Gå til innhold
Arkivverket

Grandonkel Birger Hasle (1887+1960), bosatt i Frankrike var gift eller samboer med Janette Lesquilbet de Nesmond. Opplysninger om henne savnes.

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

Min grandonkel, Birger Hasle), født Drammen 27 august 1887, død Caen Frankrike 10 mars 1960. Etter handelsgym reiste han til Tunis i 1909 og til Frankrike i 1919. Han ble generaldirektør i  det store norsk/franske trelast-importselskapet "Anciens Etablissements L. Savare & Co i Caen og Deauville 1919-40. Var norsk visekonsul i Caen fra 1929. Fikk tildelt St. Olavs orden i 1939 for sine konsulære tjenester. Bodde i Paris 1943-53 og i Caen 1953-60.

I bokverket  om tildelinger av St. Olavs orden, står det at min grandonkel giftet seg i Paris 26 november 1929 med Janette Lesquilbet de Nesmond, født Pau, Frankrike 17 november 1892, datter av Jules Lesquilbet de Nesmond, major i den franske armé og hustru Julia. 

Skjønt tante Janette kalte seg Madame Hasle, betviler familien at de var gift, siden hun var katolikk med 2 barn fra et første ekteskap som ikke var oppløst. Hun var samboer med Birger Hasle allerede i 1921 og de to barna hennes, Nenette og Paul var da i alderen 7-8 år. Kanskje er ekteskapet inngått borgerlig?

Etter at Birger Hasle døde i 1960, skal konen/samboeren Janette ha flyttet til Paris hvor hun antagelig døde få år etter. Hun var syk og sengeliggende ved min grandonkels bortgang.

Hvordan finne ut mer om denne damen, hennes foreldre, ektemann og 2 barn? Lequilbet de Nesmond var tydeligvis hennes pikenavn. Etternavnet på  hennes franske ektemann savnes.

Lar det seg gjøre å finne Janettes etternavn i folketellinger, adressebøker for Caen? Videre hvordan skal jeg gå frem for å finne ut når hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser vel ut som om det er denne, da var Jules Louis Denis Lesquilbet hennes farsnavn og Justine Marie Julia de Nesmond hennes mors navn. Jeanne Justine LESQUILBET var født den 17 November 1886 i Billère, Pyrénées-Atlantiques, og døde 18 June 1969 - Eaubonne, Val-d'Oise. Det ser ut som om fødselen hennes var 6 år tidligere enn det du har, men navn og dato (ikke år) stemmer jo. Hun har også barn ved navn Paul og Jeanette, det er vel antageligvis dine Paul og Nenette?

https://gw.geneanet.org/montariol?lang=en&pz=eric+joel+laurent&nz=montariol&p=jeanne+justine&n=lesquilbet

Om det er riktig person, har de også en del kilder og videre familie. Kanskje det også kan være verdt å kontakte eieren av treet, om du vil finne mere ut - det vil si om han vet noe om din grand-onkel.

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bjørn Piro II said:

Skjønt tante Janette kalte seg Madame Hasle, betviler familien at de var gift, siden hun var katolikk med 2 barn fra et første ekteskap som ikke var oppløst. Hun var samboer med Birger Hasle allerede i 1921 og de to barna hennes, Nenette og Paul var da i alderen 7-8 år. Kanskje er ekteskapet inngått borgerlig?

Kirkebøkene i Frankrike forsvant ganske tidlig, like etter revolusjonen. Etter dette ble alle fødsler, vielser og dødsfall ansett som et sivilt anliggende. Kirkebøker, slik vi kjenner fra Norge, eksisterer ikke. I Frankrike finnes disse opplysningene på det lokale rådhuset (Mairie) eller i et arkiv, vanligvis et departementsarkiv.

(Jeg har en fransk oldemor og har brukt mye tid i franske arkiver 🙂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er folketellingen 1911 for Asniéres-sur-Seine:

D_NUM_ASN_1911 - 1911 - 1911 Démo - Archives départementales des Hauts-de-Seine

Folketellinger i Frankrike er i veldig liten grad transkribert/søkbar. Man er derfor avhengig av å vite adresse/gate personer man søker har bodd på. Har man ikke denne informasjonen er det bortimot håpløst å finne frem i større byer. I mindre landsbyer, derimot, kan man med en god dose tålmodighet bla gjennom hele folketellingen til man finner de personene man søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig overrasket og fant det nesten utrolig at disse opplysningene lot seg oppdrive, så stor takk til dere begge. 

Alt passet for at dette var rett person med de rette foreldrene, tross avvik i fødsel. Tilsendt kilde viser at grandtante Janette var født i 1886, men min grandonkel har gjort henne yngre og oppgir 1892. Samboerskapet var dårlig likt av familien i Norge og ennå verre hadde det blitt om damen var eldre enn ham!  Men så er det at jeg stusser når jeg ser at sønnen Paul og datteren Jeanette er født i 1909. 

Legger ved et foto som er tatt i Caen i 1922, som til høyre viser Birger Hasle stående med sin samboer Janette sittende foran seg til høyre, sammen med de 2 barna som ifølge mine notater heter Nenette og Paul. Janettes 2 barn vil i følge den franske kilden på dette bildet være 13 år gamle (begge opplyses å være født i 1909), men disse ser da langt yngre ut? Dessuten har jeg alltid bare hørt om 2 barn, men ifølge tilsendt kilde  var det også et tredje barn. De to andre vokste opp i hjemmet til min grandonkel, men kan hende ble barna splittet, og at den eldste derfor vokste opp hos faren. Den lille piken til venstre med sløyfe i håret er min mor, og hun er født i 1917. Er det virkelig 8 års aldersforskjell mellom disse 2 pikene? Ja, her er sannelig noe å gruble over.

image.thumb.jpeg.fc29cc8ccbbe9dac12d1b2607792850f.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette på Ancestry:

Jeannette Paulette Loiseaux

Born in Sfax, Safaqis, Tunisia on August 26 1915. Jeannette Paulette Loiseaux married Renaud Pierre Marie de Rouffignac. She passed away on November 7 1984 in Mexico City, Mexico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke Paul eller Nenette født i Asnières-sur-Seine i 1909 (hvor antatte foreldre Jeanne Lesquilbet og Louis Emile Loiseaux giftet seg i 1907):

E_NUM_ASN_N1909 - 1909 - 1909 Démo - Archives départementales des Hauts-de-Seine

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/9179826:60426?tid=&pid=&queryId=f00c5bdde58775328cac31d37252133d&_phsrc=ITW19942&_phstart=successSource

Jhannette Loisfaux Vda Di de Rouffignao

in the Federal District, Mexico, Civil Registration Deaths, 1861-1987

Name: Jhannette Loisfaux Vda Di de Rouffignao
Birth Date: abt 1915
Death Registration Date: 7 nov. 1984 (7 Nov 1984)
Death Registration Place: Cuauhtémoc, Distrito Federal, México (Mexico)
Father: Emile Loisfaux
Mother: Jeanne Juntine Lesquilbet
Spouse: Benaud De Roupfignao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Bjørn Piro II said:

Jeg ble veldig overrasket og fant det nesten utrolig at disse opplysningene lot seg oppdrive, så stor takk til dere begge. 

Alt passet for at dette var rett person med de rette foreldrene, tross avvik i fødsel. Tilsendt kilde viser at grandtante Janette var født i 1886, men min grandonkel har gjort henne yngre og oppgir 1892. Samboerskapet var dårlig likt av familien i Norge og ennå verre hadde det blitt om damen var eldre enn ham!  Men så er det at jeg stusser når jeg ser at sønnen Paul og datteren Jeanette er født i 1909. 

Legger ved et foto som er tatt i Caen i 1922, som til høyre viser Birger Hasle stående med sin samboer Janette sittende foran seg til høyre, sammen med de 2 barna som ifølge mine notater heter Nenette og Paul. Janettes 2 barn vil i følge den franske kilden på dette bildet være 13 år gamle (begge opplyses å være født i 1909), men disse ser da langt yngre ut? Dessuten har jeg alltid bare hørt om 2 barn, men ifølge tilsendt kilde  var det også et tredje barn. De to andre vokste opp i hjemmet til min grandonkel, men kan hende ble barna splittet, og at den eldste derfor vokste opp hos faren. Den lille piken til venstre med sløyfe i håret er min mor, og hun er født i 1917. Er det virkelig 8 års aldersforskjell mellom disse 2 pikene? Ja, her er sannelig noe å gruble over.

image.thumb.jpeg.fc29cc8ccbbe9dac12d1b2607792850f.jpeg

Nenette, jenten med sløyfe under Birger, må vel være egentlig være Jeanette født i 1915 som Sven fant? Da blir det Paul f. 1909, Jeanette f. 1915 og din mor f. 1917. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å fordøye alle innkomne opplysninger, men tusen takk til dere alle. Alt ble nå meget enklere etter å ha sett hva du har funnet Sven. Jeanette Paulette Louiseaux var født i Sfax, Tunis 26.8.1915. Altså ikke 1909 som det står i den franske kilden. Det rimer bedre i forhold til vedlagte foto. Hun er altså på bildet 7 år.  

Min grandonkel bodde i Sfax i Tunis 1909-19 og var direktør for firmaet Henriksen og Larsen som hadde etablert seg der. Han var også svensk visekonsul i disse årene. Det var der han beilet til Madame Louiseaux som snart ble hans samboer.  Det ryktes i familien at det også var han som faren til Jeanette som ble født i 1915. Jeg husker også at jeg ble fortalt at Nenette giftet seg og bodde med mann og barn i Syd-Amerika. Det passer jo presis med det du skriver Sven, om at hun døde i Mexico.

Er det vanskelig å finne avis dødsannonsene til min grandonkel Birger Hasle (som døde i Caen 10 mars 1960)  og tante Janette - Jeanne (Jeanette) Louiseaux (som døde i Euabonne, Val-d'Oise) 18 juni 1969?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn Piro II said:

Jeg har ikke klart å fordøye alle innkomne opplysninger, men tusen takk til dere alle. Alt ble nå meget enklere etter å ha sett hva du har funnet Sven. Jeanette Paulette Louiseaux var født i Sfax, Tunis 26.8.1915. Altså ikke 1909 som det står i den franske kilden. Det rimer bedre i forhold til vedlagte foto. Hun er altså på bildet 7 år.  

Min grandonkel bodde i Sfax i Tunis 1909-19 og var direktør for firmaet Henriksen og Larsen som hadde etablert seg der. Han var også svensk visekonsul i disse årene. Det var der han beilet til Madame Louiseaux som snart ble hans samboer.  Det ryktes i familien at det også var han som faren til Jeanette som ble født i 1915. Jeg husker også at jeg ble fortalt at Nenette giftet seg og bodde med mann og barn i Syd-Amerika. Det passer jo presis med det du skriver Sven, om at hun døde i Mexico.

Er det vanskelig å finne avis dødsannonsene til min grandonkel Birger Hasle (som døde i Caen 10 mars 1960)  og tante Janette - Jeanne (Jeanette) Louiseaux (som døde i Euabonne, Val-d'Oise) 18 juni 1969?

Vær klar over at familietreet på Geneanet som jeg linket til i mitt innlegg, kun sa at Jeanette ("Nenette") varfødt etter 1909, ikke i 1909. Så det henger sammen.

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Per, jeg har tydeligvis oversett at det et sted stod at Nennette (Jeanette) var født etter 1909. I oppstillingen under var det bare skrevet 1909, og det passet jo dårlig.  Jeannette døde 1984 i Mexico city, men hukommelsen min sier at han var brasilianer og ikke meksikaner. Går det an å finne ut mer om denne mannen?

Dødsannonsen til Birger fra 1960 var det min familie som rykket inn, så den har jeg. Jeg var mest interessert annonsen som stod i franske aviser (i Caen) , for å se om tante Janette omtaler seg som Madame Hasle.

Så kommer nok et bevis for at opplysningene fra de franske kildene relaterer seg til de rette menneskene. Se bildet under som jeg klarte å rote frem fra min kjellerbod. Det viser Birger Hasle avbildet i 1936 i forbindelse med en tennis match. Stedatteren Nenette sitter til høyre  og ved siden av henne har Birger med sirlig håndskrift skrevet: Renaud de Rouffinac - altså mannen Nenette siden giftet seg med!

image.thumb.jpeg.b54c2b2e4b10dfb1f9c45e918f9ce67a.jpeg

•  
    •  
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bjørn Piro II said:

Takk til Per, jeg har tydeligvis oversett at det et sted stod at Nennette (Jeanette) var født etter 1909. I oppstillingen under var det bare skrevet 1909, og det passet jo dårlig.  Jeannette døde 1984 i Mexico city, men hukommelsen min sier at han var brasilianer og ikke meksikaner. Går det an å finne ut mer om denne mannen?

Dødsannonsen til Birger fra 1960 var det min familie som rykket inn, så den har jeg. Jeg var mest interessert annonsen som stod i franske aviser (i Caen) , for å se om tante Janette omtaler seg som Madame Hasle.

Så kommer nok et bevis for at opplysningene fra de franske kildene relaterer seg til de rette menneskene. Se bildet under som jeg klarte å rote frem fra min kjellerbod. Det viser Birger Hasle avbildet i 1936 i forbindelse med en tennis match. Stedatteren Nenette sitter til høyre  og ved siden av henne har Birger med sirlig håndskrift skrevet: Renaud de Rouffinac - altså mannen Nenette siden giftet seg med!

Det beviser det jo helt klart. Her er forøvrig litt mer om familien Nenette giftet seg med. (på Fransk først, før jeg har brukt Google Translate til engelsk. Det går sikkert an å finne mer om han og familien. Navnene er jo helt klart franske, så det kan vel være litt tilfeldig om de bodde i Mexico eller Brasil - de utvandret vel fra Frankrike.

Mercredi dernier, en l'église de Bièvre (Seine-et-Oise), a été béni dans la plus stricte intimité le mariage de Mlle Jeannette Loiseaux, fille et belle-fille de M. B. Harlé, consul, industriel, chevalier de la Légion d'honneur, et de madame, née Lesquiibet de Nesmond, avec M. Renaud de Rouffignac, fils de M. Henri de Rouffignac, mort pour la France, et de madame, née Gerrnaine Lours.

Les témoins étaient, pour la mariée le consul B. Haslé, chevalier de la Légion d'honneur, son beaupère; et Mme G. Rey, chevalier de la Légion d'honneur, sa tante 'pour le mdrié M. André Tabard, son cousin, et M. Jean de Rouffignac, son frère.

Last Wednesday, in the church of Bièvre (Seine-et-Oise), was blessed in the strictest intimacy the marriage of Miss Jeannette Loiseau, daughter and daughter-in-law of MB Harlé, consul, industrialist, knight of the Legion of honor, and of Madame, née Lesquiibet de Nesmond, with M. Renaud de Rouffignac, son of Monsieur Henri de Rouffignac, who died for France, and of Madame, née Gerrnaine Lours.

The witnesses were, for the bride, the Consul B. Haslé, Knight of the Legion of Honor, her father-in-law; and Mrs. G. Rey, Knight of the Legion of Honor, his aunt 'for the mdrié Mr. André Tabard, his cousin, and Mr. Jean de Rouffignac, his brother.

Og det kommer herfra: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjmgN2H8Pr4AhVLmGoFHXdeCtcQFnoECAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fgallica.bnf.fr%2Fark%3A%2F12148%2Fbpt6k4094520%2FtexteBrut&usg=AOvVaw3TknmTtAy5wiTdW4gY3KdU

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på den tidligere posten, bør dette være Renaud de Rouffignac https://gw.geneanet.org/marek2?lang=fr&pz=marc+philippe+christophe&nz=tutaj&p=renaud&n=de+rouffignac . Familien stemmer, med en far Henri, en mor Germaine Lours og en bror Jean.

Det ser da ut som om han var gift med Josette RENAUD før han ble gift med Nenette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........Forrige onsdag, i kirken Bièvre (Seine-et-Oise) ble velsignet i den strengeste intimitet ekteskapet til Miss Jeannette Loiseaux, datter og svigerdatter av Mr. B. Harlé, konsul, industrialist, ridder av Æreslegionen, og Madame, født Lesquiibet de Nesmond, med Mr. Renaud de Rouffignac, sønn av Mr. Henri de Rouffignac,

Per og Sven: Se teksten ovenfor - her oversatt til norsk, for her fremgår det noe høyst  oppsiktsvekkende ved registreringen av ekteskapet til Nenette (Jeanette Loiseaux). Der står min grandonkel som far! Mr. B. Harle, kan ikke slik jeg ser det være andre enn Birger Hasle, for han var konsul, leder av en industribedrift, og hadde fått Æreslegionen (det var jeg også kjent med). Legg merke til at Louis Emile Loiseaux ikke blir oppført som far i vielsesdokumentene. Jeg har ymtet frempå tidligere at min grandonkel kan hende var faderen, og lurer nå på om dette er beviset?? Men det kan jo også bare være en bekreftelse på at det var han som hadde trådt inn i farsrollen. 

Flott Sven at du også har funnet dataene på Nenettes ektemann. Undres på om noen av hennes 3 barn er i live i Mexico City (hvor jeg for øvrig befant meg i 2013).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, det er nok ingen tvil om at B. Harle er B. Hasle, men jeg tror ikke dette i seg selv er noe bevis. Han var jo stefar, dersom de var gift (og i alle fall bodde han jo sammen med dem). Det er jo ikke uvanlig at en stefar oppføres som far ved et bryllup, det har jeg sett mange ganger også i Norge.

Det kan jo saktens være at Birger faktisk er faren hennes, men jeg ville ikke nødvendigvis trekke den konklusjonen kun pga hva som stod ved vielsen. Da måtte du nok ha tatt en DNA test, men det er jo sikkert noen av barna eller barnebarna som er live.

Det som antageligvis ser ut til å være svigerdatteren Ann Lucas de Rouffignac bor i hvertfall i Austin Texas, og du kan finne henne på Facebook om du søker på henne. Så du kan sikkert komme i kontakt direkte med familien.

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Det beviser det jo helt klart. Her er forøvrig litt mer om familien Nenette giftet seg med. (på Fransk først, før jeg har brukt Google Translate til engelsk. Det går sikkert an å finne mer om han og familien. Navnene er jo helt klart franske, så det kan vel være litt tilfeldig om de bodde i Mexico eller Brasil - de utvandret vel fra Frankrike.

Mercredi dernier, en l'église de Bièvre (Seine-et-Oise), a été béni dans la plus stricte intimité le mariage de Mlle Jeannette Loiseaux, fille et belle-fille de M. B. Harlé, consul, industriel, chevalier de la Légion d'honneur, et de madame, née Lesquiibet de Nesmond, avec M. Renaud de Rouffignac, fils de M. Henri de Rouffignac, mort pour la France, et de madame, née Gerrnaine Lours.

Les témoins étaient, pour la mariée le consul B. Haslé, chevalier de la Légion d'honneur, son beaupère; et Mme G. Rey, chevalier de la Légion d'honneur, sa tante 'pour le mdrié M. André Tabard, son cousin, et M. Jean de Rouffignac, son frère.

Last Wednesday, in the church of Bièvre (Seine-et-Oise), was blessed in the strictest intimacy the marriage of Miss Jeannette Loiseau, daughter and daughter-in-law of MB Harlé, consul, industrialist, knight of the Legion of honor, and of Madame, née Lesquiibet de Nesmond, with M. Renaud de Rouffignac, son of Monsieur Henri de Rouffignac, who died for France, and of Madame, née Gerrnaine Lours.

The witnesses were, for the bride, the Consul B. Haslé, Knight of the Legion of Honor, her father-in-law; and Mrs. G. Rey, Knight of the Legion of Honor, his aunt 'for the mdrié Mr. André Tabard, his cousin, and Mr. Jean de Rouffignac, his brother.

Og det kommer herfra: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjmgN2H8Pr4AhVLmGoFHXdeCtcQFnoECAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fgallica.bnf.fr%2Fark%3A%2F12148%2Fbpt6k4094520%2FtexteBrut&usg=AOvVaw3TknmTtAy5wiTdW4gY3KdU

Jeg prøver å finne datoen for vielsen, står den oppgitt noe sted i kilden?

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider