Gå til innhold
Arkivverket

LØST!!! Hvor ble det av Nils Gustav Adolf Hansen (Alvær) f. 15.09.1867, bosatt på Garnes, Haus i 1907?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg tror nok det stemmer Torbjørn.

Hans Jonsen Alvær var min tipp oldefar og Nils følgelig bror til min oldefar Smedmester Berge Ananias Hansen Alvær. Jeg holder på å nøste opp i søskene til oldefar og deres etterkommere, og dette temaet kan fort bli fulgt av flere, for der er en del ubesvarte spørsmål rundt denne delen av slektstreet mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Rett fødselsdato på Nils Gustav Adolf er forresten 19/8 1867, noko som stemmer på ein prikk med dødsattesten frå 1940.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005452068

Takk for rettelsen Torbjørn, jeg kom i skade for å skrive dåpsdatoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, verden er ikke stor, heller ikke i slekts sammenheng. Ingeborg Amandas sønne/datter er min firmenning, og hun og hennes mann var omgangsvenner av oss i flere år før vi ble klar over at vi var i slekt.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Rune Thorstensen said:

Hans Jonsen Alvær var min tipp oldefar og Nils følgelig bror til min oldefar Smedmester Berge Ananias Hansen Alvær. J

Det må være flere Hans Jonsen i Alver på denne tiden - feks denne som er fra Flatøy men giftet seg med Anna fra Alver og alle barna er skrevet Alver

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000607382

De får også en sønn Ananias i 1847.

Kjenner du til disse? Er det noe slektskap?

Jeg graver litt for venner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jostein.

Jeg får fra tid til annen teorier på slektskap på MyHeritage som prøver å koble Hans Jonsen Flatøy sammen med min slekt. Det er imidlertid feil.

Min tipp oldefar Hans Jonsen var født på Alvær i mars 1803 av foreldre Jon Larsen Gausereide og Britha Andersdtr. Morvik.

Han giftet seg 31.03.1834 i Hamre pr.gjeld med Berthe Jacobsdtr. (Snub). Hun var ført som Nilsdtr. fordi hun vokste opp hos sin onkel Nils Olsen Erstad.

"Den 18 Aug: 1839 mødte det under Nr. 3 anførte Ægtepar tilligemed brudens Fostefader Nils Olsen Erstad, hvilke samtlige erklærede for mig i Alversunds Sogns Medhielpere sc: Knud Hans: Qvamme og Ole Mons: I. Fosse overvær: at brudens navn er Brithe Snubsd? "

Min oldefar Berge Ananias Hansen ble født 22.11.1845 på Alvær.

Dessverre blandes disse familiene ofte sammen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har henvendt meg til administratorer på MyHeritage for å få de til å rette feilen.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider