Gå til innhold
Arkivverket

Farskapssak

Recommended Posts

Min bestefar, Hermann Nilsen (født 28.10.1867 i Nannestad), er født utenfor ekteskap (Uækte), han ble derfor «bortleid» til et barnløst ektepar. Farens navn er Niels Haagensen Hole og morens er Berthe Jacobsdatter. Jeg har funnet ut at hans mor har betalt alle underholdningsbidrag alene (fra fattigprotokollen i Nannestad), frem til han fylte 15 år (ble konfirmert). Faren har altså ikke betalt noe, på tross av at han er kjent, er gift, har flere barn og er bosatt i Kristiania. Både faren og moren var  både født og oppvokst i Nannestad.

Faren var vaktsoldat på Akershus festning på den tiden min bestefar ble født. Jeg mener å ha lest at de eneste(?) fedrene til uekte barn som slapp underholdningsbidrag, var de som var tilsluttet forsvaret.

I forbindelse med Uækte barn ble det vel avviklet en farskapssak/politiforhør/domsslutning, hvor farskapet ble fastslått.

Kan dere hjelpe meg å finne referat/dom fra denne saken?

Da dette er et av de siste «mysterier» i min bestefars historie, håper jeg at dere kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16-1700-talet kunne menn verve seg for å sleppe unna straff ved leiemål(dvs. barn fødd utenom ekteskap). Utover 1800-talet skal der ha komt nye betemmelsar på omådet. På denne tida her kunne mor kreve bidrag for barn fødd utanfor ekteskap. For å gjere dette måtte ho først reise oppfostringssak hos amtmannen. Om ho ikkje gjorde dette slapp barnefaren unna, sjølv om han var registrert i kyrkjeboka som far. Og det har vist seg at oppimot 80% av barnemødrene let vere å reise slik sak.

Her kan du lese meir om farskap:

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskapssaker-rettshistorisk-gjennomgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei

I mitt spørsmål ber jeg også om: "I forbindelse med Uækte barn ble det vel avviklet en farskapssak/politiforhør/domsslutning, hvor farskapet ble fastslått.

Kan dere hjelpe meg å finne referat/dom fra denne saken?"

Jeg kan gjerne oppsøke arkivverket for å lete selv, men jeg vet ikke hvor jeg skal lete. Kan dere hjelpe meg med dette?

Vidar Lurud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriv at «ble det vel avviklet en farskapssak», så tyder eg det som at du antar at ei slik sak er blitt avvikla, og i det høvet har eg vist til at dette slett ikkje er sjølvsagt. Men om du vil leite etter ei slik sak, så startar du å leite i journalen hjå amtmannen i tida rundt barnet er fødd.

Då skulle det i dette høvet vere Amtmannen i Akershus, katalog her:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000000494?ins=SAO

Lenke til kommentar
Del på andre sider