Gå til innhold
Arkivverket

Dekor på skjold i Lesjaskog (-verk) kyrkje - kva er det?

Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Over døra til sakristiet i Lesjaskog kyrkje heng det to like, berre speglvendte, skjold. Dei er av nokså tynt blikk, svakt bua og er tett perforerte langs kantene, som om dei har vore festa med tråd eller små nagler på eit rundt objekt, som ei skål eller tønne.

I overkant av framsida er det noko som liknar eit horn, og på kvar side er det eit par små ansikt i profil. Under og på baksida er det altså dekor

Sokneprest Aksel Amlie skreiv i ei omtale av kyrkjas 250-årsjubileum (trykt opp att i 300-årsjubileet) om skjolda at dei "har tilhørt en eller annen slekt i jernverkets historie".

Nokon som kjenner att skjolda eller har ei forklaring på kva dei kan ha symbolisert?

Begge over døra-.jpg

Høgre framside-.jpg

Høgre bakside-.jpg

Endret av Arnfinn Kjelland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjoldene kan være lysskjold. Slike kunne festes til lys  i sammenheng med begravelser.  Andre lysskjold som jeg har sett, har faste ringer bak som det kan bindes fast i. Kanskje hullene her gjør samme nytten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lignende blir kalt begravelsesskjold i denne rapporten: https://ra.brage.unit.no/ra-xmlui/bitstream/handle/11250/176357/Stavkirkeprogrammet_NIKUOppdragsrapport_56_2011.pdf se side 4, lignende hull til feste.

Ellers brukes begrepene litt om hverandre ser jeg: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Begravelsesskjold

Men burde være mulig å finne noen kandidater dette kan tilhøre. Skjoldet viser en skrå bjelke, med noe stilliserte motiver på hver side og vesselhorn over hjelmen.

(Er motivet helt likt på høyre og venstre side?).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De likner på personlige våpenskjold og viser både skjold med skråbjelke ledsaget av figurer,, hjelm med bøyler og hjelmtegn med horn. Det andre synes å være et monogram, dvs. satt sammen av forbokstaver til en person.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut til å vere eit slik våpenskjoldt ja, for her er slektsvåpenet til Irgens (takk til Hans); der Poul (lokalt "Stor-Pål") jo var den siste verkeleg aktive drivar av Lesja jernverk.

Kan vel kalle dette, dvs. identifiseringa, for løyst. Men to speglvendte versjonar er vel uvanleg. Var kanskje meir individualist, han "Stor-Pål" 🙂 

Endret av Arnfinn Kjelland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Arnfinn Kjelland skrev:

Ser jo ut til å vere eit slik våpenskjoldt ja, for her er slektsvåpenet til Irgens (takk til Hans); der Poul (lokalt "Stor-Pål") jo var den siste verkeleg aktive drivar av Lesja jernverk.

Kan vel kalle dette, dvs. identifiseringa, for løyst. Men to speglvendte versjonar er vel uvanleg. Var kanskje meir individualist, han "Stor-Pål" 🙂 

Enig i det Arnfinn, skjoldet har de samme figurene som slektsvåpenet til Irgens (bare i litt annen form), så da er disse sannsynligvis brukt i begravelsen i 1784 og hengt opp på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tjukkeste slekta mi 🙂 Jeg er under Henning Irgens (1637-1699) og hans hustru Wesling. Har du interesse av Irgens anbefaler jeg en tur bak altertavla i Røros kirke. Der henger maleri av foreldrene til Henning, Johannes og Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Berit Søreng skrev:

Det er tjukkeste slekta mi 🙂 Jeg er under Henning Irgens (1637-1699) og hans hustru Wesling. Har du interesse av Irgens anbefaler jeg en tur bak altertavla i Røros kirke. Der henger maleri av foreldrene til Henning, Johannes og Elisabeth.

Har nok ikkje anna interesse enn at 'vår' (i Lesja) Irgens var ein sentral eigar av jernverket. Nyttig å få stadfesta at skjolda i kyrkja nok er frå han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er en forvrengt variant av slektsvåpenet til Irgens. Legger ved her en normalisert utgave av skjoldet fra min bok Norske slektsvåpen (1976, side 133-134) og tegnet av Harald M. Gram.  Heraldisk våpenbeskrivelse ((blasonering): "Skrådelt i blått og rødt: i 1. felt to sølv roser langs delelinjen, i 2. felt tre sølv liljer langs delingen. På hjelmen en sølv lilje mellom to vesselhorn veksevis delt i blått og sølv."

Våpenet er også ført med andre planter i 1.felt, samt delt på andre måter.Flere varianter er nevnt i boka: planter fra vann i skjoldet, eller tulipaner (naturlige liljer?)i 1.felt.

Irgens.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider