Gå til innhold
Arkivverket

Fangepotokoller og straffesaker vedr Kristoffer Kristoffersen Slaatten/Slaattebraaten f 10.05.1852 i Ådal

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Kristoffer Kristoffersen Slaattebraaten ble født 10,05,1852 i Ådal.

Han fikk datteren Karen 30.05.1872 i Hedalen, Sør-Aurdal.

Han giftet seg og bosatte seg i Aaslibraaten i Hedalen, Sør-Aurdal.

I 1896 fikk han en dom for blodskam og sonte i Botsfenslet som fange nr 6891.

Jeg vet ikke når han ble satt inn eller hvor lang straffen ble, men han er i fengslet i 1900.

Jeg har prøvd å finne domsaktene, straffeutmålingen og fangeprotokollene, men finner kun selve vitneavhørene i ekstrarettsprotokollen for Sør-Aurdal i perioden 189 - 96. Finner også noen artikler i Gjøviks Blad i 1896.

Håper veldig på at noen kan hjelpe meg til å finne det jeg leter etter.

Her er bildet av ham:

https://media.digitalarkivet.no/view/58527/17

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble altså dømt til 12 år og 6 måneders straffarbeid med mulighet for benådning etter 6 år.

Han var fengslet i 1900 og fri i 1910.

Benådninger finnes i kongelige resolusjer i Statsrådssekretariatet, dessverre er ikke protokollene som dekker 1900 til 1903 enda publisert. Jeg har skummet registrene for disse protokollene fra 1904 til 1908 uten å finne ham, derfor vil jeg tro at han ble benådet og sluppet fri i 1902-1903.

Kilden jeg nevner er disse:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Statsrådssekretariatet&from=1902&to=1910&format=all&archive_key=

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Espen! 

Vet du hvordan vi kan finne ut hva han ble dømt for? Eventuelt forhørene i langmannsretten? Eller fangeprotokoller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Bente Borgen said:

Tusen takk Espen! 

Vet du hvordan vi kan finne ut hva han ble dømt for? Eventuelt forhørene i langmannsretten? Eller fangeprotokoller?

Bare hyggelig! Jeg lenket ovenfor til avisa Oplændingen, den har på s. 2 et stykke som forteller hva han ble dømt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Anholdelsen av Kristoffer og Karen finnes i Polititidende for tirsdag 25. februar 1896.

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2022021681014_001

I Espens lenke over sies det at de har forbrudt seg mot straffelovens kap. 18 §11 og kap. 21 §29. Går sikkert an å finne ut hva dét var rundt 1900. 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Espen Tjernshaugen skrev:

Bare hyggelig! Jeg lenket ovenfor til avisa Oplændingen, den har på s. 2 et stykke som forteller hva han ble dømt for.

Ai, der svarte vi sirka samtidig. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I underretten ser det ut til at saken kan ha startet 3. sepember 1895 ved en sak mot Karen Kristoffersdatter for barnefødsel i dølgsmål. Den begynner på høyre side og fortsetter på mange sider og flere rettsmøter. Den har mange vitneprov og detaljer. Personlig vil jeg tro at du vil få mye igjen for å forsøke å tyde alle sidene her.

Valdres sorenskriveri, SAH/TING-016/G/Gc/L0026: Ekstrarettsprotokoll, 1893-1896, s. 114b-115a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg10211310290116

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Espen Tjernshaugen said:

I underretten ser det ut til at saken kan ha startet 3. sepember 1895 ved en sak mot Karen Kristoffersdatter for barnefødsel i dølgsmål. Den begynner på høyre side og fortsetter på mange sider og flere rettsmøter. Den har mange vitneprov og detaljer. Personlig vil jeg tro at du vil få mye igjen for å forsøke å tyde alle sidene her.

Valdres sorenskriveri, SAH/TING-016/G/Gc/L0026: Ekstrarettsprotokoll, 1893-1896, s. 114b-115a

Saken blir noen steder underveis avbrutt av enkelte andre saker, men her her er angivelse av starten på de rettsmøtene jeg har funnet.

Den begynner som nevnt på 115, fortsetter på 122, 127b. Fra og med 149 er saken også mot Kristoffer Kristoffersen, fortsetter videre på 151b.

Det er en kjennelse på 152-152b, men saken fortsetter videre med noen vitneforklaringer på 152 til 154. Etter det finner jeg ikke noe mer. Det er en protokoll til som dekker 1895-96, men finner ikke mer der heller, muligens fordi det befinner seg i en egen upublisert domsprotokoll (?).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Espen Tjernshaugen said:

Det er en protokoll til som dekker 1895-96, men finner ikke mer der heller, muligens fordi det befinner seg i en egen upublisert domsprotokoll (?).

Det stemmer ikke helt det jeg sa der, for i den andre protokollen fant jeg nå et vitneprov fra 9. vitne i saken, føderådskone Anne Andersdatter Lien fra Reinli.

Valdres sorenskriveri, SAH/TING-016/G/Gc/L0025: Ekstrarettsprotokoll, 1892-1896, s. 170b-171a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg10211310281172

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to. Jeg har skrevet av underdøkelsebe o vitneavhørene i ekstrarettsprotokollene med alle avhørene for Sør Aurdal fra 1895. Men det stopper med varetektsfengslingen av Kristoffer. Det er kommet påstander om at Kristoffer er far til barnet og også far til hennes tidligere barn. Det var dette je hadde lyst å få vite mer om 😊

Men 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Takker! Jeg har skrevet av alle sidene i ekstrarettsprotokollene fra 1895 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skumleser en del av saksgangen nå, men den mangler jo bevis og eventuell tilståelse for Kristoffers del. For meg ser virker det som bygdedyret er i gang med ryktemakeri, hvor det også påstås at han hadde drept kona si. Får håpe det lar seg gjøre å finne frem til en domsavsigelse med grunngivning.🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Polititidende har du denne opplysningen: Kristians lagsogns lagmandsrets dom av 20/2-1896. Forhåpentlig burde det være nok til å bestille kopi av domsaktene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Fra Polititidende har du denne opplysningen: Kristians lagsogns lagmandsrets dom av 20/2-1896. Forhåpentlig burde det være nok til å bestille kopi av domsaktene.

Jeg bestiller dommen 🙂

Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Even Stormoen skrev:

I Espens lenke over sies det at de har forbrudt seg mot straffelovens kap. 18 §11 og kap. 21 §29. Går sikkert an å finne ut hva dét var rundt 1900. 🙂

Mvh

Takker! Jeg fant straffeloven av 1842 og dermed også de nevnte paragrafene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider