Gå til innhold
Arkivverket

Overformynderrull fra Berg i Østfold. Ukjent "landskap" - og "kartet" er for uskarpt og smått for meg (og min lupe...).

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Har fått hjelp på Digitalarkivet til å finne denne: https://get.google.com/albumarchive/111827769429700679738/album/AF1QipOc78BPDroWkxb8A3nF44oiN0bfFiqlHtywIybB

uten å kjenne materialets hensikt (ha oversikt over hvem som var formyndere for umyndige barn??) og har derfor ingen kunnskap om hvordan de er bygd opp ("landskapet") eller hvordan de er ført ("kartet")

Men jeg har bladd meg frem til en side som det stå (side?) "18" øverst i venstre hjørne.

Der er vel det første som møter meg gården Nordtorp (1. kolonne).

Tallet i 2. kolonne sier antagelig ingenting(?).

Men i 3. kolonne står det (vel) et eller annet Cathrine Niels Datters ... af 27. aril 1773 ... Feber[uar?] 1774(?)

4. kolonne ramser vel opp barna Hans Torbjørnsen 11 aar, Lars 9, Anders 5, Kari 16 aar, Oloug 13 og Berthe 3. Antar at dette er barna til Cathrine Nielsdatter og hennes avdøde(?) ektemann Torbjørn (? korriger meg gjerne!)

Tillegg: Det "passer" med at en Cathrine Nilsdatter Nordtorp (40) ble begravet 11/4-1773 og at en Torbjørn Hansøn Nordtorp (56) ble begravet 20/6-1773: https://www.digitalarkivet.no/kb20061011050702

5.-8. kolonne ser ut til å være uinteressante (for meg)?

9. kolonne skjønner jeg ikke hva inneholder - men  jeg mener å kunne ane noen navn Anders et-eller-annet-sen .......... Marthe Grange . Er det "kreditorer" eller slektsrelatert interessant?

10. kolonne ser ut til å inneholde datoene 2. januar 1784, 18(?) og 20(?) juni 1776, 11. mai 1776 og til slutt "Febr. 1778(?) - som refererer til noe i foregående kolonne?

Men så kommer det som virkelig ser spennende ut: de to siste kolonnene. I den 11. ramses det opp navn som ser ut til å være i slekt: Nils Nordtorp (Cathrines (og Daniel Sørtorps) far kanskje???), Daniel Sørtorp for Hans, Lars og Berte, Lars Aas  (hvem?) for Anders, Kari og Oloug. 

Den 12. kolonnene ser enda mer spennende ut(?) men her detter jeg av lasset ... (hva dreier det seg om)?

Er det noe som forstår dette og/eller kan gi meg et lite kurs slik at jeg kanskje selv kan bruke kart og kompass og orientere meg i slike overformynderruller for fremtiden???

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke kurse deg i lesingen av dette ;-), men kan i hvert fall forsøke å tyde kolonneoverskriftene:

Gaardene med underliggende Pladser | Skiftte Protocolls folio | De afdødes eller Legat Navne, og naar Skifttet er foretaget og Sluttet. | Arvingerne tilligemed deres Alder og Opholdsstæder ved Skiftternes holdelse. | Arvene og Legata. [fire kolonner under. 1: Løsøre. 2: Reede Penge. 3: Jordegodtz Tinglyst vide Justitz Protocolls Folio. 4: Den heele Arvs Beløb.] | Hvor de Umyndiges Arve Midler ere bestaaende og i hvilke Pandter eller mod hvad anden Sikkerhed. | Pandte Obligationernes og andre Beviisers Dato. | Formyndere Tilsynsmænd og Curatorers Navne og Opholdsstæd. | Examinations Tiiden samt hvad Forandringer ved Værgemaalene excisterer, og naar de Umyndige udgaaer af Ober formynder Roullen, jtem afkaldernes Dato og hvad folio i Justitz Protocollen Tinglyst, og i Pante og Skiøde Protocollen jndførdt. |

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Even Stormoen skrev:

Kan dessverre ikke kurse deg i lesingen av dette

Rettere sagt: Har ikke kunnskap nok til å kurse . . .

Mvh

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår.

Men kan du (eller noen andre) fortelle meg "akkurat" hva det står mellom "I kurator Smiths" og "Nils Nordtorp" aller først i kolonnen Formyndere Tilsynsmænd og Curatorers Navne og Opholdsstæd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett. I samme kolonne nederst på side 28 og øverst på side 29 står det antagelig det samme(?) bortsett fra at på side 28 er Nils Nordtorp en "Torbjørnsøn"?

Beklager maset men jeg kan ikke begripe hvem han skulle være "broder" av. Ut fra navnet kunne man jo tenke seg en veldig mye eldre (myndig) bror av de umyndige barna???

(I så fall neppe med Cathrine som mor... hun må jo maks ha vært 15 år gammel da en slik Nils ble født...)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar, men her ferieres kraftig 😉

Joda, på begge sidene er det snakk om broren Niels Nordtorp som ‹stand-in› for Prokurator Smith.

Side 28 er han i tillegg skrevet som Torbiørnsen. Er han da kanskje bror til avdøde Hans Torbiørnsen på s. 29?

Hvorfor han da også nevnes som bror på 28 hvor avdøde er Torbiørn Hansen (faren?) har jeg ingen god forklaring på. Skriveren har dog kommet i skade for å føre Torbjørns arvinger også som Hans’ men strøket over. Kan benevnelsen «Broder» ved den formodede faders død også være en feilføring som ikke er rettet opp?

På den annen side burde jo både Hans og Niels Torbiørnssønner i så fall vært oppført som arvinger etter Torbiørn . . .

Nei, dette skjønner jeg ikke.

Det er en grunn til at jeg stort sett befatter meg med skrifttyding – ‹trygt og greit› å (av og til) kunne gjengi hva som er skrevet men jeg har ikke hode til å tolke det i en større sammenheng . . .

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er flere som er usikker på hvordan dette skal tolkes.

Men siden det er fra en overformynderrull så vil jeg anta at det med "arvinger" her menes "umyndige arvinger"?

Det er ingen "Hans Torbjørnsen" ført i kirkeboka som død 1780-84 (det står vel skifte 1784?) og derfor vil jeg gjette på at "Hans Torbjørnsen" er feilskrift for "Torbjørn Hansen" og at arvingene er strøket ut fordi de ikke lenger hører inn under overformynderiet (fordi siste barn, Berte, er blitt gift med en Hågen Hansen så vidt jeg kan tolke kråketærne aller nederst i siste kolonne?) og ikke fordi de ikke er "feil arvinger"?

PS

En Nils Torbjørnsøn Nordtorp ble konfirmert i 1770 - det kan være "broderen": https://www.digitalarkivet.no/kb20061013010028

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tom askerøi skrev:

Men siden det er fra en overformynderrull så vil jeg anta at det med "arvinger" her menes "umyndige arvinger"?

10 timer siden, tom askerøi skrev:

og at arvingene er strøket ut fordi de ikke lenger hører inn under overformynderiet

Det har du selvsagt rett i. Nok en gang: Jeg har ikke hode til dette . . .

Men her er i alle fall de angjeldende «kråketær» forsøksvis tydet:

S. 28:

Karis mand Hans Thiis givet

afkald som er ting læst 11 Juli

1785

Orlougs Mand John Madsen givet

Afkald tingl V: T: 1788

Anders givet Afkald tingl (??) T: 1788

Berthe er gift med Haagen Fotland(?)

paalagt(?) Afkald I(?) X(?) 1792

Haagen Hansen gav Afkald Paa

Berthes Arv dat. 9 October og Ting-