Gå til innhold
Arkivverket

Diplom 1574

Jarle K. Øvrehus
 Del

Recommended Posts

Hei

https://media.digitalarkivet.no/view/38580/76

Dette diplomet fra 1574 har jeg spurt Arkivverket om å få bilde og avskrift av, med tilhørende eventuelle segl. Men når jeg leser nærmere i teksten, så er det heller kanskje slik at originaldiplomet ikke eksisterer, men at det er skrevet av og tatt med i et nyere dokument fra 1768. Kan dette stemme? Men under står det også "NRA Innlånte diplomer". Hva er rett her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlånte diplomer er ei samling avskrifter av diplomer som er innlånte (og ofte fotokopierte) for avskriftenes skyld, før de er levert tilbake. Se https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001367208

I dette tilfellet kan det se ut til at en gjenpart av åstedssaken i privat eie er innlånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

I dette tilfellet kan det se ut til at en gjenpart av åstedssaken i privat eie er innlånt.

Åstedssaken finnes i den ordinære tingboka - se https://www.digitalarkivet.no/rg20090327610901 - men jeg kan i farta ikke se at diplomet skal være gjengitt her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg fant åstedssaken i tingboka, og det er ingen avskrift der (den var visst vanskelig å lese). Så da er det kanskje en mulighet for at diplomet faktisk er avbildet og avskrevet.

Tingbok nr. I. A. 39 1766-1772 for Sunnhordland
Året 1768

"Dernæst lagde Conperrenten!! (Comparenten) i Retten et gam/m/elt Prov brev som bemelte
Giøen ey for Øyenes Svaghed kunde Læse, men begiærede at Retten eller Dom/m/eren vilde
udsøge deraf saameget som kunde tiene til hans Princepalers styrke. Det i Rette lagde
saakaldte provs brev fantes saa uforstaaelig efter nu værende Skrive Maade at Retten deraf ey
kunde Læse eller forstaae Videre end et og andet ord, men \d.(?)/ langt fra ikke der af
Extrahere nogen mening til forstaaelse eller oplysning, den/n/e Sag vedkom/m/ende. Der udi
findes ey heller enten aar eller Datum men Contra Citanterne hvoraf Jver Øyerhavn som vel
mulig har indbildt sig at det er skrevet forstaaelig under den formeening at skal styrke hans til
denne tiid Mærke!!
1768: 131b
og endnu uoplyste Sag, Declarere[de] at dette Documente er forfatted [Anno]? 1500.
bemelte Document blev oplæst og her indtages i den form som Retten det kand Læse."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er registrert en henvendelse fra deg nå i kveld, så da vil nok en saksbehandler undersøke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider