Gå til innhold
Arkivverket

Vallonere

Karin Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Hvor finnes det i Norge en oversikter vallonere i Norge ? Jeg har tatt DNA og er neste 50-50 Skandinaver/Belgisk/Nederlandsk.

Jeg er født i Bærum.

Takk for gode tips.🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Mitt vest- og nord europeiske DNA 47 % spenner seg fra Spania og nordover til Belgia - Tyskland.   Jeg var mest interessert om det fantes  noen der ute med kunnskap om eventuelle foreninger/grupper med vallonere som tema. I Sverige finnes bl.a. FB- gruppe. Jeg har en forfar med ukjent opphav. Den delen av slekten er veldig mørke. Min far sa bestandig på fleip at han var av fransk adel, p.g.a. ørnenese og den mørke huden, men han hadde blå øyne. Kanskje det han sa stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige er et godt sted å starte søk etter utvandrede valloner. Svensk gruveindustri hadde i sin tidligste historie særdeles god nytte av innvandrede vallonere. På samme måte som det var italienske innvandrere som bidro sterkt til utvikling av svensk bilindustri (Volvo, Saab).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant (og lang) dokumentar. Jeg ble kjent med det vallonske gjennom en svensk collega med et fransk-klingende etternavn. Og hun var av vallon-slekt. Siden innvandringen fant sted for mer enn 3-400 å siden (?), så er det tydelig at denne arven holder svenskene i god hevd! Samtidig føler jeg meg nesten litt berørt fordi innvandringen hadde utgangspunkt i behovet for smeder ved de svenske jerngruvene. Vallonerne hadde utviklet smed-yrket langt i forhold til her opp i Norden. Og min far var smed - sikkert en av de siste som hadde dette som fulltidsyrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng i denne sammenhengen er at mange av kvenene som innvandret til Nord-Norge på 1700- og 1800-tallet ofte hadde en eller flere mestersmeder i slektstreet sitt. Disse ser ut til å ha vært både vallonere, tyskere og/eller nederlendere/flamlendere som arbeidet ved gruvene i Nord-Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider