ellers klarte jeg å lage mer kaos! 🙄 

Jeg gikk igjennom hele slekta fra to filer og flettet til den store gullmedalje. Det ble sent; fornøyd lagret jeg resultatet på et eget sted og sovnet.

Men da jeg skulle åpne filen igjen i dag via Legacy så fant ikke Legacy noe. Når jeg åpner filutforsker finner jeg imidlertid to filer som "Komprimert (zippet) mappe".

Lar dette seg ordne - og åpne i Legacy?

Jeg har Legacy 9.0 i gratisversjon.

Vigdis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zip-filen er nok en sikkerhetskopi, prøv å gå til Fil - Tilbakekopier fil på menylinjen i Legacy.

Endret av knut fasting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, knut fasting skrev:

Zip-filen er nok en sikkerhetskopi, prøv å gå til Fil - Tilbakekopier fil på menylinjen i Legacy.

Jeg fikk åpnet det ved å "pakke ut" en av filene. Men det virker som om det er blitt mange feil i slekta. Og bilder/media har knyttet seg til feil person og samme bilde til flere personer. Sukk!

Jeg holder på med å gå igjennom det jeg kan kontrollere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider