Gå til innhold
Arkivverket

Hvem bodde i Strandgaten 48 i Bergen

Helle Rosenvinge
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Søren Hielm Friis i 1888 og lurer på om han bodde i Strandgaten 48 i Bergen. Evt. at hans kone Helga Friis født Berle bodde der. Jeg finner dem ikke i folketellingen hverken på 1880- tallet eller 1890-tallet. Søren Hielm Friis var kaptein i inn-og utenriksfart. 
Kan dere hjelpe meg ned dette. 
med vennlig hilsen

Helle Rosenvinge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Helle Rosenvinge skrev:

Jeg finner dem ikke i folketellingen hverken på 1880- tallet eller 1890-tallet.

Kan dette være Søren og Helga med litt feilregistrert informasjon i FT1885?

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053295012108

I 1893 er Søren nevnt med bopæl Bostadveien 38 sammen med sin bror Nikolai:

https://www.nb.no/items/9f4ee838ac2ff4eb18d3d187f77934f7?page=1&searchText="Søren friis"~1

I 1895 er Søren registrert i Kristiania adressebok i Maries gate 12:

https://www.nb.no/items/885225128f57bca4c3ad6b2bd5f3a06e?page=851&searchText="Friis søren"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig nyttig informasjon.

Som barnebarn til Nicolai Friis er Helle Rosenvinge og jeg på jakt etter informasjon om vår farfar og hans brødre. 

Folketellingen fra 1885 er interessant, men forvirrende. Søren Hielm Friis var født 22/4-1850 i Sunfjord, og hans kone, Helga , født Berle 4/10-1860.

Mye taler for at det er de to som er registrert, men det er i så fall overraskende unøyaktig registrering..

Jeg har  et spørsmål til:

Far til Søren og Nicolai, vår oldefar Johan Sebastian Cammermeyer Friis bodde på Sørås i Fana fra april 1884 til sin død i juli 1890. Hvis det var en folketelling i Fana i 1885, så burde han være registrert. Kan noen hjelpe oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Svein Friis skrev:

Mye taler for at det er de to som er registrert, men det er i så fall overraskende unøyaktig registrering..

De er begge markert som «bortreist», så opplysningene om alder/fødested kan ha kommet fra noen av de andre beboerne som kanskje ikke kjente dem spesielt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider