Gå til innhold
Arkivverket

Opplysningar om Selma Karnilla (1920- ) g.m. Roger Maulin. Busett Nice i Frankrike.

Torbjørn Henrik Hillersøy
 Del

Recommended Posts

Selma vart fødd i 1920 i Batalden, Kinn, Sogn og Fjordane. Her i FT 1920 010 Selma Kamilla Thomasen Strømsø - 0007 Strømsø - 013 Batalden - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1920 for 1437 Kinn herred - Digitalarkivet

Ho vart sendt til Tyskland til arbeidsleir der. Ho traff ein fransk fange, Roger Maulin (f. 1921) og det oppstod søt musikk. 

Då krigen var over vart Roger sett fri før Selma, og han vart skyssa vekk med lastebil. Men han greidde å ta seg attende til leiren til Selma.

Roger var yrkesmilitær etter krigen og var stasjonert ulike stader, m.a. i fransk Indo-China og i Algerie. Dei budde ei tid i Ville-France på den franske rivieraen, og seinare i Nice. Roger døydde omkring 1972, Selma omkring 1980.

Dei hadde adoptivsonen Claude f. 1958. 

Er det mulig å finne meir opplysningar om desse? 

Mvh Torbjørn Hillersøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/8108084:61758?tid=&pid=&queryId=d385a0ac27f4027a09e840746044555c&_phsrc=ITW20027&_phstart=successSource

Name: Roger Moulin
Nationality: Frankreich (Fortsetzg)
Record Type: Marriage
Birth Date: 22 Juli 1921
Birth Place: Nevers
Marriage Date: 7 Juli 1945
Marriage Place: Wiesbaden
Last Residence: Nevers
Residence Place: Wiesbaden, Wiesbaden
Spouse: Selma Straumsöy
Notes: Marriages of foreigners
Reference Number: 02010101 oS
Document ID: 70477255
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/4332699:62201

Roger Gilbert Moulin

in the Web: France, Death Records, 1970-2018

Name: Roger Gilbert Moulin
Death Age: 56
Birth Date: 22 juil. 1921 (22 Jul 1921)
Birth Place: Nevers, Nievre
Death Date: 10 oct. 1977 (10 Oct 1977)
Death Place: Nice, Alpes-Maritimes, France
Certificate Number: 4361
URL: https://www.data.gouv.fr/fr/datasets/fichier-des-personnes-decedees/
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen, Sven og Ola!

Kan det sjå ut som Selma hadde eit slags straffearbeid i litt over eit år? Frå 1942 til 1943?

Men at Roger sat lenger i fangenskap? Til 1945?

Eller skal dei forståast på ein annan måte?

Var ikkje lett å tyde desse dokumenta! Er det nokon som er gode på å forstå slike dokument?

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

For et par dager siden dro jeg opp til Caucade i Nice der det ligger tre gravlunder - Cimetière Orthdoxe Russe, Cimetière de Sainte-Marguerite og Cimetière Municipal de Caucade. På den russiskortodokse gravlunden er et betydelig antall eksilrussere m.m. gravlagt, deriblant en mengde kongelige og adelige. Jeg ruslet litt rundt for meg selv, men fikk også omvisning av gravlundsvakten, som kun snakket fransk og russisk. Jeg har ingen store ferdigheter i nevnte språk, men han viste meg i hvert fall mange interessante graver. Dessuten var bestemoren hans medlem av det georgiske kongehuset Bagration (her må jeg jo bare ta ham på ordet, men han hadde faktisk med seg en haug med familiebilder som han viste frem). På den andre siden av veien ligger den britiske gravlunden, som av en eller annen grunn heter Cimetière de Sainte-Marguerite. Det er mange briter som opp gjennom årene har slått seg ned ved Côte d'Azur, i tillegg til en god del amerikanere. Ellers overraskende mange italienske navn. Fant graven til Charles Henry Spencer-Churchill, barnebarn til den femte hertugen av Marlborough, nesten bortgjemt under en stor busk.

Cimetière Municipal de Caucade er en nokså stor gravlund, og jeg hadde ikke tenkt å tilbringe mye tid der, men jeg hadde på forhånd skrevet ned navnene Roger og Selma Moulin sånn for sikkerhets skyld. Hvis de var gravlagt i Nice ville det være overveiende sannsynlig at de lå på Caucade. Heldigvis var gravlundskontoret oppe selv på en søndag. Funksjonæren tastet inn navnene - om han bare sjekket kun for denne gravlunden eller for alle gravlundene i Nice er ikke godt å si, og han snakket jo bare fransk, som jeg dessverre ikke forstår mye av. Men jeg forstod i hvert fall såpass at han ikke fikk noen treff. Så sa han noe om Villefranche, og det kan kanskje være relevant, selv om jeg ikke er sikker på hva han siktet til. Ettersom herr og fru Moulin bodde i Villefranche tidligere vil det kanskje være en idé å kontakte kommunen der og høre om de er gravlagt der? For Selmas dødsdato er vel ikke helt klarlagt ennå?

DTH

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar og for hjelp, Dag! 

Eg vil prøve å kontakte kommunen i Villefranche. Men treng tips til kor ein kan begynne.....

Men det er ut frå tidlegare svar i denne tråden at Roger budde i Nice då han døydde, og at Selma er ikkje å finne i France, Death records 1970-2018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det, da ... 🙂 Jeg antar at vi med Villefranche mener Villefranche-sur-Mer (?) - beklager i tilfelle jeg roter det til nå - og at kontaktinformasjon (forhåpentligvis oppdatert, men her garanterer jeg ingenting!) kan finnes her:

https://demarchesadministratives.fr/cimetiere/villefranche-sur-mer-06230

Hva som skjer hvis du skriver e-post på alt annet enn fransk er ikke godt å si, men det skader vel ikke å prøve ... 

Kan man regne med at France, Death records 1970-2018 er komplett? Alternativt, kan dødsår ca. 1980 være feil og at hun døde før 1970 eller etter 2018?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tips fra meg:

1. Franske dødsfall er ofte notert i fødselsattesten. Roger ble født i Nevers, Nievre, som ligger i departementet Bourgogne-Franche-Comté. Her er link til departementsarkivet:

Archives de la Nièvre (nievre.fr)

Fødselsattester for 1921 er ikke tilgjengelig online, men du kan prøve deg med en e-post til arkivet og be om de kan scanne fødselsattesten dersom du oppgir Nevers og 21. juli 1922. Er du heldig er dødsfallet også notert i protokollen. 

2. Alternativt, kan du forsøke en henvendelse til departementsarkivet i Nice for å finne dødsfallet, som Ancestry oppgir til 10. Oct 1977. Mulig du møter klausulering her, men verdt et forsøk.

Alpes Maritimes Archives - Archive en ligne

Det vil nok lønne seg å skrive på (høflig) fransk. Selv har jeg brukt Google Translate, og med enkle setninger og "verifisering" via engelsk blir språket ganske bra. Min erfaring med franske arkiv er at de er behjelpelig, men lurt å være presis i bestillingen. 

Å kontakte kommunen (Etat Civil) kan også funke, men det er mulig at materialet fra 1970-tallet er levert til departementsarkivet. Jeg kan ta feil, men jeg frykter at kommuneansatte er noe mindre behjelpelig enn ansatte på arkivene er.

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nom : MOULIN
Prénom : Roger Gilbert
Genre : M
Jour naissance : 22
Mois naissance : 7
Année naissance : 1921
Code insee naissance : 58194
Lieu naissance : Nevers