Jan-Thore Solem Skrevet Juli 21, 2022 Del Skrevet Juli 21, 2022 (endret) Etter at jeg har hatt denne avskriften liggende et par år, innser jeg at min lesekompetanse enda ikke har blitt god nok. Jeg trenger derfor hjelp til korrektur og utfylling: Bergen fylke, Bergen, Skifteprotokoll nr. C 3b (1744-1748), Skifteprotokollside, Side 504b-505a https://www.digitalarkivet.no/sk20081111630754 No 1337 Ditto dato [ANNO 1747 d 15 Junij] blev af ovenben?? Skifte forvalter, fortaged, ???? ???, og ??????? gived, Skifte og deeling efter afgangne Ras mus Knudsen Kempe til Rig tighed mellem Enken Bir the Pedersdatter som var tilstæ de, og deres fælles aufled 3d døt tre nafnet Pernille gift med Simon Olsen paa gaarden Sand nes udj Saltens Fogderi i Nord land, paa hvis ????? ingen var tilstæde, Malene gift med Hans Danielsen, og Dorthea gift med Elling Danielsen, alle nærværende og Sig her i byen opholdende. Hvorefter boens Formue blev Registreret og Vurderet. Derimod andgav Enken boens paahæftende ???? og ?????? Creditor? ??? var???? ????? og holder ?? ???????? ????? ???? Boens Indtægt var 27rd-"-12s Boens Udgift ????? ???? omkostninger - 14-2-6 Til hvis betaling blev giort følgende udlæg ????. Elling Danielsen for 4rd 4(ort?) udlagt 1 ??? ??? ??? ??? 1-2-" 1 ??? og 1 ???? "-3-" 1 gl ??? Klædning "-3-" 1 gl brude Kiole "-4-" 1 gl hat 1 gl ?? og 1 pr gl ??? "-"-12 og ??? huuset med grunden 1-3-4 ------ 4-4-" Hans Both grundeleje 1-"-" Hans Danielsen 3-"-" Ole Wæs?? "-1-4 Sol:[Sal:] Her von Scloppen "-2-8 Mathias Møller "-1-8 Peder Iversen "-2-10 Valentin Holens??? "-5-8 Skiftets omkostning 3-3-" ----- Tilsammen 9-3-6 ??? ?? huus ??? grund 9-3-6 Efter at saaledes ?? ??? boens be?????? var giort ???? udlæg til betaling da var af boens Formue igien 12-4-6 bestaaende af? Resten af huuset med grunden, hvoraf Enken Birthe Pedersdatter tilkom dend halve deel som er 6-2-3 Dend anden halve deel som ligeledes var 6-2-3 blev deelet mellem børnene saaledes at Datteren Pernille gift med Simon Ol sen i Nordland tilfaldt 2-"-11 2/3 Malene gift med Hans Danielsen ligesaa 2-"-11 2/3 og Dorothea gift med Elling Da nielsen liges 2-"-11 2/3 Og viidere blev Saaledes ?? ?? dette boe at arve. Ellers blev dend ???? ???? ???? mand for fra værende ???? byes? arving tilholdet ej at ?? ??? ?? ?? tilfaldene arvelod for uden Magistratens Re solution indh????, og for lovd Penge til byen ?? be talde. Endret Juli 21, 2022 av Jan-Thore Solem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Kristensen Skrevet Juli 21, 2022 Del Skrevet Juli 21, 2022 Hei. Jeg leser første delen slik: "No 1337 Ditto dato [ANNO 1747 d 15 Junij] blev af ovenbemte [ovenbemeldte] Skifte forvalter, fortaged, sluttet, og Beskreven givet, Skiftte og deeling efter afgangne Rasmus Knudsen Kempe til Rigtighed mellem Enken Bir the Pedersdatter som var tilstæde, og deres fælles auflede 3d døttre nafnl Pernille giftt med Simon Olsen paa gaarden Sandnes udj Saltens Fogderie i Nordland, paa hvis Veigne ingen var tilstæde, Malene gift med Hans Danielsen, og Dorothea giftt med Elling Danielsen, alle nærværende og og sig her i byen opholdende. Hvoreftter boens Formue blev Registreret og Vurderet. Derimod andgav Enken boens paahæfttende gield og andsaae Creditor(?)rs indvarsling unødig og holder vedkommende Skades(?) løøs Boens Indtægt var 27rd-"-12s Boens Udgift med skiftets omkostninger _ 14_2_6 [...]". Som du ser, er det noen ord jeg er litt usikker på. Noen andre får ta dette videre. Jan-Thore Solem reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-Thore Solem Skrevet Juli 21, 2022 Forfatter Del Skrevet Juli 21, 2022 Tusen takk, Ivar! Jeg har sjekket dine forslag, og er enig 😉 Da håper jeg noen andre har mulighet til å sjekke resten? (Dette er et av de meget få, relativt korte, skiftene jeg håper å få nærmest bokstavrett komplett. Jeg vet at også mange andre følger med på nettopp dette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 21, 2022 Del Skrevet Juli 21, 2022 Forslag til endringer/korrigeringer av resten: Til hvis betaling blev giort følgende udlæg neml. Elling Danielsen for 4rd 4(ort (ja) udlagt 1 senge stæd med (??) Sengeklæder 1-2-" 1 gryde og 1 skierring "-3-" 1 gl sort Klædning "-3-" 1 gl brude Kiole "-4-" 1 gl hat 1 gl hue og 1 pr gl hoser "-"-12 og udj huuset med grunden 1-3-4 ------ 4-4-" Hans Both grundeleje 1-"-" Hans Danielsen 3-"-" Ole Wæfes(?) "-1-4 Jol:(?) Her von Scloppen "-2-8 Mathias Møller "-1-8 Peder Iversen "-2-10 Valentin Holens datt. "-5-8 Skifttets omkostning 3-3-" ----- Tilsammen 9-3-6 Udl[egg] udj huus med grund 9-3-6 Efter at saaledes til ald boens besværing var giort fuld udlæg til betaling da var af boens Formue igien 12-4-6 bestaaende udj Resten af huuset med grunden, hvoraf Enken Birthe Pedersdatter tilkom dend halve Deel som er 6-2-3 Dend anden halve Deel som ligeledes var 6-2-3 blev deelet mellem børnene saaledes at Datteren Pernille gift med Simon Ol sen i Nordland tilfaldt 2-"-11 2/3 Malene gift med Hans Danielsen ligesaa 2-"-11 2/3 og Dorothea gift med Elling Da nielsen liges 2-"-11 2/3 Og viidere blev Saaledes og udj dette boe at arve. Ellers blev dend beskik kede Tilsiuns mand for fra værende Uden byes(ja) arving tilholdet ej at udtælle hen dis tilfaldene arvelod for uden Magistratens Re solution indhendtes, og for lovs Penge til byen var be talte. Mvh Jan-Thore Solem og Ivar Kristensen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 21, 2022 Del Skrevet Juli 21, 2022 8 timer siden, Ivar Kristensen skrev: og andsaae Creditor(?)rs indvarsling unødig og holder vedkommende Skades(?) løøs Ivar, mine forslag til minimale endringer – Creditorers . . . skades løøs. (Ja, kun med liten s.) 🙂 Mvh Jan-Thore Solem og Ivar Kristensen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-Thore Solem Skrevet Juli 22, 2022 Forfatter Del Skrevet Juli 22, 2022 Tusen takk, Even! (og igjen, Ivar.) Jeg mener at jeg en gang for lenge siden har lest en artikkel om transkriberingsregler; hvordan skrive bokstaven ö/ø, konsonant med hosisontal strek over (dobbel), kolon (punktum) etter forkortelse etc. Jeg kan imidlertid ikke finne den igjen. Noen som har en link? Som i skiftet her, finnes det en regel for hvordan skrive riksdaler, ort og skilling (forkortelser)? Jeg brukte (på måfå egentlig) hermetegn for null-kolonnen i verdisettingen, men hva er "regelen"? I samme slengen, kan det tvilsomme, manglende ordet i setningen "1 senge stæd med ?? Sengeklæder" bare vær "lit"? Kan tegnet foran være "et nedfall" fra ort-tegnet over? Ivar Kristensen og Even Stormoen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå