Gå til innhold
Arkivverket

Hansen/Flood igjen. Ingolf Gerhard Flood 1901-1991 og Mathilde E. Flood 1908-1986 er gravlagt i Gravdalspollen, Bergen. Var de gift eller søsken?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ingolf og Mathilde ligger begge gravlagt i samme grav i Gravdalspollen i Bergen.

https://www.slektogdata.no/gravminner/grav/c5cf88da-2ac1-4021-a8da-502026782de0

Her skrives Mathilde som Mathilde E. Flood. Men jeg har ikke vært i stand til å finne Mathilde født eller gift. Jeg vet således ikke med sikkerhet hvor hun ble født eller hva hennes etternavn var. E kan stå for et mellomnavn men det kan også være et etternavn.

Hun var i følge gravstøtten født 11.03.1908 og død 13.12.1986. Ingolf Gerhard var født 05.06.1901 og død 10.11.1991.

Om noen evt har tilgang til en dødsannonse kan vi muligens får svar på noe.

Jeg finner heller ikke Ingolf i 1910 tellingen for Bergen/Årstad eler Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar Lars.

Da vet vi at Mathilde (E) Hansen og Ingolf Gerhard Flood var gift og hadde sønnen Birger og Gunnvald, hvor sistnevnt var gift med en Anne-Turid.

Da får jeg se om jeg kan finne Mathildes fødsel og evt vielsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feiret sølvbryllup 26.3.1956, altså var de gift i 1931

Bergens Arbeiderblad 22.3.1956

https://www.nb.no/items/d6c3fd1af955a784ce3d89764cb1d051?page=1&searchText="ingolf flood"

Bergens Tidende 25.3.1931

https://www.nb.no/items/0b030daf48736532571e5f4732900856?page=1&searchText="ingolf flood"

Endret av Lars Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der jeg, der fant du det jeg manglet Egil. Da kan jeg nok konkludere med at kona til Ingolf er hun jeg fant fra Finnmark.

Mange takk for hjelpen.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk for raskt svar Lars.

Da vet vi at Mathilde (E) Hansen og Ingolf Gerhard Flood var gift og hadde sønnen Birger og Gunnvald, hvor sistnevnt var gift med en Anne-Turid.

Da får jeg se om jeg kan finne Mathildes fødsel og evt vielsen deres.

Jeg oppfatter dødsannonsen slik at Mathilde og Ingolf kun hadde sønnen Birger. Og at Gunnvald og Anne-Turid begge er barnebarn.

Vigdis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Vigdis Olsen skrev:

Jeg oppfatter dødsannonsen slik at Mathilde og Ingolf kun hadde sønnen Birger. Og at Gunnvald og Anne-Turid begge er barnebarn.

Vigdis

Det står vår snille mor. Det burde bety at det var minst to barn som var i live på det tidspunktet. (Birger født 1933 og Anne-Turid født 1937)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Du kjenner familien.

Jeg tenkte at flertallsformen "vår" omfavnet både at hun var noens mor, svigermor, farmor etc.

Tilføyelse:

I Birgers dødsannonse ser jeg at det står "Vår kjære far, bror, svoger og onkel ..." så da har du rett i at han hadde søsken.

Vigdis

Endret av Vigdis Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vigdis Olsen skrev:

Tilføyelse:

I Birgers dødsannonse ser jeg at det står "Vår kjære far, bror, svoger og onkel ..." så da har du rett i at han hadde søsken.

For ordens skyld, legger inn dødsannonsen

image.png.2cd9899f82b2f2ef37b6554afc4fd8db.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen Lars.

Der fikk jeg barna til Birger, samt barna til Gunnvald og Turid. Da mangler jeg bare hvem Birger hadde vært gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Da mangler jeg bare hvem Birger hadde vært gift med.

Bergens Arbeiderblad 23.5.1966

image.png.d930f3713f500e902651fc23f2b1e714.png

? En notis fra 1962 også

image.png.943af1413baf4e28a397201edfcbe511.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det se ut til at han muligens først var gift med Lis Andreassen i 1962 og deretter Sigrid i 1966.

Jeg vet imidlertid ikke når sønnene Jostein og Audun ble født, og da er det vanskelig å vite om det var Lis eller Sigrid som var mor deres.

Gutten som ble født i 1966 kan selvsagt være en av de to. Og det til og med på min fødselsdag 🙂

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Vigdis.

Foreløpig forsøker jeg å samle mest mulig opplysninger om etterkommerne etter min tipp oldefar Hans Jonsen, som da ble opphavet til vår gren av det store Hansen treet 🙂

Det er jo ikke akkurat noe sjeldent etternavn, men som sagt vårt lille bidrag til det navnet startet med Hans Jonsen.

Om jeg på noe tidspunkt klarer å samle alle trådene til en slektshistorie får tiden vise. Enn så lenge legger jeg alle opplysningene inn i et slekts program.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider