Gå til innhold
Arkivverket

Amtsskolen i Nord-Trøndelag 1876-1895

Signe Heggset
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter arkivert materiale etter Amtsskolen i Nord-Trøndelag, også kalt Nordre Trondhjems amtsskole og Inntrøndelagens amtsskole.

Det var Ola Five som styrte skolen fra dens start i 1876 til han flyttet til Kristiansand i 1892. Aage Hansteen Schelde overtok som styrer. Men skolen ble nedlagt i 1895. Jeg trenger hjelp til å finne ut om det finnes noe etter denne skolen. Jeg har funnet litt historie, spesielt i ei bok av Kristian Nygård: "Fra amtsskole til folkehøgskole" (1954) og ellers på Egge museum i Steinkjer. Jeg har vært innom statsarkivet. Der finnes noe materiale fra Nord-Trøndelag som ikke er ordnet ennå. Men i katalogen fant jeg listet opp noen bokser som jeg ikke fikk se, siden de ikke er ordnet... Håper at noen kan se igjennom disse (avskrift fra håndskrevet katalogside i perm for Nord-Trøndelag):

NORDRE TRONDHJEMS AMT/ NORD-TRØNDELAG FYLKE

avl.94 nr. 339-348      div. skoler/yrkesopplæringsfond

avl.94 nr. 542-543      landbruks- /småbrukerskole

avl.94 nr.541 (delvis)   div. skoler

Det er jammen ikke godt å si om det finnes noe fra amtsskolen der. Det jeg hadde likt å finne, er elevlister eller karakterprotokoller samt foto. Drøm, drøm....

HilsenSsigne Heggset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forummet er kun for rådgivning, ikke for oppslag i arkivene.

Arkivverket er presset på ressurser og har derfor ikke mulighet til å prioritere forespørsler om allment innsyn på bestilling. Vi kan kun slå opp enkelt identifiserbare opplysninger i arkivmateriale som er adgangsbegrenset (klausulert) Jamfør Arkivverkets serviceerklæring Om det er enkelt å finne fram til omtalt materiale i boksene du ikke fikk se, så kan det være at de kan gjøre oppslag for deg via skjemabestilling. Men det kan være at det vil kreves et større ordningsarbeide før man kan presentere stoffet for publikum og at det er derfor det ikke er blitt ordna ennå.

Ellers så kan du finne relevant stoff i Nasjonalbibliotekets søketjeneste på nett i digitaliserte bøker, aviser og tidsskrift. F.eks. finner du denne boka om Ole Five med bilder og opplysninger om amtskolen:

https://www.nb.no/items/56f8d7a7bdf1bdee09b1a25ff30ed4e4?page=17&searchText=Five%20Amtsskole

Lenke til kommentar
Del på andre sider