Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Kristian Johan Hansen født 04.04.1878 på Laksevåg/Bergen? Gift i Ålesund, dro til Amerika i 1917 via Oslo.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Kristian Johan Hansen var sønn av Nils Hansen og Oline Olsdtr. Øvrebø. Han giftet seg i Ålesund 11.03.1905 med Anne Kristi Rogne f. 10.07.1883 i Ålesund.

De fikk en sønn Nils i Ålesund 06.10.1907.

Ved folketellingen i 1910 er familien bosatt i Bergen.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036708048181

Den 14.10.1917 drar han til Amerika - New York via Oslo

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001159348

Men ved den kommunale tellingen i Bergen 1922 bor han hos sin mor, Oline Hansen. Han er sjømann og gift.

Kanskje var han bare på besøk, men det vet jeg ikke noe om.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01065522097712

Hvor ble det av ham og familien hans? Håper noen kan bidra til å finne løsningen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars.

Dette er jo året etter den kommunale tellingen jeg viste til. Så spørs det da om det er hans faste bosted eller kun en midlertidig adresse.

Jeg får prøve å grave litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan unektelig se ut til at du har funnet dem begge. Det ble i så fall ingen lykkelig slutt for noen av dem.

Da gjenstår det å se om det er mulig å finne igjen sønnen Nils som var født i Ålesund 1907.

Mange takk for flott hjelp Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Per. Jeg skal forsøke å sjekke det opp.

Det er jo et ganske så vanlig navn, men fødselsdatoen stemmer og jeg vet at han bodde i Trondheim 1925, så mye kan tyde på at du har truffet blink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rune Thorstensen said:

Den 14.10.1917 drar han til Amerika - New York via Oslo

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001159348

For ordens skyld.

Christian Johan Hansen

in the New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Christian Johan Hansen

Ethnicity/ Nationality:Scandinavian

Marital status:Married

Birth Date:abt 1877

Birth Place:Nrw

Other Birth Place:Fr Stad

Last Known Residence:Bergen, Norway

Departure Port:Kristiania, Norway

Arrival Date:25 Dec 1917

Arrival Port:New York, New York, USA

Final Destination:Brooklyn, New York

Height:5 Feet, 9 Inches

Hair Color:Blonde

Eye Color:Brown

Complexion:Fair

Money in Possession:30

Person in Old Country:Ingolf Flood

Person in Old Country Residence:Bergen

Person in US:Christioffer Kannevis

Person in US Relationship:Friend

Ship Name:Bergensfjord

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?_phsrc=YoR1&_phstart=successSource&usePUBJs=true&indiv=1&dbid=7488&gsln=hans*&gsfn_x=1&gsln_x=1&msbdy=1878&msbdy_x=1&msbdp=2&msady=1917&msady_x=1&_F0005959=bergen*&_F0005959_x=1&new=1&rank=1&uidh=bz3&redir=false&gss=angs-d&pcat=40&fh=8&h=4015197001&recoff=&ml_rpos=9&queryId=ac483545cbc8bd6010b093b9cb33131d&_gl=1*hzja4k*_ga*MTI4NzAwNTg2My4xNjU1MzI1OTE4*_ga_4QT8FMEX30*MTY1NzEyMDM0My42Ni4xLjE2NTcxMjA1NjIuMA..

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dødsannonsen på nasjonalbiblioteket, men det er kun anledning til å se den fysisk på bibliotekene. Der ser det ut som om han var gift med en Lucia.

Når jeg søker på Lucia Hansen, får jeg kun denne opp, som født Lucia Mette Galligani. https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=lucia&lastname=&birth_year_from=1905&birth_year_to=1905&birth_date=05-28&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Hun var født i Harstad den 28 Mai 1905.

Her står litt om henne, og det er helt klart hun var gift med (en) Nils Hansen. https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?f=2298&t=49776

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Per.

Det var jo interessante opplysninger.

Jeg ser at Lucia og familien var i Bergen 1912 og 1922, så det er absolutt en mulighet at det er " min " Nils Hansen hun var gift med.

Men da trenger jeg en vielse for å kunne slå det fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune,

disse to ble gift den 8 August i 1946 i Oslo, og bryllupet ble feiret på Hotel Bristol (som det står i Arbeider-Avisa den 5 August 1946. Jeg ser vielses-annonsen i NB, men får ikke opp detaljene. Det er vel mulig at de ble gift enten hos byfogden eller i den katolske kirken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Per.

Da får vi håpe det er noen som har mulighet for å sjekke dette opp. Jeg vet ikke om vielser i 1946 i Oslo er tilgjengelig på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om noen av dem er det, men ikke alle. Her er en liste over de kilder som skal være tilgjengelige - det blir vel litt leting på måfå, fordi jeg fant dem ikke ved et søk. Det er jo heller ikke sikkert deres bryllup er scannet.

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1940&to=1950&format=all&archive_key=&lt[]=vi&lt[]=vd&lt[]=bv&lt[]=bl&lt[]=fo&m[]=0301

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ancestry kommer det opp en Lucia Calligani Hansen, som ankommer Plymouth i UK. Dette kan jo være feilskrift for Gallagani, og hun reiste kanskje sammen med sin mann. Kanskje dette var en bryllups og/eller forretningsreise? Jeg tror det står fødselsdato der, men den ser jeg ikke, siden jeg ikke har tilgang på Ancestry. Kanskje @Anton Hagelee har det?  https://www.ancestry.com/search/?name=Lucia+Mette_Galligani&birth=1905_Harstad-Troms-Norway&birth_x=1-0-0&father=Giuseppe_Galligani&gender=f&mother=Laura&name_x=_s&spouse=Nils_Hansen&types=r

Men dette vil jo ikke i noe tilfelle bekrefte at det er riktig Nils Hansen, selv om jeg ikke finner noen andre Nils Hansen overhode som er født samme dato.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Per.H.Skaug said:

På Ancestry kommer det opp en Lucia Calligani Hansen, som ankommer Plymouth i UK.

Lucia Calligani Hansen

in the UK and Ireland, Incoming Passenger Lists, 1878-1960

Name:Lucia Calligani Hansen

Arrival Age:48

Birth Date:abt 1905

Port of Departure:Madeira, Portugal

Arrival Date:26 Sep 1953

Port of Arrival:Plymouth, England

Ports of Voyage:Madeira

Ship Name:Venus

Shipping Line:Bergen Steamship Company Ltd

Official Number:9607/70

ee3ScreenShot20220707at.png

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også

Lucia Hansen

in the UK and Ireland, Outward Passenger Lists, 1890-1960

Name:Lucia Hansen

Departure Age:48

Birth Date:abt 1905

Departure Date:12 Sep 1953

Departure Port:England

Shipping Line:Det Bergenske Dampskibsselskab

Search Ship Database:Search for the Venus in the 'Passenger Ships and Images' database

Destination Port:Madeira, Portugal

Master:Sverre M Johnsen

f2fScreenShot20220707at.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Anton.

Står det Nils Hansen på linjen over Lucia på det siste bildet?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Står det Nils Hansen på linjen over Lucia på det siste bildet?

Nils Hansen

in the UK and Ireland, Incoming Passenger Lists, 1878-1960

Name:Nils Hansen

Arrival Age:46

Birth Date:abt 1907

Port of Departure:Madeira, Portugal

Arrival Date:26 Sep 1953

Port of Arrival:Plymouth, England

Ports of Voyage:Madeira

Shipping Line:Bergen Steamship Company Ltd

Official Number:9607/70

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/22085828:1518?_phsrc=bzL6&_phstart=successSource&gsfn=nils&gsln=hans*&ml_rpos=1&queryId=f20de6bb32a254545a349349ac09b35d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er riktig Nils Hansen (fordi det ikke er noen andre Nils Hansen som er født samme dato, og at det derfor er Rune sin Nils som er gift med Lucia. Hennes familie kan man finne mye om bakover, det er Italienere, finner og dansker der. Også en sirkusdirektør!

Tror ikke de har barn sammen, fordi noen av de dødsannonsene jeg får sett litt av på NB, er fra søster og svigerinne av Lucia i Bergen. Men det kan jo være at dette er en annonse i tillegg til en annonse fra eventuelle barn i Trondheim. For å få vite dette sikkert, må man vel enten se hele dødsannonsene, eller man må komme i forbindelse med familien. Jeg ser at det er en del med Lucia Galiigani i treet sitt på MyHeritage, kan jo være at noen av dem vet noe mer. .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for god hjelp.

Ja, det er kanskje en ide å kontakte andre som har henne i slektstreet for å høre om de vet mer om denne Nils, eller har opplysninger om hvor de giftet seg i Oslo.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lysningen står det at Nils og Lucinda giftet seg hos Byskriveren i Trondheim:

image.png.4956bedc319110c789c73d9b304d5b98.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider