Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er Markus Høg.

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Vi er i Time på Jæren. Der finner vi ekteparet:

Lars Larsen Aklangberg og Lisbet Markusdatter Høg (1643-1741).

Hun står bare som datter av en fiktiv Markus Høg som ikke vites hvor kommer fra. Er dette adelslekten Høg/Høeg eller hva, og hvem er Markus og hvor ble Lisbet født.

Jeg finner ikke noe i Lasson og DelGobe.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Vi er i Time på Jæren. Der finner vi ekteparet:

Lars Larsen Aklangberg og Lisbet Markusdatter Høg (1643-1741).

Hun står bare som datter av en fiktiv Markus Høg som ikke vites hvor kommer fra. Er dette adelslekten Høg/Høeg eller hva, og hvem er Markus og hvor ble Lisbet født.

Jeg finner ikke noe i Lasson og DelGobe.

Mvh. Torbjørn.

Geni finner jeg i en lang tekst om Lars bla. dette: "...Lars skulle i følge mormonarkiver være gift med Lisbeth Margusdtr Høg i 1704 i Time Rogaland i en alder av 47 år...", det første jeg da ville sett etter er om denne vielsen er nevnt i en kirkebok for Time i 1704. Det er ikke alt man skal stole på som er lagt inn Familysearch (mormornerne) heller, men verdt å undersøke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Geni finner jeg i en lang tekst om Lars bla. dette: "...Lars skulle i følge mormonarkiver være gift med Lisbeth Margusdtr Høg i 1704 i Time Rogaland i en alder av 47 år...", det første jeg da ville sett etter er om denne vielsen er nevnt i en kirkebok for Time i 1704. Det er ikke alt man skal stole på som er lagt inn Familysearch (mormornerne) heller, men verdt å undersøke.

Fra Ovenstads militærbiografier:

Skjermbilde (383).png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisbet var mye yngre. Hele 30 år.

Lisbet Markusdatter Høg, født ca. 1673. «Dend 10 October (1741) blev Jordet Hr. Leutnant Achelbergs fru Kiereste ved Nafn Lisbeth Marchus Datter Høg, udj sin alders 68 aar.». i Time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider