Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 1601 i Lardal

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Den 7. november 1601 er det skifte på Nedre Hem etter Trond Hem og Jøran Torgeirsdatter.

Hvor kan dette stå hen.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett i alt som er tilgjengelig i Digitalarkivet, men uten å finne dette brevet. Det er i alle fall neppe digitalisert. Kanskje et pergamentsdiplom i Riksarkivets diplomsamling?

Det vil være interessant å få dette brevet på bordet. Jeg er i tvil om hvorvidt gjengivelsen i Lardal bygdebok er presis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kristian. Jeg ser i en av Finn Wangs artikler at han må ha vært inni det, for han referer til at barna arvet gods i Nedre og Mellom Hem, Bekkevar og Høgset i Siljan.

TSK.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også se ut som om Olav Såtvedt har sett det da ham skrev Sandsværs historie, bl.a. nevnt her under Lindum:

Gårds- og slektshistorie (nb.no) 

Ellers deler jeg Kristians mistanke om ikke helt presis gjengivelse i Lardal bygdebok. Hvis årstallet 1601 er rett, må det i stor grad ha vært barnebarna som sto for skiftet og fikk arv. Kanskje kildehenvisningene til noen diplomer som omtaler dem og barna deres i live kan være til hjelp for å oppspore det:

1515: Trond og Jøran omtales som gift: 

DN 23 nr. 138: Diplomatarium Norvegicum (uio.no) 

1548: Trond er trolig død siden Jøran opptrer alene sammen med sønnen Tollef, og datteren Berit(te) er alt gift: 

DN 10 nr. 732: Diplomatarium Norvegicum (uio.no) 

DN 21 nr. 923: Diplomatarium Norvegicum (uio.no) 

Ellers er jo en del skifter fra den tiden kjent fordi det er referert til dem i senere dokumenter. 

Si for all del fra hvis det skulle la seg oppspore! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dag Thorsdalen skrev:

Ellers deler jeg Kristians mistanke om ikke helt presis gjengivelse i Lardal bygdebok. Hvis årstallet 1601 er rett, må det i stor grad ha vært barnebarna som sto for skiftet og fikk arv.

Årstallet kan nok være riktig, men jeg har også antatt at arvelaterne for lengst var døde i 1601. Det er jo ikke helt ukjent at arvingene ventet lenge med skiftet, eller at de skiftet på nytt, f.eks. fordi det var blitt ugreie med hjemlene til noe av jordegodset. Jeg er mer usikker på om arvingene er korrekt satt opp. Nettopp fordi det kan ha gått en generasjon siden arvelaterne gikk bort, kan formuleringene i skiftet ha blitt mer kompliserte, når én eller flere av de egentlige arvingene kan være døde i mellomtida.

7 minutter siden, Dag Thorsdalen skrev:

Kanskje kildehenvisningene til noen diplomer som omtaler dem og barna deres i live kan være til hjelp for å oppspore det.

Takk for det! Jeg var ikke kommet så langt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Dag Thorsdalen skrev:

Det kan også se ut som om Olav Såtvedt har sett det da ham skrev Sandsværs historie, bl.a. nevnt her under Lindum:

Gårds- og slektshistorie (nb.no) 

Jeg ser at Såtvedt skriver nettopp det som jeg har mistenkt, at Nils Tollefsson på Lindum var sønnesønn av Trond og Jøran, og ikke gift med ei av døtrene. (Og jeg tror det samme gjelder Per Askjem.)

Vi trenger ei selvstendig tolkning av 1601-skiftet.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dete har helt rett. De var sønnesønner

Og skiftet forrettes x antal år etter de er døde ja.

Arvingene er ikke riktig satt opp. Det var bare viktig og få fram hva ungene het.

Jeg holder på med en artikkel. Mue nytt og spennende.

Tsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres interessant ut, Torbjørn! Jeg vet ikke om du har funnet ut noe om Jøran Torgeirsdatters oppgav? Jeg har sittet her en regnværsdag og søkt litt i diplomatariet, og har en magefølelse av at jeg kan være på sporet av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Bare til din informasjon, så er det morsslekten hennes jeg mistenker at jeg har fått los på.

Javel, Roaldsdatteren Send gjerne en mld på det, for der er jeg i uvita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider