Gå til innhold
Arkivverket

Ekstraskatt 1767

Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Igjen har jeg noen detaljer som det slites med i heimen:

Troms fylke, Senja og Troms, Ekstraskatt nr. 22b (1765-1768), Dokumentside, Side 174
https://www.digitalarkivet.no/rk10051201090178

Kolonneoverskrift, siste kolonne:
"De fattige, som ???? ??? ?????? ??-maal, Sængeligende forarmet, og ikke Formaaer Skatten at betale"

Siste post, Matriculs Nummer: 19:
"Angstøen, Ditto [Hyssing] | Jørgen Simensen, Absalon Simensen | ????? ??????, Simen Olsen, Pernille Rasmusdr"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fattige, som side paa enhver opsiders Leje-maal, Sængeligende forarmet, og ikke Formaaer Skatten at betale"

Angstøen, Ditto [Hyssinge] | Jørgen Simensen, Absalon Simensen | Caren Tomes dr, Simen Olsen, Pernille Rasmusdr"

Eg er litt usikker på kvar Caren høyrer til. Det kan verke som om dobbeltstreken (" = ") markerer at det er neste gard;
altså at Caren høyrer til "Haaøen".  Du må kanskje granske protokollen litt nærare for å finne ut kva som er praksisen her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Ivar.

Igjen har du helt rett:

Etter at du vekket meg fra en slags hyper-fokus på feil ting, har jeg sjekket databasen: Caren her, er faktisk kona til Mads Jensen (listet rett over) på Håja [Haaøen]!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.